Groźba schizmy we Fryburgu

Sprawa zrobiła się głośna w październiku 2013 roku ze względu na działanie podjęte w Kościele niemieckim. W diecezji Fryburg opublikowano wówczas dokument, w którym przedstawiono plany dopuszczenia rozwodników w nowych związkach do sakramentów, w tym do Komunii. Powodem była chęć pójścia za duchem czasu. „W obliczu wielkiej ilości rozwodów Kościół nie może sobie pozwolić na wykluczanie tych ludzi” – mówił ks. dziekan Andreas Moehrle [1].  Rzecznik Watykanu ks. Federico Lombardo szybko uspokoił opinię publiczną mmówiąc, że ten dokument nie został wydany oficjalnie i niczego nie zmienia. Rzeczywiście, o jego publikacji nie wiedział ówczesny administrator apostolski diecezji, abp Robert Zollitsch. Sam tekst jednak powstał pod jego auspicjami. Jak mówił abp Zollitsch, przewodniczący episkopatu Niemiec, do prac nad zmianą doktryny zachęca go powszechna aprobata [2]. Nie aprobata Boga, skądże znowu – aprobata ludzi.

Zatwardziałość niemieckiego episkopatu

Prefekt Kongregacji Nauki Wiary, wówczas jeszcze arcybiskup, Gerhard Müller ostro skrytykował próby zmiany doktryny i wystosował specjalny list do niemieckiego episkopatu. Bp Gerhard Fürst zapewniał jednak, że nowe podejście do rozwodników zostanie zaakceptowane na spotkaniu plenarnym niemieckiego episkopatu w marcu 2014 roku [3]. Na pewien czas sprawa przycichła, ale nie została zapomniana. W grudniu 2013 roku abp Zollitsch zapowiedział, że na październikowym synodzie poświęconym rodzinie zostanie przedłożone „to, co zostało wypracowane we Fryburgu” [4]. Słowem, niemiecki episkopat chciałby przeforsować zmianę doktryny wobec udzielania sakramentów rozwodnikom! Dwa tygodnie temu abp Zollitsch w wywiadzie dla „Westfälische Nachrichten” potwierdził, że temat ten – za wolą papieża – zostanie poruszony na synodzie [5].

Progresywizm na konsystorzu

Kilka dni temu kolegium kardynalskie starał się na to przygotować kard. Walter Kasper. Na konsystorzu związanym z kreacją nowych kardynałów wygłosił on referat poświęcony rodzinie. Jego tekst nie został opublikowany, a informacje o treści pochodzą od watykanisty Andrea Tornielliego. Dodatkowo kilka cytatów z przemowy opublikował tygodnik „Die Zeit” [6]. Kard. Kasper miał wzywać do większego „miłosierdzia” względem rozwodników. Przyznał, że Kościół nie może zmienić nauczania Chrystusa na temat nierozerwalności małżeństwa. Jednak rozwodnicy w nowych związkach mogliby przedkładać swoje przypadki do gruntownego zbadania. Po pozytywnym rozpatrzeniu tegoż i po odbyciu pokuty mogłaby zaistnieć dla nich możliwość ponownego dopuszczenia do Eucharystii. Miałoby to dotyczyć jedynie szczególnych przypadków, w których jedna ze stron podjęła wszelkie próby ratowania małżeństwa. Jeżeli ten człowiek „stara się ze wszystkich sił przeżywać drugie małżeństwo zgodnie z wiarą, to czy możemy odmówić mu sakramentów Komunii albo pokuty?” – pytał kardynał. „Wierzymy przecież także w odpuszczenie grzechów. W możliwość by zacząć na nowo” – stwierdził.

Niemieckojęzyczni biskupi chcą wywrzeć presję

Ten referat to tylko jeden z elementów kampanii progresywnych niemieckojęzycznych hierarchów na rzecz rewizji nauki Kościoła. Mówił o tym, jeszcze przed konsystorzem, apb Lorenzo Baldisseri, od kilku dni kardynał [7]. Hierarcha zwrócił uwagę na ankietę w sprawie nauki moralnej Kościoła zleconą przez Watykan. Otóż biskupi Austrii, Szwajcarii i Niemiec opublikowali odpowiedzi udzielane na tę ankietę, chociaż Watykan ich do tego nie upoważnił. Według kard. Baldisseriego, biskupi mieli je przekazać władzom w sposób „poufny”. Tymczasem nagłośnienie całej sprawy jest jego zdaniem próbą wywarcia presji na prace październikowego synodu. Tamtejsze episkopaty chciałyby, by decyzje, które tam zapadną, były utrzymywane w duchu progresywnym. Pamiętamy, że ankiety pokazały, że niemieckojęzyczni katolicy w zdecydowanej większości nie zgadzają się z nauką Kościoła. We wszystkich tych trzech krajach odpływ wiernych jest każdego roku dość znaczny. Progresywni pasterze mają nadzieję, że jeżeli nauka Kościoła pójdzie choć trochę z „duchem czasu”, wierni nie odejdą.

Kard. Kasper chce zmieniać nauczanie od ponad 20 lat

Kard. Kasper nie po raz pierwszy sprzeciwiał się dotychczasowej doktrynie w sprawie rozwodników w nowych związkach. Prawo kościelne z 1917 roku określało ich po prostu jako bigamistów i groziło ekskomuniką. Nowy kodeks z 1983 roku użył już łagodniejszych sformułowań, nazywając takie osoby częścią Kościoła. Podtrzymał jednak zakaz przystępowania do Komunii. Kard. Kasper sprzeciwił się temu w 1993, jeszcze jako biskup. Wraz z bp Karlem Lehmanem, dzisiejszym kardynałem, i abp Oskarem Saierem przedłożył w Watykanie dokument, w którym przedstawił plany zezwolenia rozwodnikom w nowych związkach na otrzymywanie Eucharystii po „poważnym przebadaniu” każdego przypadku. Próba zafałszowania katolickiej doktryny została zatrzymana przez ówczesnego prefekta Kongregacji Nauki Wiary, kard. Ratzingera [8].

W grudniu 2013 roku kard. Kasper udzielił wywiadu niemieckiemu tygodnikowi „Die Zeit”. „Chrześcijanie, którzy ze względu na wiarę chcą żyć w Kościele, którzy rozumieją, że popełnili błąd zrywając pierwsze małżeństwo, którzy żałują – dla nich powinna istnieć droga, by ponownie w pełni uczestniczyć w chrześcijańskim i kościelnym życiu. To, co jest możliwe u Boga, a mianowicie przebaczenie, powinno dotyczyć także Kościoła” – powiedział [9]. Zdaje się, że kardynał zapomniał, iż istnieje proste rozwiązanie dla takich osób: życie w czystości.

Papież nie zmieni doktryny Kościoła

Pozostaje zagadką dlaczego papież Franciszek chciał, by to właśnie kard. Kasper wygłosił referat na temat rodziny podczas konsystorza. Jest jednak pewne, że Ojciec Święty nie zmieni doktryny tak, jak chcieliby tego progresywni niemieccy hierarchowie. Zapewniają nas o tym wypowiedzi prefekta Kongregacji Nauki Wiary, kard. Gerharda Müller, oraz innych kardynałów [10]. Doskonale podsumował tę kwestię kard. De Paolis, gdy powiedział: „Rozwodnicy w nowych związkach znajdują się w sytuacji, która jest sprzeczna z Bożym prawem” [11]. Trudno dodać do tego coś jeszcze.

Paweł Chmielewski

 

Przypisy:

[1]http://www.dw.de/sensacja-w-ko%C5%9Bciele-katolickim-w-rfn-sakramenty-dla-rozwodnik%C3%B3w/a-17143325

[2]http://de.radiovaticana.va/news/2013/12/17/d:_zollitsch_macht_wiederverheirateten_mut/ted-756372

[3]http://www.lifesitenews.com/news/cardinal-kasper-says-church-will-soon-give-communion-to-divorced-remarried

[4]http://www.derwesten.de/politik/zollitsch-verteidigt-reformen-fuer-wiederverheiratete-id8816107.html

[5]http://www.wn.de/Welt/Politik/Erzbischof-Zollitsch-im-Interview-Die-Menschen-muessen-spueren-dass-wir-bei-ihnen-sind

[6]http://www.katholisches.info/2014/02/27/kardinal-kaspers-rede-und-die-zeit-eindruck-einer-strategischen-planung/

[7]http://www.katholisches.info/2014/02/17/bischofssynode-unkorrektes-verhalten-der-bischoefe-deutschlands-oesterreichs-und-der-schweiz/

[8] http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15525454,Papiez_sprzata_w_Watykanie__Spotkanie_kardynalow_.html

[9]http://de.radiovaticana.va/news/2013/12/12/kardinal_kasper:_%E2%80%9Eumgang_mit_wiederverheiratet_geschiedenen/ted-755038

[10] [1]http://www.katholisches.info/2014/02/26/kardinal-mueller-wiederverheiratet-geschiedene-lehre-der-kirche-ist-eindeutig-es-wird-keine-spaltung-der-kardinaele-geben/

[11]http://www.katholisches.info/2013/10/08/es-aendert-sich-nichts-vatikansprecher-dementiert-aenderungen-zu-wiederverheiratet-geschiedenen/