Detektor ma znaleźć zastosowanie głównie w samochodach ciężarowych, których kierowcy muszą pokonywać bardzo dalekie trasy. Urządzenie ma rozpoznawać zmęczenie na podstawie obrazu twarzy i oczy kierowcy, będzie działał niezależne od kierującego pojazdem. Wedle założeń, objawy zmęczenia ma rozpoznać w granicach kilku sekund.

Symptomy zmęczenia to m.in.: zwężenie źrenicy, opadanie kącików ust, czy zaprzestanie mrugania powiekami. Badacze próbują ustalić, które z nich są najbardziej znaczące. Wykorzystają do tego celu np. aparaturę do tzw. eye-trackingu, czyli system analizy mimiki twarzy, ruchu powiek, gałek ocznych i średnicy źrenic.

Kiedy te podstawowe elementy, które urządzenie powinno mierzyć zostaną już wygenerowane, do inżynierowie, którzy przygotują odpowiednie urządzenie.

Nad detektorem wczesnych objawów zmęczenia pracują naukowcy Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dr. med. Jerzego Nofera; Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Grupy IMAGE sp. z o.o. Prace mają potrwać 2,5 roku.

ed/Gosc.pl, pressinfo.pl