Czy Tokarczuk powinna zapłacić podatek od Nobla? Zandberg uważa, że powinna zapłacić. - zdjęcie
05.02.20, 16:02

Czy Tokarczuk powinna zapłacić podatek od Nobla? Zandberg uważa, że powinna zapłacić.

85

Gościem radia RMF FM był Adrian Zandberg, który uważa, że Olga Tokarczuk powinna zapłacić podatek od Nagrody Nobla, którą otrzymała w ubiegłym roku.

Zandberg powidział:

- Moim zdaniem rozsądniejsze byłoby to, żeby wszyscy byli w systemie podatkowym traktowani równo”.

Szwedzka Akademia przyznała wub.r. literacką Nagrodę Nobla Oldze Tokarczuk „za wyobraźnię narracyjną, która z encyklopedyczną pasją prezentuje przekraczanie granic jako formę życia”. Wcześniej w 1996 roku literackiego Nobla otrzymała poetka Wisława Szymborska.

W niedługim czasie po otrzymaniu przez Tokarczuk Nobla, Jerzy Kwieciński, ówczesny minister finansów, inwestycji i rozwoju ogłosił, że podjął decyzję o odstąpieniu od pobierania podatku PIT od noblistki. Projekt ten następnie trafił do komisji prawniczej.

Kwota jest niebagatelna bo stanowi obecnie około 3.5 mln złotych, a podatek od darowizny wyniósłby ok. 1.25 mln złotych.

Sprawa, co prawa jest skomplikowana prawnie, niemniej komentarz Zandberga wydaje się doskonale wpisywać z jednej strony w krytykę rządów obecnej władzy, a z drugiej może być pewną próbą zdobywania przychylności wyborców prawicowych niezadowolonych z pozaliterackiej działalności Tokarczuk i mieszania się przez nią do polityki historycznej sprzecznej z faktami i niezgodnej z odczuciami Polaków.

 

mp/tvp.info

Komentarze (85):

skuter2020.02.17 17:15
Przede wszystkim to nie powinna dostać Nobla
Glaudiusman2020.02.6 11:19
Powinna ta baba zapłacić podatek od tej nagrody, którą niesłusznie jej przyznano. To nie jest polka.
stm.2020.02.6 9:09
Wszyscy płacą a dlaczego ona nie ma płacić.
abbe2020.02.6 8:59
Jak kazdy obywatel , powinna zaplacic podatek. Kazdy , nawet emeryci placa podatki a czy "noblistka " to wyjatek?
Toni 2020.02.6 8:25
Dlaczego ma byc zwolniona od podatku, czy dlatego,że Polaków obrazała i szkalowała i tylko za to dostała nagrodę nobla ta baba z joblem.To taka sama miernota jak Bolek.
R2020.02.6 7:05
zwolnienie Tokarczuk z podatku to obraza dla tych którzy podatki musza płacić - w czym praca tokarczuk jest lepsza od innych? PIS-ciotki przymilają się na lewo i prawo i na przyszłość i za przeszłość - pokazują że są tymczasowo na urzędach
N2020.02.6 6:40
Polityka historyczna powinna być oparta na faktach, a nie odczuciach. Nie znalazłem też ani jednej wypowiedzi Tokarczuk sprzecznej z faktami. Fakt, często są one właśnie sprzeczne z odczuciami niektórych.
Cool2020.02.6 8:17
Tyle, że Tokarczuk, mówi tylko o swoich, powierzchownych i wyrwanych z kontekstu historycznego subiektywnych odczuciach! ... i tyle w tym historii ile prawdy!
Marek2020.02.5 21:49
Gorgona Meduza nie płaci podatków?
ceramik2020.02.5 21:08
Dlaczego żydówka ma mieć lepsze warunki niż Polak w swojej Ojczyźnie?
Beno2020.02.5 20:58
Eee, jak Zandberg tak uważa, to niech płaci. Ja sympatyk z PiS-u bym jej Nobla nie opodatkował. PiS jest hojny, to tylko tym z opozycji ciągle mało.
Jolanta2020.02.5 19:41
OCZYWIŚCIE,ŻE POWINNA ZAPŁACIĆ TAK, JAK KAŻDY OBYWATEL MUSI PŁACIĆ PODATKI OD WSZYSTKIEGO. CHYBA, ŻE WZGLĘDEM ŻYDÓW JEST STOSOWANE INNE - PRZYWILEJOWE - PRAWO PODATKOWE... SHALOM!
tt2020.02.5 19:24
Nie przypuszczałem, że będę kiedykolwiek i w czymkolwiek zgadzał się z panem Zandbergiem. Tu... w 100 procentach
asia2020.02.5 19:12
katopedofile powinni byc bez podatkow od gwalcenia polskich dzieci. O, katopedofile nie placa podatkow!
JaKi2020.02.5 18:52
Brawo .Nie spodziewałem się poparci dla Lewicy ze strony Frondy. Pochwalcie jeszcze Czarzastego i Millera XD
Polexit2020.02.5 18:23
Oczywiście, że powinna zapłacić i kropka! Mnie raz w życiu poszczęściło się i coś wygrałem. Zanim odebrałem fanta, a trwało to bardzo długo, musiałem zapłacić podatek! Uwaga: najpierw podatek, a potem dopiero fant!
Cool2020.02.5 18:40
Sprawy już nie ma ... bo już została z podatku zwolniona. :(
Leon Napoleon2020.02.6 7:40
Zawsze tak jest.
Cool2020.02.5 17:54
Czekam na najnowszą książkę pani Olgi o powojennej Polsce ... o Żydach, Żołnierzach AK, o zbrodniach sądowych i przyczynach polskiego antysemityzmu ... ... pod tytułem: "Kary Najsztubowe" ... czuje, że wyjdzie bestseller :-)
taro2020.02.5 18:00
teraz napisze ksiazke ,jak to Polacy w yad vashem, nielegalnie noca dosadzali drzewka, falszujac zydowska historie.
Cool2020.02.5 18:08
całkiem mozliwe! potem zrobią akcje wyrywania drzewek, pod hasłem.. ... WYRYWAMY ANTYSEMITYZM Z KORZENIAMI!!! ... Ale najgorsze jest to, że to nie jest chyba takie niedorzeczne, jakby sie mogło wydawać :( Pozdrawiam!
poczuj to....2020.02.5 18:04
ale zanim to się stanie popracuj nad ortografią
Cool2020.02.5 18:10
Chętnie! ... ale co konkretnie!
czujesz to ?2020.02.5 18:53
"Żołnierzach" - to nie jest rzecz. własny
Cool2020.02.5 19:09
jasne, rze poczułem! rzołnież to nie żecz! :-)))
asshole2020.02.5 19:14
now is the time to suck your patient dick
Sebastian Lorenc2020.02.5 17:46
A ten podatek to nie powinien, jeśli już, być zapłacony w Szwecji?
taro2020.02.5 17:51
nie wiem jaki jest wysoki podatek w Szwecji, ale jesliby byl tam nizszy jak w Polsce i tam by go zaplacila, to w Kraju musi jeszcze doplacic wyrownanie do krajowej stawki.
Cool2020.02.5 18:37
W Szwecji musiałaby oddac jakies 60% .. a w Polin została zwolniona z podatku! Taki klimat! ... hmmm :(
Michał Jan2020.02.5 20:38
Aż tak źle życzysz Noblistce?
Leon Napoleon2020.02.6 7:38
Nie. Prawo podatkowe jest proste. Pieniądze zdobyte, zarobione w innym kraju są do rozliczenia w polskim urzędzie skarbowym. Tak jest od lat. W przypadku Tokarczuk została zwolniona z podatku. Po co bić pianę? Nobel jest jeszcze czymś wyjątkowym i taką decyzję podjęto.
antykatolik2020.02.6 7:58
W pełni zgadzam się z tą decyzją. A na prawie podatkowym niezbyt się znam, dlatego pytam ☺
Leon Napoleon2020.02.6 8:37
Nie zgadzam się z opiniami noblistki jednak taką decyzję podjęto I basta. Roztrząsanie i jątrzenie w tej kwestii jest tylko głupie. Pozdrawiam,
antykatolik2020.02.6 8:50
Pozdrawiam.
Cool2020.02.6 9:14
Twoim zdaniem, mamy bezkrytycznie przyjmować, każdą decyzję urzędników państwowych?
skuter2020.02.17 17:18
Przede wszystkim to Nobla nie powinna dostać bo i za co za opluwanie Polski i Polaków Ta niby jej twórczość to mierna jakaś
Asia2020.02.5 17:01
Zawistni, mali, ortokatolicy ! Nagroda Nobla to jest naprawdę coś wyjątkowego. I decyzja ministra była słuszna, bo tą wyjątkowość doceniła. Przestańcie liczyć cudze pieniądze i spróbujcie się cieszyć z cudzych sukcesów, albo przynajmniej zacznijcie je doceniać. Będziecie bardziej szczęśliwi, zobaczycie. No i nie krytykujcie czegoś, czego nie znacie (to o książkach Olgi Tokarczuk). Amen.
taro2020.02.5 17:57
no i, wypic flaszke to tez cos wyjatkowego, a jednak do kazdej trzeba doplacic podatek. Jesli normalni ludzie ledwo ciagna jeden koniec z koncem,by przezyc jeden miesiac, bo panstwo im zabiera kupe kasy, to dlaczego nowobogackiej, ktora przekroczyla jakis prog, bedzie sciagany tylko minimalny podatek, lub w jej przypadku ja ominie? pomysl co piszesz ortoideologiczna ofiaro losu, zanim zaczniesz ponizac katolikow. 90% katolikow to nie interesuje, ze takie badziewie jakas nagrode dostalo,bo maja inne troski codzienne.
J.P2020.02.5 18:01
Piszesz jak wytrawny lewicowiec.
taro2020.02.5 18:16
jesli bedziesz miesiecznie zarabiac 20tys. i kazdego miesiaca panstwo bedzie zdzierac z ciebie duzy podatek, to sam zobaczysz na swoim przykladzie,czy bedziesz w tym momencie myslec jak lewicowiec. A jak jeszcze jakis antypolski pasozyt otrzymie bardzo duzo pieniedzy i nie bedzie musial odprowadzic podatku od tej sumy, to z radosia chyba bedziesz w takim przypadku kapitalista, i to z calego serca. Jest procentowa oplata podatkowa?-jest i powinna byc dla wszystkich rowna, jesli umiesz klamac , wykorzystywac luki prawne to rob to, ale nie zabieraj mnie wiecej pieniedzy, a komus darujesz te mozliwosc oplaty.
J.P2020.02.6 7:08
Zarabiam mniej, jak bym się uparl, zaryzykował snem i weekendami możliwe żebym tyle wyciągnął. Czemu twój tok myślenia przypomina stereotyp myślowy Polaka. Że jak sąsiad ma krowe a ja nie, to najlepiej żeby mu zdechła? Ostatnim czasem któryś ze skoczków dostał pieniądze od prezydenta, ot tak, czy to jest sprawiedliwe? Czemu ja za ciężką pracę od prezydenta nie dostałem bonusu?
taro2020.02.6 9:05
nigdy tak nie myslalem, bo to nie moj art, tylko z takiego ,,prawa,, rowniez ja chce skorzystac, jesli ona nie placi, to panstwo ma mi rowniez juz wplacone pieniadze co do grosza oddac. Miloscia zyje poeta,kompozytor i to tylko na kartce. System nas tak ustawil, ze zyjemy waluta i wartosciowymi kruszcami, a one daja nam jako takie zabezpieczenie dopoznej starosci.
Cool2020.02.6 8:57
Polin pobiera podatki od dochodów nie pozwalających na biologiczną egzystencje ... a równocześnie zwalnia z podatków najbogatszych! ... P.s. Ja na przykład, nie czytałem i nie mam zamiaru czytac jej ksiażek! ... a krytyka moja odnosi się do jej publiczych wypowiedzi! ... To chyba mi wolno, prawda?
taro2020.02.5 16:57
jak zaplaci to nie bedzie z nudow pluc na Polske.
Sebastian Lorenc2020.02.5 17:04
Pomijając fakt, że raczej nie sądzę, żeby się nudziła, to myślisz, że zrobienie przelew skarbowego zajmuje tak dużo czasu, że aż nie ma go na nic innego?
taro2020.02.5 17:47
jesli zaplaci jak kazdy mieszkaniec tego kraju, to w jej przypadku na zdrowie to wyjdzie. Przelew trwa kilka minut, ale zanim to zrobi, to odwiedzi kilkanascie kancelarii prawnych,ktore beda jej cos doradzac, uswiadamiac, a to kosztuje czas i duzo pieniedzy, ktore najpierw swoim doradcom bedzie musiala przelac, a dopiero potem do fiskusa.
Sebastian Lorenc2020.02.5 17:51
Ale ona wcale nie uchylała się od płacenia podatku. Ale skoro ją od tego zwolnili to nie płaciła i tyle. Jak by nie zwolnili to by zapłaciła pewnie bez chodzenia po kancelariach.
Cool2020.02.6 8:07
No ale mogłaby mieć gest i przekazać nagrodę na jakiś ośrodek dla dzieci ... Albo willę oddać "wypędzonym" ... tak w imię historycznej prawdy i dziejowej sprawiedliwości o które zabiega.
antykatolik2020.02.6 8:56
Mi sie wydaje, że ona dużą część nagrody przeznaczyła na cele charytatywne. Przynajmniej tak mówiła.
Cool2020.02.6 9:35
... a co z poniemiecka willą?
Jerzy............2020.02.5 16:28
co to mnie obchodzi !!!!,od tego są urzędy skarbowe !!!
Antoni2020.02.5 16:25
"... niezadowolonych z pozaliterackiej działalności Tokarczuk i mieszania się przez nią do polityki historycznej sprzecznej z faktami i niezgodnej z odczuciami Polaków." Poprawka: sprzecznej z z odczuciami skrajnych prawaków nakarmionych katolicką wizją polskości
J.P🧶2020.02.5 16:24
Gdyby to Antoni dostał Nobla w kategorii: najciekawsze śledztwo pięćdziesieciolecia. To po pierwsze nie byłoby artykułu na frondzie. Po drugie starano by się o tym nigdzie nie wspominać co by złe lewactwo nie rozdmuchalo tej wieści. Po trzecie, jeśli wiadomość dostała by się do mediów to Jarosław z uśmiechem sfinansowalby z budżetu tą opłatę gdyż noblista to dobro narodowe.. .. no ale to tylko jakaś Tokarczuk czy Tokarczyk w ogóle z nie polskim nazwiskiem.
Maria Blaszczyk2020.02.5 16:23
Że co, proszę??? "komentarz Zandberga wydaje się doskonale wpisywać z jednej strony w krytykę rządów obecnej władzy, a z drugiej może być pewną próbą zdobywania przychylności wyborców prawicowych niezadowolonych z pozaliterackiej działalności Tokarczuk i mieszania się przez nią do polityki historycznej sprzecznej z faktami i niezgodnej z odczuciami Polaków." Czy naprawdę istnieje jakikolwiek prawicowy wyborca, który zagłosuje na socjaldemokartyczną, progresywną partię, bo ta uważa, że należy płacić podatki??? Lewicowe partie tak już mają, że uważają, że od dużych dochodów należy płacić podatek. A to dlatego, że lewicowe partie uważają, że należy wyrównywać szanse tych, którzy dużych dochodów nie mają. A to kosztuje, bo trzeba im ten brak skompensować - np. zapewniając dostęp do przyzwoitej edukacji albo dać pieniądze na życie, gdy ktoś nie potrafi ich zarobić, bo np. jest sparaliżowany. I na to lewacy potrzebują pieniędzy. Ale pogląd, że jakiś prawak zagłosuje na lewaka Zandberga z tego powodu, że tym razem duży dochód miała akurat pani Tokarczuk, jest tak absurdalny, że mógł się pojawić tylko w umyśle prawackiego "redaktora".
Michał Jan2020.02.5 20:26
Słusznie! Ja nie zagłosuję na p. Zandberga, bo jest postępakiem i na dodatek domaga się płacenia podatków na cele nie ogólne. Ale i tak są lepsi: byli tacy, co domagali się 100% podatku spadkowego, a swoją działalność prowadzili z odziedziczonego domu. Wg mnie to byli prawdziwi lewicowcy - świadomi, że socjalizmu nie wystarczy dla wszystkich.
ZERR02020.02.5 20:51
Jest cała masa prawicowych wyborców, którzy głosują na socjaldemokratyczną i progresywna partię. Konkretnie na pissss.
Maria Blaszczyk2020.02.5 23:43
Chyba masz problem z lewicowością i progresywnością. Różnią się one zasadniczo od prawicowości i konserwatyzmu. Nie wspominając o demokracji. W pewnym uproszczeniu chodzi w nich o wolność, równość i siostrzaństwo, a PiS nie rozumie żadnej z tych wartości. I autorytaryzmu chowającego się za listkiem figowym na wpół demokratycznych wyborów.
Michał Jan2020.02.6 6:58
Fakt -PiS jaki jest, taki jest, ale nie aż tak głupi.
ZERR02020.02.6 11:51
Piss jest klasyczną wręcz partią lewicową. Nie "lewacką", choć wiele z jego posunięć nosi znamiona odchylenia lewackiego. Nie jest również partia autorytarną, przy czym "autorytaryzm" z definicji nie oznacza ani prawicowości, ani lewicowości. Jest absolutnie obojętne, czy lewicowe prawa wdraża Władza złożona kilku pierwszych sekretarzy partii, czy dyrektoriat kilku zbrodniarzy, czy pojedynczy satrapa z kilkorgiem współpracowników. Demokracja zaś nie istnieje z definicji, bo istnieć nie może. Nie ma takiego zwierzęcia. Pytanie brzmi - czym jest w rzeczywistości ustrój lokalnie nazywany "demokracją"? Wg lewaków, demokracja to taki ustrój, gdzie lewacka dyktatura tak długo gwałci społeczeństwo, aż zostanie ono zindoktrynowane i posłusznie chce tego co zaplanowała lewacka satrapia. Np chce rządów zboczeńców i powszechnego gwałcenia i niszczenia dzieci w przymusowych tzw szkołach. Inaczej mówiąc - autorytaryzm jest wtedy, gdy Władza jawnie wydaje rozkazy i podpisuje się pod nimi - co niestety (dla władzy) może budzić opór wyzyskiwanego społeczeństwa. Dlatego wymyślono demokrację - gdzie równie zbrodnicze rozkazy wydawane są anonimowo, gdzie społeczeństwo pozbawiono możliwości stawiania oporu za pomocą wyrafinowanych inżynierii społecznych. Jest to po prostu wyższy poziom przemocy, gdzie Niewolnik bity i obdzierany ze skóry z radością akceptuje swój los bydła roboczego. I to jest m.in. istota lewicowości i tajemnica sukcesu lewicy - lewica to pomysł jak podbić społeczeństwo bez walki, tylko poprzez wstrzykiwanie ludziom do głów i żył trucizny. Nawet najgorszy "autorytaryzm" to ustrój super-moralny w porównaniu do lewackiej "demokratury".
Maria Blaszczyk2020.02.6 14:15
Nie. I nie, prawicowość i lewicowość nie łączy się z "demokracją", ale łaskaw byłeś PiS nazwać partią "socjaldemokratyczną" - a to już wyklucza autorytaryzm. Bardzo Ci współczuję, że nie odróżniasz demokracji od zamordyzmu. Ale spróbuję Ci to wyjaśnić. Demokracja to taki ustrój, gdzie nikt nie ma więcej praw od innych. Czyli np. władza nie może wsadzić kogoś do więzienia, bo jej sie nie podoba, jak mu z oczu patrzy, ani sama nie może więzienia uniknąć tylko dlatego, że jest władzą. Do tego potrzebne są nam szkoły - bo one tłumaczą, czemu to rozwiązanie jest lepsze, mimo że zawiera w sobie inercję - bo potrzebne sa mechanizmy kontrolne, by władza się samoograniczała. Dodatkową zaletą szkół jest, ze uczą ludzi pisać i czytać, a nawet liczyć, co jest konieczne we współczesnym świecie, jeśli chce się zachowac konkurencyjność gospodarczą. Weź sobie może taki prosty wskaźnik jak "srednia długość życia" i sprawdź, ale w pierwszej dwudziestce czy trzydziestce jest państw niedemokratycznych. To prosty wskaźnik i łatwo można to zrobić. I nie, nie chodzi tu o zamożność - byle Kuwejt czy Oman skutecznie to wykażą.
Moly2020.02.6 3:35
" na umysle"
Kazimierz2020.02.5 16:22
Podatek plus odsetki od zaległości podatkowej - tak jak płacimy wszyscy.
asia2020.02.5 19:13
katopedofile tez placa odsetki od zerowych podatkow? on gwalca polskie dzieci, wiec maja ulgi.
Michał Jan2020.02.5 20:43
Powinieneś obawiać się opodatkowania bełkotu.
antykatolik2020.02.5 20:42
Ale ona sie nie uchyla od płacenia. Tylko ją i wszystkich przyszłych polskich noblistów zwolniono z tego obowiązku. Więc jakie odsetki?
anonim2020.02.5 16:21
jak każdy, a nawet więcej, powinna, bowiem ngroda zobowiązuje do uczciwości wobec sąsiadów
Michał Jan2020.02.5 16:12
Może p. Zandbergowi marzy się potraktowanie Noblistki, jak onegdaj US Szwecji potraktował Astrid Lindgren i przysolenie jej 103% podatku od nagrody?
Stefan K.2020.02.5 16:24
Nie, tylko podatku według stawek przewidzianych w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takiego, jaki płacimy my wszyscy.
Michał Jan2020.02.5 20:21
To byłoby wtedy, gdyby Komitet Noblowski był pracodawcą p. Tokarczukowej. Nie jest, więc stawki są inne.
Polak dumny2020.02.5 16:11
Tak powinna zapłacić podatek, ponieważ nie stoi ponad prawem!!!! Prawie wszyscy w Polsce płacą podatki od angród, dlaczego ta prawdziwa apolityczna patriotka, plująca non stop na Ojczyznę, ma przez nią być zwolniona od podatku? Niech finansują jej podatek kolesie lewacy z targowicy dla ktorych się prostytuuje?
st2020.02.6 11:44
Raczej durny...
Janek2020.02.5 16:11
Skoro wszyscy to wszyscy, Kościół tez powinnien miec kasy fiskalne.
Michał Jan2020.02.5 16:13
Co miałoby być opodatkowane? PKWiU poprosimy.
Asia2020.02.5 17:05
96.09.19.0 - Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane. Amen.
Michał Jan2020.02.5 20:15
Jakie znowu usługi?
Albert2020.02.5 20:29
Kłamanie, podjudzanie, molestowanie dzieci, kanibalizm, bezczeszczenie zwłok, nękanie, oszukiwanie, wyłudzanie pieniędzy. To tak na początek.
Asia2020.02.5 21:01
np. ślub, pogrzeb, msza, kolęda itd... wszystko płatne. czyż nie ? Amen.
Frank2020.02.5 22:56
Każda parafia płaci podatek. Ryczałtowy. Od głowy mieszkańca. Katole płacą podatek za sąsiadów ateistów... Za Ciebie Joanno też ktoś płaci. Nie wierzysz? To sprawdź. A potem, co jakiś czas, zrób przelew. Nie będziesz musiała się wstydzić.
Albert2020.02.5 17:06
Co ma do tego numer PKWiU? To jedynie baza danych o charakterze informacyjnym, nie ma obowiązku jej stosowania. Przychód to przychód i podlega opodatkowaniu.
Michał Jan2020.02.5 16:10
Najprościej trzeba było przyjąć, że przy takim poziomie tej literatury, to tę nagrodę należy potraktować, jak wygraną na loterii i wtedy podatek byłby 10%. Tyle powinno zaspokoić apetyty p. Zandberga.
Michał Jan2020.02.5 20:41
Zasadniczo, i tak, jeżeli dobrze odczytuję, powinno być 10%, więc bzdury tu piszą o kwocie ponad 1 mln.
Jurekxyz2020.02.5 16:09
Przyznaje mu rację. A dlaczego ma nie płacić, nie rozumię, co za wyjątek
Olin2020.02.5 19:23
ja nie ROZUMIEM ty nie rozumiesz on nie rozumie więcej czytaj, więcej się ucz, bo jesteś tylko pośmiewiskiem analfabeto
Michał Jan2020.02.5 20:45
Przecież było "pani kierowniczko, ja to wszystko rozumie, ale jak jest zimia, to musi być zimno"?
tomasz2020.02.6 7:16
Nie tylko powinna ale w pełnym wymiarze czyli 100% a jak nie chce to kara chodzenie nago po warszawie . To byłaby kara za obrażanie Polaków. Ten krótki komentarz mam nadzieję że poprzecie.