W związku z epidemią koronawirusa do świąt Wielkanocnych w Polsce zamknięte pozostają wszystkie placówki oświatowe. Z tego powodu szkoły mają prowadzić nauczanie zdalne. W związku z tym Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało specjalne rozporządzenia: „nowelizacja rozporządzenia z 11 marca w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID019” oraz rozporządzenie „w sprawie poszczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19”.

Pierwszy z tych dokumentów przedłuża zawieszenie zajęć w szkołach i przedszkolach na terenie całego kraju do 10 kwietnia. Wprowadza on też od 25 marca obowiązek prowadzenia przez szkoły zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Drugi dokument konkretyzuje sposób  prowadzenia takich lekcji.

Za realizację działań związanych ze zdalną edukacją jest w szkole odpowiedzialny jej dyrektor. Zostaje on zobowiązany do informowania uczniów, rodziców i nauczycieli o sposobie i trybie realizacji zajęć. Ma też koordynować realizację tych zajęć. We współpracy z nauczycielami dyrektor będzie ustalał m.in. zakres treści nauczania do realizacji w poszczególnych oddziałach klas oraz na zajęciach  prowadzonych w formach pozaszkolnych. Ma on też ustalić sposób monitorowania postępów uczniów i weryfikacji ich wiedzy oraz umiejętności, jak również informowania uczniów i rodziców o ich postępach w nauce. Od dyrektora będzie tez zależał sposób przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych, semestralnych oraz sprawdzianu wiadomości i umiejętności. Dyrektor będzie wskazywał źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej. Ma zapewnić uczniom i rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia.

Jak podaje rozporządzenie, zajęcia w warunkach kwarantanny będą mogły być realizowane w szczególności z wykorzystaniem materiałów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, udostępnionej przez MEN pod adresem epodreczniki.pl. To narzędzie oferuje gotowe materiały dydaktyczne do wykorzystania przez nauczycieli. Nauczyciele mają też korzystać z materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN i podległych mu jednostek oraz materiałów prezentowanych w mediach publicznych. Ostateczny wybór materiałów zależy jednak od nauczycieli.

Praca ucznia ma być oceniania, a nauczyciel ma kontaktować się z uczniami i rodzicami za pomocą komunikacji elektronicznej.

W ramach kształcenia zawodowego, edukacja zdalna ma objąć tak przedmioty teoretyczne, jak i praktyczne. Rozporządzenie dopuszcza jednocześnie modyfikację programu nauczania tak, aby uczeń miał możliwość odbycia zajęć praktycznych w następnych latach, jeżeli niemożliwe jest prowadzenie ich zdalnie.

Praktyki zawodowe uczniów szkół technicznych i policealnych, które były zaplanowane do realizacji w okresie, na który przypada czas ograniczenia funkcjonowania szkół, będą mogły zostać odbyte do końca bieżącego roku szkolnego.

Nauczyciele będą realizowali nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w ramach wcześniej obowiązującego ich wymiaru godzin.

Rozporządzenie wchodzi w życie 25 marca 2020 roku.

kak/ PAP