- „Generalnie z tą karą śmierci należałoby przemyśleć i nie postępować pochopnie, tak jak współczesny świat, żeby szybko ją wyeliminować. Oczywiście ona za najcięższe przestępstwa moim zdaniem powinna być dopuszczalna. Uważam, że to był taki przedwczesny wynalazek lat 90. czy wcześniejszych. Tutaj akurat nie zgadzam się z nauką Kościoła, bo jestem zwolennikiem kary śmierci”
- powiedział premier Morawiecki w czasie noworocznego Q&A.
Pytany o te słowa w czasie dzisiejszej konferencji prasowej premier zaznaczył, że wyraził jedynie swój osobisty pogląd. Przyznał, że „dzisiaj nasze konwencje i nasz ustrój wyklucza coś takiego”.
Do słów premiera odniósł się w programie „Newsroom” Wirtualnej Polski kierownik Katedry Etyki UKSW w Warszawie ks. prof. Andrzej Kobyliński, który stwierdził, że odradzałby premierowi poruszanie tego tematu.
- „Nie wiem czy w Polsce potrzebujemy takiej dyskusji. Osobiście jestem przeciwny zmianom w tym obszarze. Wydaje mi się, że mamy już dość innych tematów światopoglądowych, które głęboko dzielą Polskę”
- powiedział duchowny.
Filozof przyznał przy tym, że na świecie trwa wśród katolików spór dot. kary śmierci. Wyraźnie widać to na przykład w Stanach Zjednoczonych.
Przypomnijmy, że w 2018 roku papież Franciszek zmienił paragraf Katechizmu Kościoła Katolickiego mówiący o karze śmierci. Do tej pory KKK dopuszczał ten najwyższy wymiar kary zastrzegając, że może ona być stosowana wyłącznie, kiedy „jest jedynym dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem”. Po zaaprobowanej przez Franciszka zmianie paragraf 2267. Katechizmu głosi:
- „Wymierzanie kary śmierci, dokonywane przez prawowitą władzę, po sprawiedliwym procesie, przez długi czas było uważane za adekwatną do ciężaru odpowiedź na niektóre przestępstwa i dopuszczalny, choć krańcowy, środek ochrony dobra wspólnego. Dziś coraz bardziej umacnia się świadomość, że osoba nie traci swej godności nawet po popełnieniu najcięższych przestępstw. Co więcej, rozpowszechniło się nowe rozumienie sensu sankcji karnych stosowanych przez państwo. Ponadto, zostały wprowadzone skuteczniejsze systemy ograniczania wolności, które gwarantują należytą obronę obywateli, a jednocześnie w sposób definitywny nie odbierają skazańcowi możliwości odkupienia win. Dlatego też Kościół w świetle Ewangelii naucza, że «kara śmierci jest niedopuszczalna, ponieważ jest zamachem na nienaruszalność i godność osoby» [1], i z determinacją angażuje się na rzecz jej zniesienia na całym świecie”.