Przypomnijmy: 

W kościele przy ul. Żydowskiej nad prezbiterium na suficie jest fresk, który przedstawia Żydów profanujących hostię. Jest to legenda opisana przez Długosza w "Rocznikach" (1399r.). Legenda opowiada tym, jak w 1399 r. grupa poznańskich Żydów chcąc się przekonać, czy rzeczywiście są one ciałem Chrystusa zdobyła je podstępem i próbowała je przekuć nożami. Z hostii trysnęła krew, która opryskała m.in. niewidomą dziewczynę i ta dzięki temu odzyskała wzrok. Przerażeni Żydzi usiłowali utopić hostie w studni, ale te nie tonęły, lecz uniosły się nad studnię, więc próbowali ją zakopać w błocie nad Wartą, ale i to nic nie dało, więc uciekli. Zostali jednak złapani przez wzburzony tłum i surowo ukarani.

W minioną sobotę odbyła się gra miejska szlakiem cudu eucharystycznego. Uczestniczące w grze dzieci w wieku szkolnym poznawały wszystko, co jest związane z Eucharystią, cudem eucharystycznym i św. Urszulą Ledóchowską.  I zapoznały się również z legendą opisaną przez Długosza.

To wywołało wściekłość poznańskich środowisk żydowskich. Członkowie Miasteczko Poznań wydali oświadczenie, w którym wyrażają oburzenie tworzeniem gry opartej na "antysemickiej legendzie" i rozpowszechnianiem jej wśród dzieci. "Opisana już przez Długosza w "Rocznikach" (1399 r.) poznańska legenda jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych przesądów antysemickich mających swe teologiczne korzenie i chrześcijańską praktykę" - czytamy w oświadczeniu. Oraz: "Wraz z przesądem na temat mordu rytualnego, przesąd o profanacji hostii stał się źródłem wielu pogromów i rzezi dokonywanych na żydowskich mieszkańcach europejskich miast i miasteczek, także w Poznaniu". Oświadczenie kończy się konkluzją „Groźne fantazje przekazywane z pokolenia na pokolenie, obecnie za sprawą gry miejskiej i „Poznańskiego Traktu Eucharystycznego”, budzą sprzeciw. A jeszcze większy, gdy dotyczą dzieci.” 

Żydzi chcą odebrać chrześcijanom prawo do wierzenia w cud eucharystyczny. Jakim prawem? Jeśli mają oni dowody, że cud nie nastąpił, to niech je przedstawią. I co gorsze, niektóre osoby ze środowisk żydowskich chcą by fresk w kościele został zamalowany. Kolejny raz mamy do czynienia z tym, że niektóre środowiska żydowskie chcą cenzurować wiarę chrześcijańską. I ostatnia sprawa: jeśli środowiska żydowskie oburzają się na akcje chrześcijańskie to dlaczego nie oburzyli się na to, co zrobił Jerzy Urban, profanując hostię w swoim filmie kpiącym z Andrzeja Dudy? Dlaczego nie było wielkiego oburzenia?

Tadeusz Grzesik, Sebastian Moryń