„Mało wam krwi?” - zdjęcie
11.07.13, 10:06Fot. Władysława Siemaszków, Ludobójstwo/Wikimedia Commons

„Mało wam krwi?”

28

Pomoc ta przejawiała się najczęściej w ostrzeżeniu przed napadem planowanym przez szowinistów, w udzieleniu schronienia i wsparcia ofiarom, w odmowie popełnienia zbrodni, a w niektórych przypadkach również w czynnym przeciwstawieniu się mordercom. Powody tak szlachetnej postawy były rozmaite – od motywowanych światopoglądem chrześcijańskim po przejawy solidarności sąsiedzkiej, czy zwykłe ludzkie współczucie. Niezależnie od pobudek, osoby spieszące z pomocą Polakom każdorazowo narażały się na najokrutniejsze represje. W razie ujawnienia ich czynów były bezlitośnie mordowane, niekiedy wraz z rodzinami, przez swych rodaków ogarniętych szałem.

W Medwedówce (gm. Ludwipol) z rąk rezunów zginęło 60 Polaków. Mała dziewczynka ocalała z rzezi, ponieważ ukraińska sąsiadka zaświadczyła, że dziecko jest Ukrainką. Widząc wahanie morderców, sąsiadka porwała dziewczynkę na ręce krzycząc: „To mało wam krwi Lachów i chcecie zabić ukraińskie dziecko!”. Banderowcy dali za wygraną. Podczas napadu na Liniów (gm. Świniuchy) w lipcu 1943 r. upowcy zabili 70 Polaków. Ocalały dwie kilkuletnie dziewczynki, Genowefa i Emilia Sobczyńskie, które matka ukryła w psiej budzie. „W budzie Kruczka było ciasno i ciemno, strasznie – wspominała Genowefa, podczas opisywanego zdarzenia zaledwie 5-letnia. – Nie pamiętam, jak długo byłyśmy w budzie. Pewnie ze strachu zasnęłam. [...] Z budy zabrały nas Ukrainki.

Za przechowanie polskich dzieci w tamtym czasie groziła śmierć. Ale one się nie bały wcale.” Mieczysław Słojewski z Borka (gm. Stepań), spalonego przez upowców, ukrywał się w lesie wraz ze swym 7-letnim synem Edwardem. Wyczerpany, doprowadzony do ostateczności życiem w stałym napięciu, postanowił odebrać życie sobie i swemu dziecku. „Dwukrotnie zamierzałem popełnić samobójstwo ze strachu przed schwytaniem i przed męczarniami, jakich spodziewałem się od ukraińskich bandytów. Brałem mego synka Edzia i szliśmy nad rzeczkę. [...] I kiedy brałem syna za rączkę, ten wtedy mówił z płaczem do mnie: >>Tatusiu! Wracamy do naszej kryjówki.<< Nie miałem odwagi skoczyć do wody.” Obu Słojewskich ocalił Ukrainiec Petro Bazyluk, który następnie przez szereg miesięcy, aż do nadejścia Armii Czerwonej ukrywał ich w swej stodole. Podobnych zdarzeń było wiele. A bywało i tak, że iskra człowieczeństwa budziła się, choć na chwilę, w największym zbrodniarzu.

W sierpniu 1943 r. banderowcy oraz chłopstwo ukraińskie wymordowali ponad 200 Polaków w Teresinie (gm. Werba). Pewną polską rodzinę ocalił Ukrainiec Szymon Środa, udzielając jej ostrzeżenia na tydzień przed napadem. Jeden z ocalałych wspominał: „Nie wiem, co się stało Środzie – że nas ostrzegł, a tydzień później [...] zakopał żywcem troje dzieci.”

Nie ma większej miłości...

Na samym tylko Wołyniu zarejestrowano 313 przypadków zamordowania Ukraińców przez UPA za pomoc udzieloną Polakom bądź za krytykę antypolskich działań banderowców. Całkowita liczba ukraińskich „Sprawiedliwych” zgładzonych przez UPA jest o wiele większa; sięga zapewne ok. 1000 osób.

W 1944 r. „ukraińscy powstańcy” dopuścili się mordu na 100 Polakach w Ciemierzyńcach (gm. Dunajów). Mała dziewczynka, Stanisława Wilk, próbowała schronić się na podwórku sąsiadki, Ukrainki Ireny Chruścielowej. Mordercy dopadli ją tam. Pani Chruścielowa porwała wówczas dziecko na ręce, krzycząc: „Ne dam! Ne dam!” Zabito je obie. W Uściu Zielonym banderowcy zgładzili 130 Polaków. Zginął również Ukrainiec Sławko Hołub, który odmówił przyłączenia się do rzezi. Na jego ciele oprawcy zostawili kartkę z napisem: „Chto ne z namy, toj proty nas”. W Boratynie (gm. Torczyn) zginęło 11 Ukraińców pomagających Polakom. W Chorochoryniu (gm. Szczurzyn) – kolejnych 6. W Turylczach upowcy powiesili dwie rodaczki (obie ciężarne), a kolejne dwie osoby (matkę i syna) utopili w pobliskim Zbruczu. W Jarosławiczach obok 50 polskich ofiar odnotowano również śmierć 4-osobowej ukraińskiej rodziny Żerdyckich. W Dubnie za udzielanie pomocy Polakom dokonano pogromu rodziny Sawków – zginęło 7 osób, ocaleli tylko trzej chłopcy, którzy udawali zabitych. W Kuropatnikach (gm. Koniuch), gdzie banderowcy zgładzili 30 Polaków, jeden z upowców odmówił zlikwidowania polskiego księdza. Zapłacił za to życiem. Nie był to jedyny przypadek takiej „niesubordynacji” w szeregach „ukraińskich powstańców”. W Tutowiczach (gm. Antonówka) zginęła Jaryna Wołoszyn, członkini UPA.  Jej „zdrada” polegała na tym, że sprzeciwiła się zabiciu polskiego dziecka.

Brat przeciw bratu

Stosunek do ludobójstwa prowadzonego przez banderowców głęboko podzielił kresowych Ukraińców. Konflikt rozdzierał naród, lokalne społeczności, a nawet rodziny. W Perestańcu (gm. Klesów) Ukrainiec Aleksander Gis przepędził agitatorów UPA, którzy namawiali do mordowania Polaków. Gis został za to zakatowany na śmierć przez własnych synów.

W Dominopolu (gm. Werba) dwaj bracia należący do UPA mieli zamiar zamordować swą matkę – z pochodzenia Polkę. Przeszkodził im w tym ojciec – Ukrainiec, który zastrzelił jednego ze swych synów, a drugiego zmusił do ucieczki. Po jakimś czasie ojciec zginął od kuli syna. Matka, decyzją lokalnego komendanta UPA, została oszczędzona. W Niżborgu Nowym (gm. Kopyczyńce) Ukrainiec zginął z ręki syna po tym, jak publicznie potępił zbrodnie na Polakach. W Łuczycach (gm. Turzysk) podczas napadu UPA polska rodzina schroniła się w domu ukraińskiego sąsiada Semena Herasyma. Ten stanął na progu domu z siekierą w rękach, gotów bronić Polaków przed bojówkarzami, na których czele stał jego rodzony brat, Konstanty. Zbrodniarze wycofali się. W Teresinie (gm. Werba) wśród upowskich zabójców wyróżniał się aktywnością niejaki Hryhirij Stolaruk. Z kolei jego krewny Anastazij ukrywał Polaków. Również żona upowca Kiryczuka nie podzielała morderczych inklinacji swego małżonka, zaopatrując ukrywających się Polaków w chleb.

Wierność aż po grób

W przypadku małżeństw mieszanych narodowościowo banderowcy domagali się od ukraińskich żon i mężów, aby zamordowali swych polskich współmałżonków oraz ich wspólne dzieci. Bywało, że zalecenia te były posłusznie wykonywane, ale nie brakło też przykładów heroicznej wierności.

W Antolinie (gm. Ludwipol) uśmiercono Michała Mieszczaniuka za odmowę zabicia polskiej żony i rocznego dziecka. Również gajowego Kifiaka z Germakówki (gm. Krzywcze Górne) zamordowano, ponieważ nie chciał zabić żony i synka. W Czechowie (gm. Monasterzyska) zginęła Ukrainka Płomińska wraz z dzieckiem, ponieważ nie chciała wskazać oprawcom miejsca ukrywania się jej męża – Polaka. W Czanyżu (gm. Grabowa) dwaj bracia Stopniccy zginęli od kul bojówki UPA, gdyż odmówili zabicia swej matki – Polki. W Łozowej Stefan Płaksa został zastrzelony przez swych rodaków, gdy bronił swej polskiej żony. Z tych samych powodów zamordowano nieznanego z nazwiska Ukraińca w Burakówce (gm. Koszłowce). W Białogłowach (gm. Załoźce) za identyczną „zbrodnię” zginął Ukrainiec Szeremeta, podobnie jak Ukrainiec Horobiowski z Litowiska (gm. Podkamień) oraz Ukrainiec Milisiewicz z Żabcza (gm. Czaruków).

W Bużku (gm. Biały Kamień) zabito Romana Kożyszyna, który nie chciał zamordować  swego polskiego szwagra. Wstrząsające zdarzenie miało miejsce w Stechnikowcach (gm. Łozowa). Pewien Ukrainiec otrzymał od UPA rozkaz zabicia swej polskiej żony i dwóch córek. Stanowczo odmówił. Którejś nocy do jego domu wtargnęło dwóch napastników. Gospodarz powalił ich ciosami topora. Kiedy zapalił lampę, rozpoznał w zabitych swego ojca i brata.

Ne ubywaj!

Antypolski amok ogarnął nawet część duchownych greckokatolickich i prawosławnych narodowości ukraińskiej. Wielu z nich usprawiedliwiało działania rezunów czy wręcz podburzało do rzezi. Zdarzały się nawet przypadki bluźnierczego święcenia noży i siekier używanych podczas pogromów. Z drugiej strony nie brakło odważnych kapłanów, którzy nie bacząc na solidarność plemienną ani na zagrożenie własnego życia, potrafili rzucić mordercom w twarz słowa: „Nie zabijaj!”.  W Gaju (gm. Wielick) zamordowano prawosławnego księdza za to, że odmówił udzielenia błogosławieństwa upowcom na ich bandycką „akcję” i próbował namówić ich do porzucenia morderczych zamiarów. Wraz z kapłanem zginęła jego żona i dwójka ich dzieci.

W Pełczy (gm. Werba) zginął inny prawosławny duchowny, który ocalił proboszcza miejscowej parafii rzymskokatolickiej. W Żabczu (gm. Czaruków) upowcy spalili żywcem w cerkwi księdza greckokatolickiego Serafina Horosiewicza oraz czterech Polaków, których ukrywał w swym domu. W Strusowie z rąk banderowców poniósł śmierć kapłan greckokatolicki Panasiuk, „winny” wygłaszania kazań, w których potępiał zbrodnie UPA. Wraz z duchownym uśmiercono jego żonę, Polkę, będącą w zaawansowanej ciąży. Za krytykowanie zbrodni UPA zginął wraz z całą rodziną Michał Tełep, proboszcz greckokatolicki z Rogóźna.

Samych tylko duchownych prawosławnych UPA zgładziła ogółem 27, wśród nich biskupa włodzimiersko-wołyńskiego Manujiła (Tarnawśkiego), który opowiedział się za współpracą z Niemcami, a równocześnie potępił napady na bezbronną ludność dokonywane przez upowców. Z kolei melnykowska frakcja OUN zamordowała zwierzchnika Autonomicznego Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego arcybiskupa Ołeksandra (Hromadśkiego). Choć szerokie kręgi duchowieństwa ukraińskiego, również hierarchów, do końca zachowały złudzenia co do ruchu nacjonalistycznego (przykładem sam zwierzchnik Kościoła greckokatolickiego, arcybiskup Andrzej Szeptycki, który wprawdzie udzielał pomocy ukrywającym się Żydom, a w swych listach pasterskich potępiał grzechy przeciw V przykazaniu, wszakże nie zdobył się na potępienie UPA, wierząc – lub chcąc wierzyć – że zbrodnie są dziełem samowolnie działających band radykałów), nie sposób nie wspomnieć tu postaci unickiego biskupa stanisławowskiego Grzegorza Chomyszyna. Ów hierarcha jeszcze przed wojną dostrzegł niebezpieczne tendencje w programie OUN, zaś na ludobójczą akcję UPA zareagował bezkompromisowo, rzucając klątwę na wszystkich, którzy przelewają krew w nienawiści i zaślepieniu.

Andrzej Solak

Powyższy tekst pochodzi z nieopublikowanej jeszcze książki "Kresy w płomieniach. 1908-1957" autorstwa Andrzeja Solaka. Książka ukaże się w sierpniu tego roku nakładem wydawnictwa eSPe.

Komentarze (28):

anonim2013.07.11 10:41
+++
anonim2013.07.11 10:52
Oto czym jest nacjonalizm, każdy nacjonalizm z resztą. Zbrodnie UPA były nieprawdopodobnie okrutne, jednak na to, że tak radykalny program szowinistyczny znalazł poparcie wśród takich mas Ukraińców złożyły się wieki traktowania tej zbiorowości ( pojęcie narodu byłoby tu ahistoryczne) jako nie mającej prawa do samostanowienia karty przetargowej między Koroną i Rosją. W momencie, kiedy uwierzyli, że mogą coś w swoim bycie zmienić, rzucili się z piekielną nienawiścią na wszystkich, w których widzieli zagrożenie dla swojej przyszłej niezawisłości. Straszne jest to, że UPA mordowała cywili. Nieprawdopodobną odwagę mieli ci, którzy przeciwstawiali się mordercom. Z artykułu wynika, że momentami ta odwaga dziwiła samych upowców i zmuszała ich do odwrotu.
anonim2013.07.11 11:06
I to kolejny argument, żeby Polska ustanowiła Krzyż Wschodni dla tych którzy ratowali i pomagali Polakom zagrożonym ludobójstwem. Krzyż Wschodni jako odznaczenie dla osób innej narodowości niż polska o randze analogicznej do żydowskiego "sprawiedliwy wśród narodów świata".
anonim2013.07.11 11:08
Zbrodnia nie ma nic wspólnego z nacjonalizmem - zajrzyj do słownika (w bibliotece, nie w Wikipedii) co znaczy to słowo i nie powielaj lewackiej zmiany znaczenia słów. Przypisywanie nacjonalizmu zbrodniarzom jest równie nonsensowne jak nazywanie socjalistów (np. narodowych) prawicą.
anonim2013.07.11 11:23
@Nabi, zaskoczę Cię, znam znaczenie słów, których używam, Tobie natomiast chyba pomylił się nacjonalizm z patriotyzmem.
anonim2013.07.11 11:26
Czy Ukraina chce przebaczenia? Wątpliwe, dlaczego dlatego że nadal żyją w kłamstwie stawiają pomniki zbrodniarza kłamią w żywe oczy tak jak wtedy tak i teraz a jak by przyszło mordować to i zapewne teraz też by to robili. Włącz bracie, you tube zobacz ile filmów kłamliwych powstaje o UPA itp. Czy ludobójstwo czy pogrom dyskutują, nawet teraz po 70 latach serca zatwardziałe ile to trzeba mieć w sobie nienawiści w sercu by kłamać i nawet powieka nie mrugnie. Wczorajsza dyskusja w tvp1 o 22: 00 wrażnie to pokazała o kundlowskim antypolskim stosunku zachowaniu niektórych rozmówców nie wspomnę, to ciągłe kłamanie na temat Jedwabnego w myśl kłam kłam aż wszyscy uwierzą. Czym się różnią Ci, co teraz realizują program masonerii? O naiwni myślicie, że zaoranie ziemi ukryje zbrodnie ( Smoleńsk 2010) problem w tym, że nie wierzycie w Boga żywego, który był jest i będzie. Żadne CUDA Eucharystyczne żadne uzdrowienia nic nie jest w stanie Ciebie przekonać! Czyż nie widzisz tego, że co chwile ginie chrześcijanin nie idź bracie za demonem, bo ta droga prowadzi tylko do śmierci zobacz ile ludzi zginęło idąc za Hitlerem za Leninem czy teraz służąc, jako mięso armatnie w syjonistycznych interesach. Na Ukrainie nadal się zarzynają jak zwierzęta a do tego bracia schizmatycy głoszą Pan nie potrafią stanąć w prawdzie i nazywać rzeczy po imieniu zresztą dużo tu maja na sumieniu. Odpowiedz na to wszystko dał Pan przez bł. Jana Paweła II "Będziemy się musieli wkrótce przygotować na wielkie doświadczenia, które mogą nawet domagać się narażenia naszego życia oraz poświęcenia się bez reszty Chrystusowi i dla Chrystusa. Może to być złagodzone dzięki naszej modlitwie, ale nie może być już odwrócone, ponieważ tylko w ten sposób może nastąpić prawdziwe odnowienie Kościoła. Jakże często Kościół odnawiał się przez krew. Nie inaczej dokona się to także i tym razem. Obyśmy byli silni, •przygotowani i pełni ufności pokładanej w Chrystusie i w Jego świętej Matce. Odmawiajmy wiele razy i często Różaniec". "Stoimy w obliczu największej w dziejach konfrontacji, przez jaką przeszła ludzkość. Nie sądzę, by szerokie kręgi społeczeństwa czy szerokie kręgi wspólnoty chrześcijańskiej zdawały sobie z tego w pełni sprawę. Stajemy w obliczu ostatecznej konfrontacji między Kościołem a anty-Kościołem, •Ewangelią i anty-Ewangelią." To do Ciebie i do mnie bracie. Do Ciebie bracie zwiedziony chora ideologia byś, kiedy przyjdzie ten czas obudził się i wezwał imienia Pan, bo w wojnie gdzie brat zabija brata zwycięzcą jest zawsze jeden – szatan, który taktuje nas jak karaluch, które się kłócą miedzy sobą o marności świata tego nie dostrzegając, że Pan jest tu i teraz (CUD EUCHJARYSTYCZNY w SOKÓŁCE ) i kto się nie modli ten się modli do diabła – CUD. W ciągu 1250 lat, od roku 750 do naszych czasów, w różnych miejscach na świecie odnotowano 132 cuda eucharystyczne, nie licząc tych, które dokonują się w każdej Mszy Świętej. To robiono wtedy http://wolyn1943.eu.interii.pl/artykuly.html a teraz to samo w myśl nowej lewicy robi się po ci chudzi tzw aborcja , eutanazja samobójstwa ludzi z polityki. Kto nie idzie za panem ten idzie za demonem? Weź sobie do serca te słowa JP II bracie obojętnie, po której stronie stoisz. Tak jak przed II wojna wyśmiewano się z takich ostrzeżeń tak i teraz zapewne znajdzie się nie jeden, który i teraz będzie to wyśmiewał, ale do czasu bracie do czasu. (Chemtrails you tube). Ukraino nawróć się !!!
anonim2013.07.11 11:31
Poza tym, @ Nabi proponowałabym poczytać sobie pisma Doncowa, albo przynajmniej rozwinąć na własne potrzeby skrót OUN, a wtedy okaże się czy aby na pewno nacjonalizm nie ma nic wspólnego z tymi zbrodniami. Jeśli myślisz, że nie miał, to wyniki tej dedukcji mogą Cię bardzo, ale to bardzo zaskoczyć :)
anonim2013.07.11 11:38
@Kiara - Twoje wpisy wskazują, że jednak nie znasz, posługujesz się jedynie propagandową lewacką nowomową i tyle. A ja proponowałem Ci normalny słownik języka polskiego, ale Ty zamiast sięgnąć do niego wolisz bazować na lewackich propagandówkach niż na wiedzy, co dyskwalifikuje Cię z rzeczowej dyskusji.
anonim2013.07.11 11:39
Польські Сході поляки страждають від своїх українських сусідів невимовних жахів, а й неодноразово стикалися руку допомоги. Сотні людей, які пережили різанину відносин з'являються подяку за українців, які кинулися на допомогу полякам ризикував своїм власним життям. Ця підтримка проявляється в основному в попередження перед нападом запланованих шовіністи, у наданні притулку і підтримки жертвам, відмовляючись вчинити злочин, а в деяких випадках і в активній опозиції до вбивць. Причини такого благородного ставлення було різним - від християнського світогляду мотивовані прояви солідарності, район, або просте людське співчуття. Незалежно від причин, люди, що поспішають з допомогою поляків завжди піддавати жорстоким репресіям. У разі виявлення були їхні безжально вбиті, часто з їх сім'ями, їхні співвітчизники потерпілого несамовитості. У Medwedówce (комуни Ludwipol) померли від рук rezunów 60 поляків. Маленька дівчинка пережила різанину, як український сусід показав, що дитина перебуває український. Побачивши сусіда коливань вбивці викрали дівчину на руках кричав: «Це не досить Lachs крові і ви хочете вбити української дитини». Бандера здався. Під час нападу на лінійну (комуни Świniuchy) у липні 1943 року вбив 70 поляків upowcy. Дві дівчини вижили кілька років, Женев'єва та Емілія Sobczynski, що його мати ховається в немилості. "У немилості Kruczek був обмежений і темний, страшний - Женев'єва нагадав під час події, описаної в 5-річний. - Я не пам'ятаю, як довго ми були в хатині. Напевно, зі страху заснув. [...] З стійла взяла нас українців. За збереження польських дітей у той час, під загрозою смерті. Але вони не бояться взагалі. "Мечислав Słojewski з Борька (комуни Степана), спалений upowców, ховаючись в лісі з його 7-річний син Едуард. Змучені, доведені до курортного життя в постійній напрузі, вирішила позбавити життя себе і своєї дитини. "Двічі я мав намір покінчити з собою зі страху бути спійманим і до муки, які я очікував від українських бандитів. Я взяв свого сина Edzia і підійшов невеликої річки. [...] І коли він взяв сина за руку, що, коли він говорив зі сльозами для мене: >> тато! Ми повертаємося до нашого тайника. << Мене вистачило сміливості стрибнути у воду ". Обидва Słojewskich збережені Bazyluk українських Петро, ​​який потім протягом декількох місяців, до приходу Червоної Армії не сховав їх у своєму сараї. Такі події було багато. І час від часу, і так, ця іскра людяності прокидаюся, навіть на мить, найпроклятіші. У серпні 1943 року Бандера і українські селяни загинули більше 200 поляків у Терезин (комуни Werba). Деякі польські українських Simon Сім'я врятована середовища, даючи йому попередження за тиждень до нападу. Один вижив згадував: "Я не знаю, що сталося середовища - попередив листом, а через тиждень [...] троє дітей поховали живцем." Існує немає більшої любові ... На Волині записано тільки 313 випадків вбивства українців УПА за допомогу полякам або за критику антипольським діяльності Бандери. Загальна кількість українських «праведник» вбито УПА набагато більше, ймовірно, сходить до близько 1000 чоловік. У 1944 році "українських повстанців" були винні у вбивстві 100 поляків у Ciemierzyńcach (комуни Dunajów). Маленька дівчинка, Станіслав Вільк, намагався приховати у дворі сусіда Ірен українських Chruścielowej. Вбивця наздогнав її там. Місіс Chruścielowa викрадений дитиною на руках, кричачи: "Не греблю! Ne я "вбив їх обох. Усті-зелений 130 поляків Бандера знищені. Він помер українського Славко Голуб, який відмовився приєднатися до бійні. Його викрадачі тіла залишили карту зі словами: «Chto північний схід від Namy, TOJ proty нас". У Boratynie (комуни Torczyn) померли 11 українців, щоб допомогти полякам. У Chorochoryniu (комуни Szczurzyn) - найближчі 6 У Turylczach upowcy повісили два співвітчизника (обидві вагітності), а ще дві людини (мати і син) потонули в сусідній Zbruczu. У наступні 50 Jarosławiczach польських жертв також повідомили про загибель 4-х чоловік сім'ї Żerdyckich український. Дубно для надання допомоги полякам зробив Sawków сім'ї різанина - загинули семеро людей вижили тільки три хлопчика, який пішов мертвим. У Kuropatnikach (комуни Koniuch), де Бандеру знищили 30 поляків, один з upowców відмовився усунути польського священика. Він заплатив за це життям. Він був не єдиний випадок такого «непокори» до лав «українських повстанців». У Tutowiczach (комуни Antonówka) померли Ярина Волошин, член УПА. «Зрада» було засновано на тому, що виступає проти вбивства польських дітей. Читайте також: Як теоретик Дмитро Донцов ЦНС створенні нової моралі Міністр охорони здоров'я хоче польський парламент називається злочином геноциду волинських Брат проти брата Зв'язок з геноцидом, котрі проводили Бандера глибоко розділена українського прикордоння. Конфлікт рвала нації, місцеві громади і навіть сім'ї. У Perestańcu (комуни Клесів) Український Гіс Олександр поїхав УПА агітаторів, які лобіювали за вбивство поляків. Гіс отримав його замучили до смерті своїх синів. У Dominopolu (комуни Werba) два брати належать УПА мав намір убити свою матір - польського походження. Завадило їм у тому числі мій батько - Український хто стріляв один з його синів, а інші змушені тікати. Через деякий час його батько був убитий кулею сина. Мати, місцевий командир УПА рішення був позбавлений. У Niżborgu Новий (комуни Kopyczyńce) Український був убитий своїм сином після того як він публічно засудив злочини проти поляків. У Łuczycach (комуни Turzysk) під час нападу УПА польські родини сховалися в будинку сусіда українських Herasyma сперми. Цей стояв на порозі будинку з сокирою в руках, готових захищати поляків проти бойовиків, яку очолював його власний брат, Костянтин. Злочинці відступили. У Терезин (комуни Werba) з upowskich вбивці виділялася певна діяльність Hryhirij Stolaruk. У свою чергу, відносні приховування Anastazija полюсів. Також upowca Kiryczuka дружини не поділяв її чоловіка вбивчі нахили, забезпечуючи ховається полякам хліб. Вірність до труни У разі етнічно змішаних шлюбів Бандери зажадали від українських дружин і чоловіків, щоб убити його польський подружжя та їх дітей разом. Іноді, що ці рекомендації не були слухняно проводили, але також немає недоліку в прикладах героїчної вірності. У Antolini (комуни Ludwipol) Майкла вбили за відмову вбити Mieszczaniuka польська дружина і однорічна дитина. Також єгеря Kifiaka з Germakówki (комуни Krzywcza вгорі) був убитий, тому що він не вб'є його дружину і сина. У Чехові (комуни Monasterzyska) померли українські Plominska з дитиною, тому що вона не хотіла, щоб вказати мучителів приховуючи її чоловік - поляк. У Czanyżu (комуни Grabow) Stopniccy два брати були вбиті кулями бойовиків УПА, тому що вони відмовилися вбивати його мати - жінки. У Лозовій Płaksej Стефан був застрелений своїм співвітчизникам, коли він захистив польської дружиною. З тих же причин, убитих в анонімні українські Burakówce (комуни Koszłowce). У Białogłowach (комуни Załoźce) для ідентичних «злочин» був убитий українськими Szeremeta, як і українські Horobiowski з Litowiska (комуни Podkamień) і український Milisiewicz з Żabcza (комуни Czaruków). У Бузек (комуни з білого каменю) був убитий римським Kożyszyna, які не хотіли, щоб убити його польський брат. Шокуючий інцидент стався в Stechnikowcach (комуни Łozowa). Український отриманих від порядку УПА, щоб убити його польський дружина і дві дочки. Навідріз відмовився. Одного разу вночі в його будинок вторглися двоє нападників. Господарі вибили сокирою удари. Коли я запалив лампу, визнаний у вбили його батька і брата. Ne слабшає! Антипольським божевілля охопило навіть деякі греко-католицького та православного духовенства з українського громадянства. Багато хто з них виправдовують дії або навіть rezunów podburzało на бійню. Там навіть були випадки блюзнірськи висвячений ножами і сокирами, що використовуються в погроми. З іншого боку, не було недоліку мужніх священиків, які не мають ніякого відношення до племінної солідарності або загрозу його власне життя, в змозі кинути вбивць до обличчя словами: "Не убий". The Grove (комуни Wielicka) Православний священик убитий за те, що відмовився дати своє благословення upowcom ізгоїв "дія" і спробував переконати їх відмовитися від своїх кривавих намірах. Разом зі священиком вбив свою дружину і двох своїх дітей. У Pełczy (комуни Werba) вбив іншого православного священика, який врятував пастор місцевої римо-католицької парафії. У Żabczu (комуни Czaruków) upowcy спалені живцем в церкві грецького католицького священика Серафима Horosiewicza і чотирьох поляків, які сховав у своєму будинку. У Strusowie руки Бандери грецького православного священика був убитий Панасюк, "винен" проповідь, в якій він засудив злочини УПА. З священик вбив свою дружину, польська жінка, яка знаходиться в просунутій стадії вагітності. За критику злочинів УПА був убитий разом зі своєю родиною Майкла Телеп, парафіяльний священик грецької православної Rogozno. Православні священики тільки УПА вбили в цілому 27, в тому числі єпископ włodzimiersko-Волинського Manujiła (Tarnavskoho), який закликав до співпраці з німцями, засуджуючи нападу на беззахисних людей, зроблені upowców. Фракція melnykowska ЦНС убитий Покращений Автономної Української Православної Церкви архієпископ Олександр (Hromadśkiego). У той час як широкі верстви українського духовенства, ієрархія, до кінця зберіг ілюзії націоналістичного руху (наприклад, той же глава греко-католицької церкви, архієпископ Андрей Шептицький, безумовно, допомагали євреям переховуватися, і його пастирські послання засуджує грішить проти команди V, проте, не вдалося Засудження УПА, вважаючи, - або бажаючи вірити - що злочини є роботою діючого довільно група радикалів), необхідно згадати тут, як уніатський єпископ Григорій Станіславської Хомишин. Це святитель до війни бачив небезпечну тенденцію в ЦНС, і геноцид дії УПА відповів безкомпромісно, ​​кидаючи прокляття на всіх, хто проливав кров у ненависті та омани. Ендрю Solak Цей текст є із ще не опублікованої книги «Кордони у вогні. 1908-1957" Ендрю Solak. Книга буде випущена в серпні цього року, видавничий ESPE.
anonim2013.07.11 11:41
każdy niech zoabczy sam pozostawiam to bez komentarza http://www.youtube.com/watch?v=q3yvrp8TpOA http://www.youtube.com/watch?v=P0_O4wGjsn0&list=RD02q3yvrp8TpOA
anonim2013.07.11 11:42
@Kiara żeby posługiwać się dedukcja trzeba przynajmniej podstawowej wiedzy, której nie masz. A sugerowanie się nazwami, to szkolny błąd w rozumowaniu - przykład: OUN ma się tak do nacjonalizmu jak Rzeczpospolita Ludowa do Rzeczpospolitej - ale pewnie i tego nie zrozumiesz. Zacznij się uczyć.
anonim2013.07.11 12:28
Mogę jeszcze dodać ze swej strony dwie historie, z lwowskiego (tam też dochodziło do zbrodni) Moja ciotka miała wówczas 7 lat, często odwiedzała starszą panią - samotnie mieszkającą Polkę, któregoś razu dziecko zobaczyło kobietę z ...siekierą w głowie. Było to w czasie gdy po wsi włóczyły się bandy Ukraińców śpiewające złowieszcze piosenki. Babcia bojąc się uciekała z dziećmi do piwnicy, choć sama pochodziła z rodziny mieszanej. Jej ojciec był Ukraińcem. Któregoś razu ostrzegł rodzinę dziadków, Ukrainiec chrzestny mojego ojca (tata miał wtedy trzy miesiące), że cała rodzina jest na "liście". Była to lista osób do wymordowania. Dziadek zdecydował żonę z dziećmi "w ciemno" wysłać do Rzeszowa. Chrzestny mojego ojca dał im swoją kozę na drogę. Drugą historię słyszałam od babci męża. Jeden z jej braci ożenił się z Ukrainką, babcia mówiła że ta kobieta miała złote serce. W czasie pogromów dokonywanych na Polakach, w domu jej brata zjawili się bracia Ukrainki. Na jej oczach zamordowali jej męża, mimo że ta błagała ich o litość. Po tych wydarzeniach kobieta postradała zmysły.
anonim2013.07.11 12:30
+++
anonim2013.07.11 12:30
@Nabi, nie życzę sobie takich wycieczek pod moim adresem. Albo dyskutujesz ze mną o konkretach, albo zarzucasz mi brak wiedzy i szerzenie lewackiej propagandy. Odesłałam Cię to pism Doncowa, ewentualnie do skrótu, jak rozumiem wolałaś się zająć tym drugim. Tak się składa, że ja czytałam te pierwsze i choćbyś bardzo tego nie chciał to zarówno Doncow, jak i Bandera i jeszcze kilku teoretyków OUN opierało się na ideach nacjonalistycznych. Nie wiem, co Cię w tym tak boli czy niepokoi. Może sam jesteś nacjonalistą i nie podoba Ci się takie towarzystwo, ale nie zamierzam w to wnikać i mnie to zupełnie nie interesuje.
anonim2013.07.11 12:44
i pomyśleć że kilkanaście lat wcześniej stalin zagłodził na śmierć ok 5 mln Ukraińców - jakże historia potrafi być brutalna i przewrotna jednocześnie...
anonim2013.07.11 14:14
Kiara, z całym szacunkiem, ale twoje podejście wydaje mi się niedorzeczne. Nacjonalizm oznacza tylko tyle, że bardziej obchodzi mnie los własnego narodu niż innych. Ale nie oznacza to nienawiści do innych narodów ! Przecież jeżeli mówię, że bardziej kocham swoją rodzinę niż ludzi mi obcych, to nie znaczy, że zaraz pójdę zabić sąsiada !
anonim2013.07.11 16:15
"Platforma Obywatelska odmawia określenia tej zbrodni mianem ludobójstwa. Marszałek Sejmu, Ewa Kopacz w jednej ze swych wypowiedzi uzasadniła stanowisko swej partii twierdząc, iż należy oddać hołd pomordowanym, ale równie ważne jest budowanie przyszłych relacji z Ukrainą dlatego tez nie należy drażnić wschodniego sąsiada(...)Polska nie ma powodów do ustępstw w kwestii dzielącej nasze kraje polityki historycznej. Jesteśmy państwem członkowskim NATO i Unii Europejskiej, podczas gdy Ukraina dopiero nieśmiało wyrywa się ze szponów Rosji. To Ukraińcom powinno bardziej zależeć na dobrych relacjach z nami, jako pomostem mogącym ich wprowadzić do szeroko pojętego zachodu." całość tego ciekawego tekstu pod adresem http://nacewicz.blogspot.com/2013/07/70ta-rocznica-ludobojstwa-woynskiego.html polecam.
anonim2013.07.11 16:15
"Platforma Obywatelska odmawia określenia tej zbrodni mianem ludobójstwa. Marszałek Sejmu, Ewa Kopacz w jednej ze swych wypowiedzi uzasadniła stanowisko swej partii twierdząc, iż należy oddać hołd pomordowanym, ale równie ważne jest budowanie przyszłych relacji z Ukrainą dlatego tez nie należy drażnić wschodniego sąsiada(...)Polska nie ma powodów do ustępstw w kwestii dzielącej nasze kraje polityki historycznej. Jesteśmy państwem członkowskim NATO i Unii Europejskiej, podczas gdy Ukraina dopiero nieśmiało wyrywa się ze szponów Rosji. To Ukraińcom powinno bardziej zależeć na dobrych relacjach z nami, jako pomostem mogącym ich wprowadzić do szeroko pojętego zachodu." całość tego ciekawego tekstu pod adresem http://nacewicz.blogspot.com/2013/07/70ta-rocznica-ludobojstwa-woynskiego.html polecam.
anonim2013.07.11 16:25
Za przyczyną niektórych kapłanów Kościół staje się dzisiaj "krystalicznie przejrzysty". Pewnie dlatego, że niektórzy z nich w bardzo małym stopniu z Kościołem tym czują się związani.
anonim2013.07.11 17:42
@Marek90, oczywiście, masz rację, nacjonalizm w formie czystej, książkowej nie jest zagrożeniem, a naturalnym opowiedzeniem się po stronie własnego nardu, jednak żaden z XX - wiecznych nacjonalizmów nie był wolny od szowinizmu, stąd upieram się przy zbrodniczości tego typu ideologii i odsyłałam do pism Doncowa. A nacjonalizm ukraiński był wyjątkowo szowinistyczny, ze względów, które historycznie są nawet zrozumiałe, co nie znaczy- zasługujące na usprawiedliwienie.
anonim2013.07.11 20:17
Straszne. Jak nienawiść może opętać umysły. Boże mniej w opiece ofiary tej zbrodni.
anonim2013.07.12 12:15
Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości czy to jest Polski sejm? Ja nie wg mnie nie albo środowiska typowo rosyjskie albo kundle niemieckie no i oczywiście wielcy "prześladowani" Żydzi po tym, co uchwalono po wypowiedzi Radka Żsikorskiego widac jak na dłoni jaki jest stosunek do Narodu Polskiego tak jak powiedział A. M Polacy to stado baranów i trzeba ich zmniejszysz itd… 11 września ma być strajk pewnie od 2 do 3 w nocy .
anonim2013.07.12 21:09
Znalazły się bladzie w narodzie,a najgłośniej to bulwersują się zapewnie ci sami co film ,,pokłosie "okrzykneli antypolskim .Poniosło trochę chahłow i tyle,Ale jak widzę teraz polaków na Litwie co to za cholerę nie raczą nauczyć się nawet języka urzędowego,potrafię zrozumiec kozacką krew.
anonim2013.07.13 9:36
@Kiara A dlaczego nie odsyłasz do pism Dmowskiego, w końcu największego polskiego nacjonalisty. W końcu całe tomy poświęcił na to, by wyjaśnić potrzebę eliminacji wrogich polskości elementów, no nie?
anonim2013.07.13 11:59
Oto czym jest bezbożność, pogaństwo. Człowiek tym się różni od zwierzęcia, że że zwierzę choć nie ma rozumu, postępuje zawsze sensownie racjonalnie a człowiek nie. Bez wychowania, bez formacji Bożej przeradza się w bestię. Staje się prymitywnym narzędziem szatana. Najtęższe głowy debatują i zadają pytanie; jak mogło do tego dojść? Dlaczego człowiek jest zdolny czynić tak okrutne zło? Skąd się to bierze? Odpowiedź jest jedna. Jest to ewidentny dowód na istnienie i działanie szatana , czego mędrcy świata nie chcą przyjąć do wiadomości, ponieważ szatan ich też dotyka i podpowiada aby zakryli sobie oczy. Ludobójstwo wołyńskie rozlało się na cały świat. Opętani sataniści wyrzynają swoich sąsiadów i braci w afryce i na subkontynencie. Indyjskim. W Europie rzeź jest ograniczona do nienarodzonych i nieproduktywnych. Ale jak nie postawimy temu tamy to będzie "od rzemyczka do koniczka" i zło się spotęguje i jak tsunami zniszczy naszą cywilizację. A tymczasem nasi rządzący wykształciuchy z wielkich miast mędrkują i debatą, czy ludobójstwo na Kresach nazwać ludobójstwem czy tylko czymś jakby ludobójstwem ale nie do końca. Tu widać , ze ich wykształcenie i moralność nie są nawet funta kłaków warte.
anonim2013.07.15 13:53
nasz ,,bul " doliczył się 5 ofiar rzezi wołyńskiej http://niezalezna.pl/43623-komorowski-policzyl-ofiary-rzezi-wolynskiej-doliczyl-sie-pieciu
anonim2013.07.15 13:59
No to powolajmy cos na wzor Izraelskiego "Sprawiedliwy wsrod narodow" a zbrodnie potepiajmy z cala sila Ba moze jakis mauzoleum cos na wzor ...
anonim2013.07.16 7:31
Nie ma zgody na stawianie znaku równości pomiędzy nacjonalizmem a zbrodnią ludobójstwa. Typowy lewacki zabieg. Rzezie nie są domeną nacjonalizmu lecz chorej ideologii i wykorzystywaniu uprzedzeń (vide antyrojalistyczna i antykatolicka rewolucja francuska, rzezie Pol Pota w Kambodży etc.). UON-UPA nie walczyli o wielką Ukrainę lecz z Polską i Polakami. Dla mnie w Polsce najważniejszy jest Polak choć szanuję inne narodowości ale one MUSZĄ przyjmować nasze zwyczaje i rozwiązania prawne jeśli chcą żyć w naszej Ojczyźnie a nie narzucać swoje. Chociaż ugoszczę każdego to jednak żaden gość nie będzie mi zmieniał mojego mieszkania. Czy to tak trudno pojąć? Jestem Polakiem i najważniejsze są dla mnie sprawy polskie! Jestem Polakiem więc mam obowiązki polskie! Cześć pamięci ofiarom ukraińskich zbrodniarzy. +++