Kto sfinansuje budowę CPK? Marcin Horała wyjaśnia - zdjęcie
10.12.19, 10:32Fot. via Pixabay

Kto sfinansuje budowę CPK? Marcin Horała wyjaśnia

14

Okęcie w tym roku obsłuży ponad 18 mln podróżnych, a jego maksymalne możliwości to ok. 22 mln. Być może dałoby się je jeszcze jakoś rozbudować do 27 – 28 milionów, ale to już jest betonowy sufit. Dalszy rozwój tego portu wymagałby burzenia osiedli w Warszawie. Modlin już osiągnął granice przepustowości, a jego ewentualną rozbudowę utrudniają ograniczenia środowiskowe” - mówi Marcin Horała argumentując konieczność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” Horała, który jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK podkreślał:

To przyniesie całemu krajowi korzyści. Nikt nie mówi, że to projekt partyjny np. narzędzie PiS-u do atakowania PO. Moim zadaniem będzie pilnować, by to przedsięwzięcie było traktowane priorytetowo przez różne agendy rządowe”.

Wskazywał także:

Polska wciąż mocno odbiega od krajów Europy Zachodniej pod względem statystycznej liczby lotów na mieszkańca. Jak wylicza ULC, za kilka lat tylko w centralnej Polsce nie będziemy mieli gdzie obsłużyć nawet 15 mln pasażerów”.

Pytany o to, czy realne jest otwarcie CPK w 2027 roku, jak zostało to zapisane w koncepcji rządowej odparł, że to wariant optymistyczny i rząd w dalszym ciągu się go trzyma. Dodał jednak:

Tak jak przy każdej dużej inwestycji nie sposób jest przewidzieć wszystkich potencjalnych niespodzianek. Nie można wykluczyć, że harmonogram będzie korygowany”.

Pytany o koszty CPK i to, z czego port będzie finansowany, Horała odparł:

Szacunkowe wydatki, które trzeba będzie ponieść na budowę samego lotniska to ok. 25 mld zł. Zakładamy, że finansowanie przedsięwzięcia będzie się odbywać w całości lub prawie w całości na zasadach komercyjnych”.

Poinformował, że rząd dysponuje rzetelnym testem prywatnego inwestora, który przekonuje, że stopa zwrotu wynosi w tm wypadku ponad 10 proc. Dodał, że wobec tego rząd będzie mógł najpewniej przebierać w ofertach finansowania. Dalej poinformował:

Gros z planowanych wydatków na część lotniskową będzie pochodzić z prywatnych środków, ale to tylko część inwestycji. Środki publiczne trafią m.in. na budowę prowadzących do lotniska dróg i linii kolejowych”.

Dodał też, że Polska będzie zabiegać o to, aby projekt został również dofinansowany przez Brukselę.

Marcin Horała w rozmowie wskazuje też, że CPK to ogromna korzyść dla Warszawy – zmniejszenie korków, hałasu w mieście, a dojazd do portu koleją dużych prędkości ma potrwać zaledwie kwadrans z Warszawy Centralnej.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to także duży zysk dla wzrostu gospodarczego. Horała podał, że udział CPK we wzrośnie PKB ma wynieść nawet 4,5 procent.

To podłączenie do krwiobiegu gospodarki niektórych zasobów, które dziś są odłączone. Przypominam, że dziś mamy miejsca, gdzie jest dramatyczny brak rąk do pracy i całe obszary, na których jest strukturalne bezrobocie, bo są źle skomunikowane”

- mówił.

dam/DGP,Fronda.pl

Komentarze (14):

Populos2020.02.1 20:17
Gadanie, gadanie. Ten CPK nigdy nie powstanie.
Mirek2019.12.10 17:00
A Czaskoski powiedział że CPK jest nam niepotrzebny bo już jest w Berlinie . I tylko pomyśleć że taki dureń jest prezydentem Warszawy .
Marek2019.12.10 17:06
a taki dureń się wypowiada, źle z tą Polską
Mariot2019.12.10 13:06
Za rządów kolesi z PO-PSL z samego tylko VAT wyprowadzono około 250 mld zł czyli mielibyśmy 10 takich lotnisk. To dopiero byłaby inwestycja!! Bogu dzięki za rządy PiS.
Polak2019.12.10 16:54
Nie kłam, nawet Ziobro musiał przyznać że te pieniądze zostały wyprowadzone za rządów PiS i przez członków PiS.
Marek2019.12.10 16:57
można jakieś przykłady, cztery lata rządów chyba wystarczą żeby coś takiego udowodnić, a nie one były tylko po to żeby coś takiego wbić do głowy takiemu jełopowi jak Mariot
Daria2019.12.10 12:09
Ja sfinansuję, pan sfinansuje, pani sfinansuje.
Marian2019.12.10 12:05
Walesa "odlatuje" czesto a teraz dolaczyla jeszcze Tokarczuk.Nie jest tak zle.
Marek2019.12.10 17:01
Marian a po polskiemu potrafisz
Saki Faki2019.12.10 11:59
Majestic będzie latał z Poddębic do Warszawy pilnować parkingu, w weekendy do Krakowa robić zaocznie maturę.
Klejnot Nilu2019.12.10 11:02
Jak już mamy takie śmiałe plany, proponuję tuż obok wybudować kosmodrom i port pełnomorski. Przecież i tak my za to zapłacimy.
Ala2019.12.10 10:53
Brawo - nam jest potrzebny taki port lotniczy. Należy szybko budować.
Torchwood2019.12.10 10:45
„To podłączenie do krwiobiegu gospodarki niektórych zasobów, które dziś są odłączone. Przypominam, że dziś mamy miejsca, gdzie jest dramatyczny brak rąk do pracy i całe obszary, na których jest strukturalne bezrobocie, bo są źle skomunikowane” Czyli co, osoby ze obszarów ze strukturalnym bezrobociem będą latać codziennie samolotami do miejsc gdzie jest brak rąk do pracy? Co ma budowa lotniska do strukturalnego bezrobocia? Sieć szybkich połączeń krajowych można budować bez budowania lotniska.
anonim2019.12.10 10:42
Może budowę sfinansuje doktor nauk więziennych Patryk Jaki ze 152 milionów złotych które przytulił z rządowego programu "Praca dla Więźniów"!