Kult maryjny można zaobserwować zarówno w pobożności Sunnitów jak i Szyitów.

Do Fatimy, Harissy, Samalutu, Damaszku, Asjutu, Zeitun i do innych miejsc, w których objawiła się Maryja, kieruje się wielu muzułmańskich pielgrzymów z Libanu, Syrii, Egiptu, Iranu i innych krajów. Kult maryjny cieszy się szczególną popularnością wśród kobiet.

Pielgrzymi szukają u Maryi uzdrowienia i pomocy w problemach fizycznych i duchowych. Te formy muzułmańskiej pobożności odbiegają od oficjalnych praktyk islamu.

Chodzi tu przede wszystkim o osobistą, spontanticzną modlitwę; o dialog z Bogiem za pośrednictwem Maryi. Islam nie zezwala na taką formę modlitwy.

Samir Khalil Samir pisze, że w Harissie (Liban) irańskie kobiety nieustannie przychodzą do kaplicy maryjnej przygotowanej specjalnie dla nich, z ikonami, znakami i modlitwami do Dziewicy po persku.

Zdaniem jezuity, kult maryjny w islamie otwiera nowe możliwości przed Kościołem katolickim. Jako, że protestanci zmarginalizowali albo wręcz odrzucili kult Maryi, właśnie katolicki Kościół mógłby odpowiedzieć na potrzeby Muzułmanów.

Jezuita podkreśla, że kult maryjny od samego początku łączył muzułmanów i chrześcijan; był bowiem silny w tych chrześcijańskich ośrodkach, z którymi od samego początku islam wchodził w relacje.

Ekspert dodaje, że sam Koran wielokrotnie wspomina z najwyższą czcią o Maryi. Jest to w dodatku jedyna kobieta w całej Księdze nazwana z imienia.

PCh/katholisches.info/asianews.it