Jaki jest cel raportu Mr. & Mrs E-commerce?

Rok 2022 przyniósł nam ciekawe wyniki badań. Ukazał się bowiem raport mówiący o nawykach zakupowych w Internecie pań, panów i seniorów. Opracowała go Izba Gospodarki Elektronicznej. Raport Mr. & Mrs E-commerce dotyka dość powszechnych założeń, którym bliżej już do stereotypów niż autentycznych zachowań w odniesieniu do wspomnianych wyżej grup ankietowanych. Wyniki są jednak bardzo klarowne - można wysnuć z nich, że rozbieżność nawyków konsumenckich w grupach kobiet i mężczyzn zaciera się, poziom wydatków jest bardzo zbliżony, podobnie jak częstość robienia zakupów w sklepach online. 

Przedstawione wyniki z raportu przydadzą się, aby stworzyć plan działania dla właścicieli stron internetowych prowadzących swój sklep internetowy. Dzięki badaniom będzie można ustalić pożądaną grupę odbiorców. W jaki sposób? Należy uwzględnić chociażby niewielkie różnice w tendencjach zakupowych przejawianych przez obie grupy ankietowanych oraz poznać sposób postępowania w trakcie zakupów przez przedstawicieli w różnym przedziale wiekowym. 

Ścieżka zakupowa internautek oraz internautów 

Aby coś zrobić, trzeba od czegoś zacząć. Jak to wygląda w przypadku zakupów w sklepach internetowych? Od czego zaczynają internauci i internautki? Otóż w pierwszej kolejności sprawdzają zarówno informacje, jak i opinie o wybranym produkcie, a także korzystają z cenowych porównywarek. Ponad 66% ankietowanych przeprowadza e-research. Tak wysoki wynik powinien przekonać każdego właściciela e-sklepu do tego, że content na stronie odgrywa bardzo ważną rolę. Zarówno opisy poszczególnych produktów, kategorii, jak i blog czy recenzje wpływają na ranking w wyszukiwarce. Content to jedno, ale wzmocnienie pozycji danej witryny internetowej odbywa się głównie poprzez działania pozycjonerskie. O tym wspomnimy później.

Zgodnie z danymi pochodzącymi z raportu Mr. & Mrs. E-commerce 16% ankietowanych kobiet uzależnia swoje zdanie od rekomendacji bliskich osób, a 15% od wiarygodnych recenzji czy też informacji o produkcie przedstawianych na blogach/ vlogach. Ankietowani mężczyźni w 14% z reguły wybierają fora internetowe jako źródło informacji, jednak równie często ich zakupowe decyzje wspierają cenowe porównywarki. Analizując trzecią grupę - seniorów -  33% z nich zasięga opinii rodziny i sprzedawców. Zdecydowanie stawiają na rzeczywistą rozmowę, więc w ich przypadku dobrą opcją byłaby infolinia lub założenie na stronie czatu z konsultantem. 

Z perspektywy właściciela e-sklepu inwestycja na stronie w sekcje poradnikowe oraz recenzje o produktach/ usługach jest opłacalna i wielowymiarowa. Z jednej strony odbiorca otrzyma pełnowartościowe treści, a z drugiej właściciel może liczyć na efektywne pozycjonowanie stron. 

Jak na e-zakupy, to… dokąd?

Zakupy internetowe to już niemal codzienność. Potrzebujemy wielu artykułów, a często darmowe przesyłki zachęcają nas do łatwiejszego zapełniania e-koszyka. Nawet 8 na 10 użytkowników Internetu raz bądź dwa w miesiącu kupuje online. Różnicy nie robi płeć czy wiek. Grupa kobiet preferuje sklepy internetowe oraz zakupowe/ aukcyjne portale - tak przyznało blisko ⅓ badanych internautek. W grupie mężczyzn jest podobnie. Odmiennością jest jedynie fakt, że chętniej decydują się oni na zakupy internetowe w sklepach, które mają aplikacje mobilne. A to z kolei wyraźny sygnał dla właścicieli sklepów online, żeby optymalizować swój e-commerce pod urządzenia mobilne.

W jaki sposób Polacy kupują najczęściej?

Wspomniana mobilność to ważny punkt odniesienia. Otóż okazuje się, że e-konsumenci z obu grup najczęściej korzystają właśnie z nich podczas robienia zakupów internetowych. W około 40% smartfony są głównym środkiem e-transakcji zakupowych, a niemal drugie tyle to laptopy. Kolejnym środkiem są smartwatche. Korzysta z nich 10% mężczyzn i zaledwie 2% kobiet. Grupa seniorów jednogłośnie przyznała, że korzysta z laptopów na e-zakupy (83%), lub ze stacjonarnych  komputerów (41%).

Warto wspomnieć, że hasła: „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” wpisywane na urządzeniach mobilnych podniosły swoje wyniki o 250% w latach 2017-2019. To z kolei argument, aby osoby zarządzające sklepami online, mającymi swoje siedziby w danej miejscowości, postawiły na lokalne pozycjonowanie. Działa off-site, np. tworzenie wizytówki sklepu w Google, będą dobrym pomysłem. Warto wówczas skorzystać z usług lokalnych agencji, gdyż wiedzą, co w trawie piszczy w najbliższej okolicy lub konkretnym regionie. Agencja SEO Boo.pl to świetny wybór!

Obszary, w których Polacy kupują najchętniej

Sporo podobieństwa jest w tym, w jaki sposób oraz gdzie kupują kobiety i mężczyźni. Różnice są zauważalne w kategoriach produktów. Otóż:

  • kobiety wybierają działy związane są z branżą modową, kosmetykami i akcesoriami dla dzieci;

  • mężczyźni najchętniej zamawiają sprzęt elektroniczny, gadżety i - co ciekawe, artykuły z działu moda i uroda. 

Nieprawdą jest zatem, że branża mody i urody należy wyłącznie do kobiet. Właściciele biznesów e-commerce działający właśnie na tych polach powinni to uwzględnić w swoich planach marketingowych.

Kto nabija więcej na paragon?

Uśredniona kwota miesięcznych wydatków na zakupy w sieci jest bardzo zbliżona w przypadku dwóch badanych grup. Najczęstszy przedział to 201-400 zł, a jednorazowa kwota: 51-100 zł. Czy więc założenia o skłonności kobiet do rozrzutności oraz większych wydatków podczas zakupów internetowych są nadal aktualne? Jak najbardziej - nie! Być może takie zintegrowanie spowodowane jest bardzo szybkim rozwojem branży e-commerce i zwrotem konsumpcyjnym zauważalnym w głównej mierze w czasach pandemii. 

Zakupy online są lepsze 

Obie grupy ankietowanych zgodnie przyznają, że ogromnym plusem e-transakcji są:

  • darmowe dostawy, 

  • szybki czas realizacji zamówienia,

  • nowoczesne metody płatności.

Z pierwszym z ww. czynników wiążą się także darmowe zwroty. Polki i Polacy dość odważnie wykorzystują tego typu opcje. Nie mają obaw przed tym, aby zamówić więcej niż jedną rzecz, a następnie ją oddać (jeśli okaże się nieodpowiednia). Według badań 44% klientek i 41% panów postępuje w ten sposób.

Nie zapomnijmy o SEO

Wszelkie działania z zakresu SEO najlepiej zlecić agencji SEO. Dlaczego? Samodzielne prace pozycjonerskie mogą nieść za sobą spore ryzyko błędów, przez które nie osiągniemy zamierzonych efektów. Profesjonalna firma przeprowadzi audyt, aby na podstawie wyników opatentować skuteczną optymalizację pod kątem pozycjonowania. Specjaliści zadbają nie tylko o kwestie SEO, ale również UX, czyli doświadczenia osoby odwiedzającej Twoją witrynę. Mają one bowiem ogromny wpływ na jego decyzje, a także czas, który spędzi na stronie.

Podsumowanie

Jak zatem wygląda schemat zakupów kobiet i mężczyzn w sklepach internetowych? Dzięki wynikom z raportu możemy stwierdzić, że jest on bardzo podobny w obu przypadkach. Wszystkie wnioski, jakie klarowały się po analizie każdego punktu z raportu, pozwolą właścicielom sklepów stworzyć strategię działania nastawioną na konkretną grupę docelową. Warto zwrócić uwagę na różnice w zachowaniach zakupowych oraz rozbieżności przy podziałach na grupy wiekowe. W ten sposób każda osoba zarządzająca jednostką e-commerce będzie wiedzieć, jakie działania marketingowe będą najbardziej skuteczne.