Lego przeprowadziło ankietę, z której wynika, że zabawki Lego generują nierówne i restrykcyjne postawy wobec zabawy i przyszłej kariery. Koncern podjął zatem decyzję o usunięciu stereotypów płciowych ze swoich zabawek.

Lego zaniepokoił fakt, że chłopcy mniej chętnie niż dziewczynki angażują się w pewnego rodzaju zabawy.

Aż 71 procent badanych chłopców obawiało się wyśmiewania w razie zabawy „dziewczęcymi zabawkami”. Obawy te podzielali także rodzice chłopców.

-Rodzice bardziej martwią się, że ich synowie będą nękani niż ich córki za zabawę zabawkami związanymi z inną płcią. Ale chodzi też o to, że zachowania związane z mężczyznami są wyżej cenione społecznie. Dopóki społeczeństwa nie uznają zachowań i czynności zwyczajowo związanych z kobietami za tak samo cenne lub ważne, rodzice i dzieci będą im niechętni - powiedziała Madeline Di Nonno, dyrektor naczelna wykonującego badanie Geena Davis Institute on Gender in Media. Jej słowa zacytował brytyjski Guardian.

Wszystkiemu winne są szkodliwe stereotypy płciowe.

Badanie wykazało, że synowie byli zachęcani przez rodziców do sportu oraz aktywności związanych z naukami ścisłymi, córki zaś do tańca, pieczenia, przebierania.

- Te spostrzeżenia podkreślają, jak głęboko zakorzenione są stereotypy płciowe - powiedziała Geena Davis z wymienionego wyżej instytutu.

Lego poszło do Canossy i obiecało usunąć szkodliwe płciowe stereotypy ze swoich zabawek.

- Tradycyjnie Lego było dostępne dla większej liczby chłopców, ale produkty takie jak Lego Dots lub Lego City Wildlife Rescue Camp zostały zaprojektowane specjalnie tak, aby spodoba się chłopcom i dziewczętom - powiedziała dyrektor ds marketingu Julia Goldin.

Lego zrezygnowało już z podziału na zabawki dla chłopców i dla dziewcząt. Teraz zaś będzie zachęcać chłopców do korzystania z zabawek tradycyjnie dziewczęcych i na odwrót.

jkg/rp