Jeżyny - istna prozdrowotna BOMBA! Oto, dlaczego warto po nie sięgać - zdjęcie
17.07.18, 10:00Fot. Pixabay, CC 0

Jeżyny - istna prozdrowotna BOMBA! Oto, dlaczego warto po nie sięgać

Jeżyny to popularne i jednocześnie jedne z najstarszych owoców, jakie znamy, albowiem znaleziono je już w wykopaliskach z czasów prehistorycznych. Obecnie uprawia się je w gospodarstwach produkcyjnych i przydomowych ogródkach, nie tylko ze względu na ich smak, ale także, a może nawet przede wszystkim ze względu na właściwości lecznicze.

Prozdrowotne właściwości jeżyn

Jeżyny cechują się ogromną ilością prozdrowotnych właściwości. Zawiera w sobie ogromną ilość bardzo silnych antyoksydantów, zwanych również, jako inhibitory substancji rakotwórczych. To właśnie one stanowią dla nas decydujący element diety antynowotworowej. W jeżynach odnajdziemy również sporą ilość błonnika, który nie tylko przyśpieszy przemianę materii, ale także ograniczy wchłanianie niezdrowych tłuszczów.

W medycynie ludowej z jeżyn wytwarza się sok stosowany przy przeziębieniach, a także skuteczny, jako wzmocni ego organizmu i zwalczanie różnych infekcji, zwłaszcza dróg oddechowych. Napar wytwarzany z liści jeżyn stosowany jest przeciwbiegunkowo a także do walki z gorączką czy też z grypą.

Jeżyny a walka z rakiem
Aby uchronić się przed chorobami nowotworowymi, a także, aby skutecznie z nimi walczyć niezbędna jest dieta. Najistotniejsze jest to, aby była ona bogata w silne przeciwutleniacze, a takie związki posiadają właśnie jeżyny. Tym samym niszczą one działanie wolnych rodników, uznanych za przyczynę powstawania w organizmie komórek rakowych. Jeżyny zawierają:

Antocyjany, które w znacznym stopniu zapobiegają rakowi skóry
Kwasy fenolowe
Kwas elagowy
Warto wspomnieć, że antyoksydanty zawarte w jeżynach chronią organizm przed wpływem reaktywnych form tlenu.

Jeżyny a układ krwionośny
Warto zaznaczyć, że jeżyny cechują się pozytywnymi właściwościami, jeżeli chodzi o nasz układ krwionośny. Zawierają antocyjany, dzięki którym naczynia włosowate stają się mocniejsze, witaminę C, która znakomicie wspomaga odporność komórek, a także błonnik, zmniejszający ryzyko choroby serca.

Jeżyny a choroby oczu
Jeżyny zawierają nie tylko witaminę C, ale także E, dlatego zmniejszają ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. Wspomniane już wcześniej antocyjany zwalczają zapalenie siatkówki, a także zmniejszają ciśnienie krwi, dlatego unikamy rozwoju AMD.

Jeżyny a zdrowe kości
W jeżynach zawarta jest witamina K, która jest odpowiedzialna za wytwarzanie białka występującego w tkance kostnej. Jeżeli występuje jej niedobór w organizmie zmniejsza się gęstość kości a także zwiększa ryzyko wystąpienia złamań i urazów. Dodatkowo owoce te zawierają magnez i wapń, dzięki czemu następuje tworzenie się tkanki kostnej.

Jeżyny a menopauza
Istotną informacją jest to, że jeżyny łagodzą objawy menopauzy. W owocach znajdują się fitoestrogeny, czyli naturalne estrogeny roślinne działające podobnie jak żeńskie hormony. Łagodzą, więc objawy zespołu przedmiesiączkowego, a także negatywne objawy menopauzy. Doskonale radzą sobie także z uderzeniami gorąca.

Jeżyny a poziom cukru we krwi
Owoce, jakimi są jeżyny posiadają bardzo niski indeks glikemiczny (IG=25), dlatego też mogą sięgać po nie diabetycy. Błonnik w nich zawarty sprawia również, że węglowodany w przewodzie pokarmowym wchłaniają się wolniej, dlatego poziom cukru we krwi jest stabilny.

Jeżyny a odchudzanie
Jeżyny wyróżniają się niewielką ilością kalorii, albowiem w 100 gramach jest ich około 43. Tym samym mogą być świetnym składnikiem diety odchudzającej. Zawarte w nich pektyny, czyli rozpuszczalny błonnik pokarmowy, zwiększa swą objętość pod wpływem wody i sprawia, że przez dłuższy czas jesteśmy syci.

 

Wartości odżywcze jeżyn (w 100 g)

Wartość energetyczna – 43 kcal

Białko ogółem – 1.39 g

Tłuszcz – 0.49 g

Węglowodany – 9.61 g

Błonnik – 5.3 g

Witaminy

Witamina C – 21 mg
Tiamina – 0.020 mg
Ryboflawina – 0.026 mg
Niacyna – 0.646 mg
Witamina B6 – 0.030 mg
Kwas foliowy - 25 ug
Witamina A – 11 ug
Witamina E – 1.17 ug
Witamina K – 19.8 ug

Minerały

Wapń – 29 mg
Żelazo – 0.62 mg
Magnez – 20 mg
Fosfor – 22 mg
Potas – 162 mg
Sód – 1 mg
Cynk – 0.53 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference