Termin „Zbrodnia Pomoraka 1939” został stworzony w celu całościowego określenia eksterminacji ludności cywilnej w ponad 400 miejscowościach przedwojennego województwa pomorskiego od września do grudnia 1939 r. Niemcy rozstrzeliwali polską ludność cywilną, przedstawicieli wszystkich grup społecznych, głównie polską inteligencję – oddolnych budowniczych II Rzeczypospolitej, ale również rolników i robotników, pomorskich Żydów oraz osoby chore psychicznie - czytamy na portalu IPN.

- Skala zbrodni niemieckich na Pomorzu w tym czasie była znacznie większa niż w innych regionach okupowanej Polski. Z tego powodu wydarzenia te są istotnym, choć do tej pory nie w pełni zbadanym i wyeksponowanym fragmentem II wojny światowej. Brak naukowego terminu był jedną z przyczyn małej obecności tych tragicznych wydarzeń w historiografii, edukacji i świadomości historycznej społeczeństwa polskiego - piszą dalej autorzy Tomasz Ceran i Mirosław Sprenger.

- Z okazji osiemdziesiątej rocznicy wybuchu II wojny światowej Biuro Badań Historycznych razem z Biurem Edukacji Narodowej Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Bydgoszczy przygotowało tekę edukacyjną Zbrodnia pomorska 1939 - czytamy.

Wydawnictwo powstało głównie z myślą o nauczycielach historii szkół średnich województwa kujawsko-pomorskiego i pomorskiego, choć być może zainteresuje także osoby z innych regionów Polski.

Materiały składają się z dwóch części: eseju historycznego dla nauczycieli oraz zestawu ćwiczeń dla uczniów. Esej ma wyposażyć nauczyciela w podstawową wiedzę na temat zbrodni pomorskiej 1939 i zapoznać z najnowszym stanem badań historycznych w tym zakresie.

W październiku 2019 r. Instytut Pamięci Narodowej zainaugurował także funkcjonowanie portalu internetowego zbrodniapomorska1939.pl, który docelowo ma się stać źródłem informacji na temat zbrodni pomorskiej 1939.

- Mamy nadzieję, że termin „zbrodnia pomorska 1939” znajdzie miejsce w historiografii i szerzej zaistnieje w edukacji i pamięci narodowej, podobnie jak zbrodnia wołyńska czy zbrodnia katyńska – czytamy na stronach IPN.

Mamy świadomość, że nasze opracowanie będzie wykorzystywane raczej na zajęciach dodatkowych. Warto jednak, aby nauczyciele omawiając na lekcjach temat okupacji niemieckiej w Polsce, przynajmniej wspominali uczniom o zbrodni pomorskiej 1939. Wykorzystanie w publikacji odwołań do literatury pięknej (m.in. twórczości Zbigniewa Herberta) i osadzenie zbrodni pomorskiej 1939 w kontekście nauk politologicznych (wykazując m.in. różnicę między nacjonalizmem a patriotyzmem) i studiów nad ludobójstwem (warto przypominać, że termin ten stworzył Polak żydowskiego pochodzenia Rafał Lemkin), być może sprawi, że będzie ona także użyteczna na lekcjach języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie – piszą autorzy Tomasz Ceran i Mirosław Sprenger.

 

mp/ipn.gov.pl/Tomasz Ceran i Mirosław Sprenger