Pozycjonowanie stron internetowych – co to jest?

Aby witryna zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, należy podjąć pewne działania. Kroki, które zmierzają do zwiększenia widoczności strony na różne frazy, nazywane są pozycjonowaniem. Każda wyszukiwarka ma własny algorytm, według którego ustala pozycje zajmowane na dane zapytania. W Polsce pozycjonuje się przede wszystkim w Google. Według gs.statcounter.com ta wyszukiwarka ma ponad 95% udziału w rynku krajowym i jest też zdecydowanym liderem na świecie.

Pozycjonowanie to proces długofalowy. Nie da się osiągnąć wysokich pozycji z dnia na dzień. To działania, w których trzeba zwracać uwagę na wiele kwestii. W przeciwnym wypadku trudno o efekt. Obecnie w Google panuje bardzo duża konkurencja, dlatego osiągnięcie oczekiwanej widoczności wymaga jeszcze większego zaangażowania. Więcej na ten temat można dowiedzieć się tutaj: https://smartbuzz.pl/uslugi/pozycjonowanie/pozycjonowanie-stron. Na czym polega pozycjonowanie stron? Przyjrzyjmy się najważniejszym czynnikom, które mają wpływ na widoczność witryny w Google.

Optymalizacja pod słowa kluczowe

Aby strona mogła wyświetlić się w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie, muszą znaleźć się na niej odpowiednie treści. Ważnym etapem tworzenia contentu na witrynę jest przygotowanie listy słów kluczowych dla danej podstrony. Należy to robić za każdym razem, kiedy tworzy się treść. Do opracowania listy słów kluczowych warto wykorzystać takie narzędzia jak Planer słów kluczowych Google Ads, Senuto, Semstorm, Ahrefs.

Dużym ułatwieniem w przygotowywaniu zoptymalizowanej treści jest skorzystanie z takich rozwiązań jak: Contadu, Surfer SEO i NeuronWriter. Wystarczy podać, czego ma dotyczyć treść, a na tej podstawie narzędzia przygotują wytyczne do contentu. Dowiesz się, jakich masz użyć fraz oraz jakie powinny się znaleźć w tytule i poszczególnych nagłówkach. Narzędzie sugeruje również, jaka powinna być długość artykułu. Przeprowadza analizę contentu, który znajduje się na stronach zajmujących wysokie pozycje na dane zapytanie i na tej podstawie przygotowuje zalecenia. Poza tym ułatwia zoptymalizowanie tytułu i opisu witryny, czyli meta tagów. To niezbędne kroki do osiągnięcia wysokich pozycji.

Optymalizacja meta tagów

Jeśli korzystasz np. z Contadu, narzędzie podpowie Ci, jakie frazy powinny znaleźć się w tytule i opisie strony, a także jaka powinna być ich długość. Tytuł ma mieć ok. 60 zzs, a dokładnie zajmować nie więcej niż 600 px. Jeśli nie używasz Contadu, to skorzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci opracowane tytułu składającego się z odpowiedniej liczby znaków – znajdziesz je w sieci i skorzystasz za darmo. Według badania Ahrefs, 92,6% stron zajmujących najwyższe pozycje w rankingu ma zoptymalizowany tag tytułowy.

Jeśli dopracowujesz tytuł, pamiętaj, aby najważniejsza fraza dla danego contentu znalazła się jak najbliżej jego początku. Opis strony nie jest czynnikiem rankingowym w Google, ale warto go zoptymalizować, gdyż może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania i od jego treści zależy CTR. Tytuł i opis mogą zawierać m.in. emoji, czyli kolorowe piktogramy. Łatwo możesz je wstawić dzięki m.in. All in One SEO, czyli wtyczce do systemu WordPress. Nie ma gwarancji, że Google je wyświetli, ale jeśli tak się stanie, to może pozytywnie wpłynąć na wspomniany CTR.

Link building

Czynnikiem rankingowym są również odnośniki prowadzące do witryny, umieszczone w innych serwisach w sieci. Znaczenie ma nie ich liczba, lecz jakość. Należy je zdobywać przede wszystkim w witrynach powiązanych tematycznie z Twoją stroną. Powinny to być serwisy z długą historią, rozwijane, podlinkowane. Nie warto pozyskiwać odnośników z witryn, które powstały tylko po to, aby takie odnośniki się na nich pojawiały. Przeważnie nie są to serwisy wartościowe. Konkurencyjne branże wymagają zdobywania setek odnośników, ale nie jednorazowo. To musi być stopniowo postępujący proces.

Najpopularniejszym źródłem linków są artykuły sponsorowane. Można je pozyskiwać również na forach, w komentarzach, z Wikipedii i na dziesiątki różnych sposobów. Warto jednocześnie stawiać na najwyższej jakości treści, gdyż to skutecznie zachęca do umieszczenia przez internautów odnośników do nich w sieci. Można zatem bez płacenia za nie pozyskać linki z wielu wartościowych serwisów.

Wewnętrzne linkowanie

Ważnym elementem w pozycjonowaniu jest wdrożenie przemyślanej struktury witryny. Wszystkie istotne podstrony serwisu powinny być podlinkowane przynajmniej z kilku innych. Jeśli dodajesz do witryny nowy materiał, to umieść linki prowadzące do niego w starszych treściach.

Na wewnętrzne linkowanie w serwisach WWW składa się wiele elementów. Tym kluczowym jest główne menu, które powinno się składać z drzewa kategorii. Ważnym czynnikiem jest odpowiednie nazewnictwo tych kategorii – zgodnie z wyszukiwanymi przez internautów frazami.

Odnośniki wewnętrzne znajdują się również w stopce. Tutaj to przeważnie linki prowadzące do ważnych stron w serwisie – o firmie, z danymi kontaktowymi, regulaminem i inne.

Standardem jest również menu okruszkowe, stosowane przede wszystkim przez sklepy WWW. Wskazuje aktualną lokalizację w serwisie i umożliwia łatwe przeniesienie się do kategorii wyższego rzędu czy na stronę główną.

To tylko wybrane czynniki, które mają znaczenie w pozycjonowaniu strony. Aby odnieść sukces, należy podejść do działań kompleksowo. Warto powierzyć je specjalistom. Na co zwrócić uwagę, wybierając odpowiednią agencję SEO? Na to pytanie znajdziesz odpowiedzi w artykułach przygotowanych przez agencję Smartbuzz.pl.