Dzisiaj „pijar”, głównie z powodu pseudo-ekspertów i polityków, kojarzy się ludziom bardzo negatywnie. A przecież tzw. „czarny pijar” nie jest branżową normą, ale zwykłą aberracją – podkreśla w rozmowie z portalem Fronda.pl jeden z organizatorów zjazdu Tomasz Gackowski.

Jak wyglądał PR w RP ostatniej dekady

Jak zapowiada, uczestnicy spotkania w pałacu Tyszkiewiczów (kampus główny UW, Krakowskie Przedmieście 26/28) będą dyskutowali o tym, jaką rolą PR odgrywał w polskim życiu publicznym ostatniej dekady i jak ta branża ewoluuje. Kiedy nad Wisłą pojawili się „pijarowcy” i kiedy zaczęliśmy dostrzegać wyraźnie ich działania?

Jeśli chodzi o branżę polityczną to takim momentem jest początek lat 90., a konkretnie kampania prezydencka Aleksandra Kwaśniewskiego i jego stracie z Lechem Wałęsą – wskazuje Gackowski, medioznawca i szef firmy MT Research. To właśnie wtedy pojawił się w naszym kraju pojawił się jako doradca polityka lewicy, Francuz Jacques Seguela.

- I oglądaliśmy m.in. Kwaśniewskiego „kandydata na prezydenta wszystkich Polaków”, który tańczy na konwencjach wyborczych – tłumaczy nam Gackowski. – Człowiek, który był w PZPR i który karierę zaczął robić w tamtych czasach porwał ludzi hasłem „Wybierzmy przyszłość" – dodaje.

Rywin pośród „pijarowców”?

Zjazd Analityków Mediów to dobra okazja, by zastanowić się nad kondycją branży, wskazać wyzwania, przed którymi stają „pijarowcy”. – Głównym wyzwaniem są nieustannie normy etyczne i pytanie, czy wszystko można sprzedać – wskazuje w rozmowie z portalem Fronda.pl współzałożyciel firmy Media i Doradztwo Piotr Wysocki.

- Mówiąc o kwestiach etycznych pojawia się kwestia lobbingu – dopowiada Gackowski. Czy Marek Dochnal albo Lew Rywin również są „pijarowcami” – stawia pytanie. Innym wyzwaniem jest zmiana na rynku mediów. – Rozwój nowych mediów, tzw. social media otwiera bogactwo możliwości i pijarowcy będą się musieli nauczyć jak z nich korzystać – mówi nam Wysocki.

Pomocą może służyć opisywany II Ogólnopolski Zjazd Analityków Mediów. To inicjatywa Koła Naukowego Obserwacji Polskich Mediów działającego w Instytucie Dziennikarstwa UW, firma MT Resaearch oraz Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations oraz Press Club Polska.  Szczegóły na stronach organizatorów. Patronem medialnym jest portal Fronda.pl.

Mariusz Majewski

 

/

Podobał Ci się artykuł? Wesprzyj Frondę »