Jak podkreśla prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke, takich inwestycji w gdańskim porcie nie było od lat. Obecnie koszt wszystkich realizowanych tam inwestycji opływa na 3,5 mld zł.

W środę w ramach 4. edycji Kongresu 590 odbyła się dyskusja zatytułowana „Port Gdańsk oknem na świat dla towarów 590. W kierunku synergii i uwolnienia potencjału polskiego eksportu”. Wzięli w niej udział m.in. prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Drynda oraz członek zarządu Krajowej Spółki Cukrowej SA Tomasz Olenderek.

Prezes Łukasz Greinke podkreślił, że tak wielkich inwestycji, jakie realizowane są obecnie, w Porcie Gdańsk nie było od lat 70.

- „Remontujemy w tej chwili i przebudowujemy blisko 5 kilometrów nabrzeży w porcie wewnętrznym. Wybudowaliśmy cały układ drogowo-kolejowy w porcie zewnętrznym. Na te wszystkie inwestycje, jakie realizujemy przez ostatnie pięć lat wydaliśmy ponad miliard złotych, na bardzo małym obszarze”

- mówił Greinke.

- „Do tego dochodzi inwestycja Urzędu Morskiego w dostęp od strony wody w postaci nowych torów podejściowych i falochronów, również inwestycja PKP PLK, czyli dostęp od strony lądu. Suma tych inwestycji składa się na blisko 3,5 mld zł. To są naprawdę gigantyczne pieniądze, które na dzień dzisiejszy w porcie już realnie widać”

- dodał.

W 2020 roku Port odnotował niewielki spadek wolumenu przeładowanych towarów, co było spowodowane zamknięciem się Chin w czasie pierwszej fali pandemii. Na brakach dostaw towarów z Chin do Europy ucierpiały terminale specjalistyczne, głębokowodne.

- „Natomiast mniejsze terminale, zlokalizowane w porcie wewnętrznym pokazały, jak bardzo są uniwersalne i jak szybko mogą się przestawić. My w 2020 r. w tych terminalach właśnie zanotowaliśmy wzrost przeładunków sięgający blisko miliona ton i to wszystko w trakcie realizowanych przez nas prac modernizacyjnych nabrzeży”

- podkreślił.

Prezes ZMPG wskazał, że w pierwszym kwartale tego roku w porcie przeładowano o 18 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie ub. roku.

kak/niezależna.pl, PAP