Min. Szymański: Polska zaskarży do TSUE rozporządzenie PE w sprawie mechanizmu warunkowości - zdjęcie
15.12.20, 20:24fot. yt/konfederacja lewiatan

Min. Szymański: Polska zaskarży do TSUE rozporządzenie PE w sprawie mechanizmu warunkowości

9

- Skorzystamy z prawa zaskarżenia do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozporządzenia ws. mechanizmu warunkowości, bo sprawa ta powinna być wyjaśniona pod każdym kątem - poinformował podczas wtorkowego posiedzenia senackiej komisji spraw zagranicznych minister ds. UE Konrad Szymański.

W dniu dzisiejszym został opublikowany projekt rezolucji Parlamentu Europejskiego ws. "kompromisu" na szczycie w Brukseli, w którym czytamy m.in., że "treść konkluzji Rady Europejskiej w sprawie rozporządzenia w sprawie ogólnego systemu uwarunkowań ochrony budżetu Unii jest zbędna i przypomina, że ​​zastosowanie, cel i zakres rozporządzenia w sprawie praworządności są jasno określone w tekście prawnym tego rozporządzenia", a także, że  "konkluzje Rady Europejskiej nie mogą być wiążące dla Komisji przy stosowaniu aktów prawnych".

- To fakt, że Polska była gotowa do tego, by zatrzymać proces ratyfikacji, przyjmowania nowych WRF, a także funduszu odbudowy. Stało się tak wyniku trilogu, negocjacji między PE, RE a Komisją Europejską, w wyniku którego otrzymaliśmy rozporządzenie, które ma zbyt wiele dwuznaczności – stwierdził Szymański.

- Wątpliwości wynikają z czterech lat dialogu, konfrontacji, sporu, o to jak UE powinna reagować na kwestie związane z praworządnością w państwach członkowskich. Być może bez tych czterech lat stopniowego upływu zaufania w tej sprawie, byłoby łatwiej. Pech chciał, że nie jest łatwiej - podkreślił Szymański odnosząc się do procedury z art. 7 o naruszenie praworządności, która obecnie toczy się przeciwko Polsce.

 

mp/pap/polsatnews.pl/tysol.pl

Komentarze (9):

Anonim2020.12.16 15:11
Co do decyzji TSUE ociągają się w swoich wyrokach jak Polska Sędziowska ,, Kasta ".
Anonim2020.12.16 15:08
Czy jest sens ? Te szubrawce z TSUE są stronnicze i naginają prawo na rzecz Niemiec i tym podobny złodziejom.
srosz2020.12.16 8:51
Tylko ,że ten wstrętny organ TSUE jest stronniczy i w 100% uległy biurwą brukselskim
man.of.Stagira2020.12.16 0:11
BRAWO! O TO chodzi, o TO chodzi! NIE ma znaczenia co orzeknie TSUE. Tak Trzymać!
Anonim2020.12.15 22:05
Piszcie na Berdyczów? Min. Szymański? oszczędź Pan sobie kompromitacji? sprzedaliście suwerenność Polski lewckiemu unijnemu chlewowi? Za chwilę wjedzie do Polski lewacki amerykański chlew Bidena? Na waszym miejscu, z budy bym nie wychodził ze wstydu i hańby? Nie można być aż tak głupim, nie ma takich ludzi, by nie wiedzieć, co robicie? Min. Ziobor wyraźnie mówił o wykładni prawa, i o zagrożeniach?
Anonim2020.12.15 22:09
Polscy faryzeuze z PiS-su liżą łąpki Sanhedrunu? Polin? Kiedy oficjalne otwarcie?
Anonim2020.12.15 22:01
Przykre to ale Kaczyński na pożegnanie dostał od UE zamiast obiecanej szabli kij od szczotki i z tym narzędziem przejdzie do historii a może wejdzie na pomniki.
katolicka kretynizacja polski 🇵🇱2020.12.15 20:40
szymański PiSdowaty dzbanie! w tamtym trybunale nie ma kucharki przyłębskiej ani spasionej na sałatkach lochy pawłowicz czy komucha piotrowicza! tam orzeczenie jest zgodne z obowiązującym prawem a nie z tym co chce zaszczany żoliborski smierdziel!!!
Wspólnota2020.12.15 20:34
Przyjmując Traktat o Unii Europejskiej, tzw. Traktat z Maastricht, który wszedł w życie 1 listopada 1993 r., państwa członkowskie uznały, że rządy prawa są zasadą, na której opiera się̨ Unia, wcielając ją do art. 6 ust. 1 TUE (dziś art. 2 TUE), a także do preambuły Karty praw podstawowych UE. W 2009 r. Traktat z Lizbony przemianował zasadę praworządności na „wartość”. Traktaty założycielskie i Traktat o Unii Europejskiej mówią wprost, że Unia Europejska powstała na podstawie prawa, funkcjonuje w oparciu o prawo (zasada praworządności), kształtując odrębny system prawny (zasada autonomii i pierwszeństwa prawa unijnego). Państwa członkowskie są zobowiązane do poszanowania tych wartości. Praworządność jest definiowana przez Komisję Europejską jako przejrzysty, odpowiedzialny, demokratyczny i pluralistyczny proces uchwalania prawa; pewność prawa; zakaz arbitralności w działaniu władz wykonawczych; niezależne i bezstronne sądy; skuteczną kontrolę sądową, w tym kontrolę poszanowania praw podstawowych oraz równość́ wobec prawa.