Synod Amazoński wypowie się o celibacie i diakonacie kobiet "w ostrożny sposób" - powiedział kard. Christoph Schöborn, arcybiskup Wiednia, którego papież powołał do wąskiej komisji redagującej finalny dokument zgromadzenia biskupów.

W rozmowie z włoskim dziennikiem "Corriere della Sera" kardynał Schönborn zapewnił, że zarówno kwestia celibatu jak i diakonatu kobiet znajdzie się w dokumencie końcowym Synodu Amazońskiego.

Gdy idzie o możliwość wyświęcania żonatych mężczyzn na księży, to według Schönborna dokument końcowy otworzy tu pewne drzwi. "Myślę, że zostanie to potraktowane ostrożnie: najpierw musicie zacząć od diakonów stałych, a potem zobaczymy dalej" - powiedział. Takie słowa miałyby być skierowane do Indian. Rodzi się pytanie, a co z Kościołem katolickim w Europie, gdzie żonaci diakoni stali posługują już od dawna? Czy w naszej części Kościoła po Synodzie Amazońskim będzie można od razu "pomyśleć dalej", to znaczy dopuścić do kapłaństwa żonatych?

Gdy idzie o sprawę diakonatu kobiet, to arcybiskup Wiednia powiedział: "Uczestnicy Synodu wyjaśnili nam, że w Amazonii duża część wspólnot jest kierowana przez kobiety. Wspólnoty są otwarte dla kobiet na kierowniczych stanowiskach także w innych częściach świata" - powiedział. Pytany o diakonat kobiet, odparł konkretnie, że sprawa jest wciąż dyskutowana. "Urząd Nauczycielski da tutaj odpowiedź" - zapewnił. Przypomniał, że w jego archidiecezji, we Wiedniu, kobiet już dziś na przykład przewodniczą pogrzebom. Mówił też o ewentualności powierzania kobietom celebrowania liturgii słowa.

Zgodnie z nauczaniem Kościoła, które wyraził św. Jan Paweł II w Ordinatio sacerdotalis, Kościół może udzielać święceń kapłańskich jedynie mężczyznom, bo taka była wyraźna wola Jezusa Chrystusa. Zwolennicy diakonatu kobiet uważają jednak, że o ile prezbiter i biskup działają "in persona Christi", czyli w osobie Chrystusa, to diakon - nie. Stąd - ich zdaniem - diakonat kobiet jest teologicznie dopuszczalny.

Przeciwnicy takiego rozwiązania mówią z kolei, że kapłaństwo jest jedno i niepodzielne, ma tylko trzy stopnie; ich zdaniem wprowadzenie diakonatu kobiet oznaczałoby zerwanie tej jedności.

bsw/corriere della sera