Tomasz Wandas, Fronda.pl: Co Pan sądzi o wizycie Prezydenta Chin w Warszawie? Co ta wizyta daje Polakom?
Adam Abramowicz PiS: Prezydent Andrzej Duda sprawuje swój urząd bardzo aktywnie. Gospodarka jest priorytetem obecnego rządu i Prezydent tę linię wspiera. Chiny poszukują możliwości obniżenia kosztów transportu oraz zapewnienia maksymalnie krótkiego czasu i bezpieczeństwa towarów sprzedawanych do UE. Polska leży na szlaku kolejowym z Chin do Europy i jest pierwszym krajem Europejskiego obszaru gospodarczego. Ponieważ Polska wysłała do partnera wyraźny sygnał teraz na najwyższym szczeblu obustronna wola współpracy została potwierdzona.
Co konkretnie było ustalone i w jakim kierunku idzie współpraca?
Nastąpiło większe otwarcie chińskiego rynku na import polskich towarów farmaceutycznych i spożywczych w tym jabłek. Podpisano umowy o współpracy rynków kapitałowych w obu krajach oraz możliwości wspólnych inwestycji infrastrukturalnych.
Czym jest tak zwany szlak jedwabny, z czym się wiąże mocniejsze zaangażowanie z obu stron w ten projekt?
Historycznie to dawny szlak handlowy łączący Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. W obecnej chwili to linia kolejowa spełniająca te same cele. Już od kilku lat na tej trasie jeżdżą pociągi towarowe m.in. do Łodzi z produktami z branży elektronicznej, samochodowej, AGD, tekstyliów. W druga stronę jadą głownie produkty spożywcze. Mocniejsze zaangażowani się obu stron mogłoby jeszcze przyśpieszyć i zmniejszyć koszty dystrybucji towarów w obie strony poprzez wspólne inwestycje w bazy logistyczne np. hub lotniczy w miejscu przeładunku w Polsce i w Chinach. Na taką inwestycję liczą mieszkańcy Białej Podlaskiej skąd pochodzę. Miasto jest położone na szlaku i posiada niewykorzystywane lotnisko powojskowe.
Ma zostać podpisanych kilkanaście gigantycznych umów między Chinami a Polską, czy wiadomo coś więcej, co to za umowy?
Trzeba tutaj zachować pewien umiar i rozsądek. Sprawdzać naszych potencjalnych chińskich partnerów i dobrze zabezpieczać umowy. Mamy niedobre doświadczenia z chińska firmą Covec która miała wybudować odcinek autostrady A2 , nie wybudowała i do dzisiaj mamy z tym kłopoty. Ale oczywiście ten przypadek nie przekreśla dalszej współpracy która może przynosić korzyści obu stronom.
Bardzo dziękuję za rozmowę