W 2013 roku została opublikowana w Stanach Zjednoczonych książka pt. Reformacja pentekostalna. Cisza przed burzą. Jej autorem jest amerykański teolog chrześcijański młodego pokolenia Ashley Neil Smith, który uzyskał stopień naukowy doktora w 2010 roku w Gordon-Conwell Theological Seminary w South Hamilton w stanie Massachussets. Uczelnia ta jest jednym z najbardziej znanych ewangelikalnych ośrodków akademickich w USA. Wielu badaczy religii na całym świecie odwołuje się bardzo często do opracowań przygotowanych przez Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego (The Center for the Study of Global Christianity), które od kilkudziesięciu lat funkcjonuje w ramach tej uczelni.

 

Niektórzy naukowcy twierdzą, że Centrum z South Hamilton należy uznać za najbardziej wiarygodny ośrodek badawczy, który monitoruje trendy rozwoju demograficznego wszystkich denominacji chrześcijańskich na całym świecie i stanowi źródło niezwykle cennych informacji empirycznych na temat chrześcijaństwa w wymiarze planetarnym. Badania prowadzone przez naukowców z Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego mają charakter interdyscyplinarny – łączą ze sobą takie dziedziny wiedzy jak teologia, filozofia, demografia, socjologia, etnografia, antropologia, językoznawstwo czy misjologia. Centrum dysponuje bogatym zbiorem informacji na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości chrześcijaństwa w każdym kraju na świecie.

Gdy chodzi o książkę opublikowaną kilka lat temu przez Ashleya Neila Smitha, zwraca uwagę przede wszystkim jej tytuł. Na przestrzeni wielu ostatnich lat trudno wskazać na świecie inną publikację naukową czy publicystyczną, której tytuł oddawałby tak precyzyjnie głębokie zmiany, zachodzące obecnie w chrześcijaństwie na wszystkich kontynentach. Najważniejszym procesem, który należy uznać dzisiaj za prawdziwą rewolucję, jest globalna pentekostalizacja chrześcijaństwa, określana przez niektórych badaczy Reformacją pentekostalną, nową Reformacją, Reformacją afrykańską, Reformacją spóźnioną o pięć stuleci lub Reformacją przeniesioną w czasie o 500 lat. Chrześcijaństwo globalne przeżywa obecnie ciszę przed burzą. W tym kontekście burza stanowi symbol nowych sporów, konfliktów i podziałów między wyznawcami tej religii. Trudno dzisiaj przewidzieć, do jak głębokich zmian doprowadzi chrześcijaństwo nowa Reformacja w najbliższych dziesięcioleciach i stuleciach.

Co stanowi specyfikę globalnego procesu pentekostalizacji? Czym jest de facto Reformacja pentekostalna? Czy rzeczywiście możemy dzisiaj mówić o nowej Reformacji? Dlaczego po upływie 500 lat od rewolucji Marcina Lutra mamy dzisiaj nowy globalny konflikt wśród wyznawców Chrystusa? Jakie są przyczyny i skutki pentekostalizacji? Czym jest desekularyzacja? Jak może wyglądać religia chrześcijańska w trzecim tysiącleciu?

Głównym celem artykułu jest ukazanie najważniejszych elementów procesu globalnej pentekostalizacji chrześcijaństwa jako nowej Reformacji oraz diagnoza wybranych fenomenów życia religijnego, charakterystycznych dla nowych form rozumienia i przeżywania religii chrześcijańskiej w wielu krajach świata.

CAŁY ARTYKUŁ TUTAJ - W JĘZYKU ANGIELSKIM

W 2013 roku została opublikowana w Stanach Zjednoczonych książka pt. Reformacja pentekostalna. Cisza przed burzą. Jej autorem jest amerykański teolog chrześcijański młodego pokolenia Ashley Neil Smith, który uzyskał stopień naukowy doktora w 2010 roku w Gordon-Conwell Theological Seminary w South Hamilton w stanie Massachussets. Uczelnia ta jest jednym z najbardziej znanych ewangelikalnych ośrodków akademickich w USA. Wielu badaczy religii na całym świecie odwołuje się bardzo często do opracowań przygotowanych przez Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego (The Center for the Study of Global Christianity), które od kilkudziesięciu lat funkcjonuje w ramach tej uczelni.

Niektórzy naukowcy twierdzą, że Centrum z South Hamilton należy uznać za najbardziej wiarygodny ośrodek badawczy, który monitoruje trendy rozwoju demograficznego wszystkich denominacji chrześcijańskich na całym świecie i stanowi źródło niezwykle cennych informacji empirycznych na temat chrześcijaństwa w wymiarze planetarnym. Badania prowadzone przez naukowców z Centrum Studiów Chrześcijaństwa Globalnego mają charakter interdyscyplinarny – łączą ze sobą takie dziedziny wiedzy jak teologia, filozofia, demografia, socjologia, etnografia, antropologia, językoznawstwo czy misjologia. Centrum dysponuje bogatym zbiorem informacji na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości chrześcijaństwa w każdym kraju na świecie.

Gdy chodzi o książkę opublikowaną kilka lat temu przez Ashleya Neila Smitha, zwraca uwagę przede wszystkim jej tytuł. Na przestrzeni wielu ostatnich lat trudno wskazać na świecie inną publikację naukową czy publicystyczną, której tytuł oddawałby tak precyzyjnie głębokie zmiany, zachodzące obecnie w chrześcijaństwie na wszystkich kontynentach. Najważniejszym procesem, który należy uznać dzisiaj za prawdziwą rewolucję, jest globalna pentekostalizacja chrześcijaństwa, określana przez niektórych badaczy Reformacją pentekostalną, nową Reformacją, Reformacją afrykańską, Reformacją spóźnioną o pięć stuleci lub Reformacją przeniesioną w czasie o 500 lat. Chrześcijaństwo globalne przeżywa obecnie ciszę przed burzą. W tym kontekście burza stanowi symbol nowych sporów, konfliktów i podziałów między wyznawcami tej religii. Trudno dzisiaj przewidzieć, do jak głębokich zmian doprowadzi chrześcijaństwo nowa Reformacja w najbliższych dziesięcioleciach i stuleciach.

Co stanowi specyfikę globalnego procesu pentekostalizacji? Czym jest de facto Reformacja pentekostalna? Czy rzeczywiście możemy dzisiaj mówić o nowej Reformacji? Dlaczego po upływie 500 lat od rewolucji Marcina Lutra mamy dzisiaj nowy globalny konflikt wśród wyznawców Chrystusa? Jakie są przyczyny i skutki pentekostalizacji? Czym jest desekularyzacja? Jak może wyglądać religia chrześcijańska w trzecim tysiącleciu?

Głównym celem artykułu jest ukazanie najważniejszych elementów procesu globalnej pentekostalizacji chrześcijaństwa jako nowej Reformacji oraz diagnoza wybranych fenomenów życia religijnego, charakterystycznych dla nowych form rozumienia i przeżywania religii chrześcijańskiej w wielu krajach świata.