13.12.19, 08:05

Dr Jerzy Bukowski: Tokarczuk w roli politycznej pałki

Z rozbawieniem, ale także z zażenowaniem przyglądam się reakcjom polskich polityków oraz bezkrytycznych sympatyków naszych głównych partii na wielki sukces, jakim jest przyznanie Nagrody Nobla w dziedzinie literatury naszej rodaczce.

Niby wszyscy wyrażają podziw i zachwyt, głośno cieszą się tym wyróżnieniem, doceniają w medialnych występach artystyczny kunszt Olgi Tokarczuk (chociaż większość z nich z pewnością nie przeczytała w całości żadnej z jej książek), gratulują jej oraz dziękują za rozsławienie Polski, ale wątpię, czy te uczucia są szczere.

Obóz umownie zwany prawicą po cichu zgrzyta zębami, ponieważ nasza noblistka jest mu zdecydowanie przeciwna, czemu chętnie i często daje ostatnio wyraz w publicznych wystąpieniach. Przedstawiciele drugiej strony politycznego sporu prześcigają się natomiast w entuzjazmie nie z powodu perfekcyjnej znajomości dzieł Tokarczuk, ale wyłącznie dlatego, że potrafi ona nieźle dołożyć ich wrogom, a jako osoba sławna może wiele zdziałać w tej materii i to w światowej skali.

Pierwsi utyskują na mało patriotyczną postawę nagrodzonej rodaczki, drudzy wynoszą pod niebiosa uniwersalne walory jej twórczości, aczkolwiek - jak wspomniałem wyżej - mają o niej raczej marne pojęcie.

Podobnie było w 1996 roku, kiedy literackiego Nobla odbierała Wiesława Szymborska. Podkreślanie piękna jej wierszy przeplatało się z wypominaniem poetce tych lat, w których bezkrytycznie wielbiła Józefa Stalina i głosiła chwałę komunizmu, czego nb. nigdy zdecydowanie nie potępiła.

Takich dyskusji uniknął Czesław Miłosz, ponieważ Akademia Szwedzka uhonorowała go w przełomowym dla historii współczesnej naszego kraju 1980 roku, a wtedy cała opozycja była jeszcze w miarę solidarna, władzom PRL nie wypadało zaś ostentacyjnie protestować przeciw wchodzącemu do światowego panteonu literackiego emigracyjnemu twórcy. Debata na temat jego postawy politycznej i stosunku do polskości rozgorzała dopiero przy okazji pogrzebu, ponieważ części rodaków nie spodobało się uczczenie go majestatycznym pochówkiem na krakowskiej Skałce.

Dzisiaj podziały są wśród Polaków są znacznie większe niż 23 lata temu, nic więc dziwnego, że Olga Tokarczuk rozpala ogromne namiętności i używana jest przez politycznych przeciwników w roli pałki. Zamiast dokładnie analizować jej dzieła oraz spierać się - nawet ostro - o ich wartości artystyczne, traktowana jest instrumentalnie i przedmiotowo.

Powyższy tekst ukazał się pierwotnie na stronie internetowej Radia RMF FM.

Jerzy Bukowski

 

 

Komentarze

anonim2019.12.13 13:58
Tokarczuk, Można to krótko określić. Jest to pisarska PROSTYTUTKA na potrzeby lewackich poglądów skostniałej Unii Europejskiej biorącą aktywny udział polityczny przeciwko krajowi w którym się urodziła, czyli PROSTYTUTKA TARGOWICA.
Sebastian Lorenc2019.12.13 15:25
Książkę, za którą dostała nobla, napisała na długo przedtem, nim Polska weszła do UE. Tak w ramach uzupełnienia Twojego wpisu partyjna prostytutko anonimowa.
Cool2019.12.14 9:05
Czy Ty naprawdę nie potrafisz zrozumieć, że nie chodzi o książkę, tylko o nią? Sytuacja przypomina mi trochę śmierć Kory i Stańko ... dwoje świetnych muzyków artystów, z wielkim wkładem w polska kulturę a Stańko wręcz światowej sławy.. ...na Korę posypało się mnóstwo krytyki i hejtu ... A wiesz dlaczego na Stańko, nie? Bo zajmował się muzyką, a nie politykowaniem!. Nie prowokował i nie formował społeczeństwa na swój wzór ... no i nie zmieniał historii jak Tokarczuk.
Ryszard2019.12.13 11:41
Tokarczuk pluje na Polskę od dawna
Klon2019.12.13 10:28
Bardzo sensowny tekst.
stan...2019.12.13 10:01
Olga Tokarczuk , Greta Tunberg i inne panteistyczne dewiacje mają wparcie finansjery światowej walczącej z chrześcijaństwem stojącym na drodze zniewolenia człowieka i budowy totalitarnego jednego państwa światowego.
Agnieszka2019.12.13 10:31
Co ty jarasz?
Nina2019.12.13 9:33
Pałka ukraińsko-żydowskiego POchodzenia.
Janek2019.12.13 9:33
znalezione w sieci, Uchwała ukraińskich nacjonalistów do obywateli Ukraińców mieszkających w Polsce z 22.06.1990 r. marucha.wordpress.com/2013/06/27/frgmenty-uchwaly-krajowego-prowidu-organizacji-ukrainskich-nacjonalistow-oun-podjetej-22-czerwca-1990-r/
Uroboros2019.12.13 8:55
Olga Tokarczuk, Bieguni, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007: o Polsce: „Ten kraj nie nadaje się dla ludzi, lecz dla małych ssaków, dla insektów i ciem”. [s. 320] O Oldze Tokarczuk, pod nagłówkiem "kompromitacje": https://kompromitacje.blogspot.com/2015/01/olga-tokarczuk-objasnia-kabale.html Prezydent Andrzej Duda: "Cieszę się, że Pani kunszt pisarski, który doceniają od dawna czytelnicy, krytycy i badacze w kraju i za granicą, znalazł teraz najwyższą ocenę w oczach członków Komitetu Noblowskiego". Wicepremier Minister Piotr Gliński: „Jest wybitnie utalentowaną osobą i dlatego słusznie dostała nagrodę Nobla. Pięknie pisze i faktycznie operuje językiem szalenie trafnym, syntetycznym. Potrafi nazywać zjawiska, nawet w tej krótkiej mowie noblowskiej to było widać”.
Marian2019.12.13 8:33
Jest to niewatpliwie szkodnik ale bez przesady, po kilku miesiacach wszyscy o niej zapomna.
anonim2019.12.13 8:42
Przez 20 lat była "czytana" i popularna i będzie tak kolejne 20 lat, czy tego chcecie, czy nie.
Marian2019.12.13 8:45
Ciesze sie ze humor dopisuje juz od rana
Sebastian Lorenc2019.12.13 8:57
Humor? Jak zwykle załamuje mnie niewiedza i ignorancja komentujących.
Laura2019.12.13 9:49
Przestań juz wyzywac wszystkich którzy nie sa zainteresowani ksiazkami tej"noblistki" od głupich ignorantów.Jestes smieszna
Sebastian Lorenc2019.12.13 9:55
A gdzie ja powiedziałam, ze ktoś jest głupi? Nie wyzywam ludzi. Nie mam takiego zwyczaju.
Marian2019.12.13 13:26
Agnieszko,za dobry humor uzalem Twoj optymizm co do popularnosci jej ksiazek.Uwazam ze kolejeki za jej ksiazkami staly nie beda.Oczywiste jest ktos cos kiedys przeczyta ale to tez zdarza sie kazdemu co pisze.Ci ktorzy czytali jej ksiazki i maja negatywna ich ocene twierdza ze trudno jest dobronac do konca sa tak nudne.Wiem, ze Ty jestes nimi zachwycona ale Ty jestes fachowcem,to takie zawodowe podejscie.Dlla przecietnego czytelnika sa podobno NUDNE.
Marian2019.12.13 14:02
przepraszam ...kazdemu kto pisze.
Sebastian Lorenc2019.12.13 15:29
Przez lata, na autorskich spotkaniach z Olgą Tokarczuk zawsze były tłumy. Zachwycałbyś się jej książkami, gdyby Prezes kazał, ale linia Partii jest inna, więc się nie zachwycisz. Nudne? Raczej trudne i wymagające myślenie, nie dla wszystkich.
Marian2019.12.13 16:02
Tak, prezes osobiscie mi zakazal.Ja czytam wylacznie tzw. literature faktu wiec do Tokarczuk mnie nawet konmi ...itd.Ja czytam rozne komentarze ludzi znanych dziennikarzy z rzadu z parlamentu i oni tez twierdza ze do reki nie wezma.Cos wiec musi w tym byc ze tak wielu nie chce jej czytac.Natomiast sam prezes mowil chyba ze cos czytal.
J.P🧶2019.12.13 9:01
Humor Marianie to coś niedostępnego dla ciebie, tobie narodowe szyderstwo za humor musi wystarczyć. Ale zobacz jak jesteś bezsilny, możesz sobie pogadać a Tokarczuk dalej będzie noblistką. 😀👍
Marian2019.12.13 13:10
Za dobry humor Agnieszki uznalem jej szalony optymizm co do popularnosci tej noblistki wsrod czytelnikow.Nie sadze zeby tak bylo.Z ta bezsilnoscia to pudlo. ja naprawde nie chce jej tego Nobla odbierac.Ona i jej Nobel w najmniejszym nawet stopniu mnie nie interesuja.
Miros\305\202aw2019.12.13 8:53
Nobel dla Tokarczuk ma wymiar przede wszystkim polityczny, a nie merytoryczny czy artystyczny. Przykrym jest fakt nadawania nagrody pod wpływem polityki socjalistyczno - liberalnej Szwedów i niewątpliwe odbiera tej nagrodzie prestiż i wartość. Nobel należał się Herbertowi , Mrożkowi których twórczość weszła na zawsze do skarbca polskiej i europejskiej kultury
anonim2019.12.13 8:28
Tokarczuk dostała najwyższą literacką nagrodę i większość ludzi jej gratuluje i cieszy się z jej sukcesu. Jasne, że nie każdemu musi podobać się jej twórczość, ale nie ma, przynajmniej tu na Frondzie, merytorycznych dyskusji o prozie Tokarczuk, tylko wulgarne wyzwiska, epitety, nawet czepianie się jej wyglądu. No ale przecież jest wrogiem publicznym, bo krytykuje Partie.
lady chapel2019.12.13 9:18
Podobnie Frendzle nie nawidza Milosza
damian2019.12.13 9:30
Bo kłamiąc, rzucając na prawo i lewo oszczerstwa daje wyraz nienawiści wobec Polski. Bo jest zadaniowana i w rozliczeniu dostaje nagrody. W przeciwieństwie do Polańskiego, który będąc z pochodzenia Żydem, nigdy publicznie złego słowa nie powiedział o Polsce. I dlatego z zemsty jest niszczony.
Sebastian Lorenc2019.12.13 9:39
Tak? Książka, za która właściwie dostala nobla, napisana została 20 lat temu. Wiedziałeś o tym? Słyszałeś jak niedawno we Wrocławiu ładnie mowiła o Polsce? Ona nie akceptuje Partii, ale to tylko PiS, nie Polska.
Agnieszka2019.12.13 10:30
PiS to nie Polska. Pani Tokarczuk, zawsze pięknie wypowiada się o swoim kraju. A Polańskiego nikt nie chce zniszczyć. To jest człowiek, który ma wyrok za uprawianie seksu z 14 letnią dziewczynką. To tylko tchórz i pedofil.
J.P🧶2019.12.13 11:51
Żaden z niego pedofil. Nie jarają go dzieci a to różnica. Uprawiał seks z nieletnia podrzucona przez matke. Czyn karygodny, ale to nie pedofil.
Laura2019.12.13 9:47
Doprawdy nie ma o czym dyskutować!Ona nie dostała Nobla za twórczosc tylko za dokopywanie rzadowi polskiemu. A poza tym tak po prawdzie nie da się czytac tego jej grafomaństwa.Tak jak nie da sie ogladać filmu Sekielskiego o pedofilach ksiedzach.
Sebastian Lorenc2019.12.13 9:51
Przykro mi, to prawda, nie każdy przeczyta jej książkę, niektorzy ledwo przebrną przez kolorową prasę dla gospodyń domowych.
J.P🧶2019.12.13 10:31
😀👍
event horizon2019.12.13 11:57
Przeczytałem kilka lat temu "Bieguni", na siłę. Co mam udawać że to wybitne tylko dlatego że tak robią "wszyscy"? Wiem, pewnie tego nie rozumiem bo to parzcież literatura nie dla "zapijaczonego ciemnogrodu, potomków chłopów folwarcznych", czy tak? Niemieckiej prasy dla gospodyń nie czytam, czytam dużo ale nie udaję że mnie się podoba coś co recenzenci i "znafcy literatury" uważają za arcydzieło, lub przynajmniej nie oceniam zanim nie przeczytam. Ale ok, Ty wiesz lepiej, bo przecież jesteś "elita", najmądrzejsza, najinteligentniejsza, nieomylna... Nasze "elity", założone po 44, tak właśnie mają
anonim2019.12.13 12:06
Czytałam Tokarczuk już wiele lat temu, zaczęłam od "Prawiek i inne czasy" . Nikt tego jeszcze wtedy nie recenzował. Po prostu pasuje mi taka literatura. Ja nie udaję, że mi się podoba na przykład Ulisses Jamesa Joyce'a, przeczytałam, bo musiałam, ale też nie krytykuje książek, których nie czytałam, jak robią to liczni na frondzie.
event horizon2019.12.13 11:14
Jak jakaś "wielka persona" bezpodstawnie będzie pod adresem twojej rodziny rzucał oskarżenia, że zajęliście majątek innej rodziny, wyzyskiwaliście ich, a później mordowali, to co ty jako Agnieszka Dz. będziesz się bronić przed tymi zarzutami i wykazywać brak racji, czy będziesz ową "wielką personę" wychwalać i godzić się na fałszywe oskarżenia? Od kiedy to Polska była krajem kolonialnym? od kiedy to (wyłączając propagandę komunistyczną w latach 44 -89) przekłamywaliśmy naszą historię? Słyszałaś o Statusie Kaliskie, o przywilejach nadanym Żydom w XIII wiecznej Polsce, kiedy cała Europa zachodnia i mordowała i prześladowała? Od kiedy to Żydzi byli niewolnikami Polaków, słyszałaś jak było w II RP, jak żydowscy przemysłowcy, przedsiębiorcy czy mieszczańscy nawet szynkarze stanowili w Polsce najbogatszą mniejszość narodową? czy tak mogliby robić w Polsce która skolonizowała i mordowała mniejszość żydowską? Zastanów się kobito, bo z tego co tu wypisujesz wydedukować można żeś z potomków tych co do nas w gości w 1944 r. zawitała wraz z manifestem PKWN... PS Tokarczuk partie sobie może krytykować, nie jest żadnym autorytetem, tym bardziej jeżeli weźmiemy pod uwagę dzisiejszą kapitułę Nobla, ale Tokarczuk nie ma prawa obrażać i zakłamywać Polski i Polaków, bo tak nie czyni obywatel żadnego kraju, gdyż się z niego w ten sposób wypisuje. Co innego gdy mówi prawdę, ale w cytatach Tokarczuk prawdy jest tyle, co w prawdzie komsomolskiej lub faktach TVN
skuter2019.12.13 13:10
Nie jest wrogiem publicznym że krytykuje partie Jest wrogiem publicznym bo krytykuje Polskę Jest zwykłym łobuzem bo bezpodstawnie pluje na Polskę Wstyd i hańba
skuter2019.12.13 14:31
Nie nazywajcie jej polką to ukraińska żydówka
Sebastian Lorenc2019.12.13 15:23
Tak, tak,każdy kto wam się nie podoba to Żyd, albo Ukrainiec. Olga Tokarczuk jest Polką, czy tego chcecie czy nie. I nie zmieni tego wmawianie jej pochodzenia żydowskiego, czy ukraińskiego.
anonim2019.12.13 15:52
"Wam", "wy" a ty kto jesteś, z chamo- czy z Żydokomuny ? Dewaluujesz Ukraińców i Żydów, mówiąc jakby bycie jednym lub drugim było jakąś hańbą? jesteś rasistką i szowinistką !!!!
skuter2019.12.15 19:48
Szkoda że zapomniała powiedzieć Szwedom że podczas Potopu Szwedzi zamordowali 40 % ludności Polski I żeby oddali zarabowane dzieła z bibliotek kościołów i zamków Że pomagali Hitlerowcom podczas II wojny światowej Ciekawe czy wtedy dostałaby tą nagrodę