Poprawność polityczna w kwestii tolerancji dla rozmaitych odmienności, czy raczej dziwności (przy czym samo pojęcie tolerancji zostało mocno wypaczone, bo wcale nie chodzi o zwykłą akceptację dla innych) wdarła się nawet do reklamy. Poczciwa polska Hoop Cola ruszyła z kampanią reklamową pod hasłem „Moc pełnej tolerancji”. Swój produkt colo-podobny promuje klipem z niewybrednymi scenami.

Filmik opowiada historyjkę mężczyzny, który po powrocie do domu zastaje swoją partnerkę w dwuznacznej sytuacji. Scena łóżkowa przynosi jednak zwrot akcji, bo kiedy pan podnosi kołdrę, wcale nie znajduje pod nią innego mężczyzny. Jego roznegliżowana partnerka leży w łóżku z inną, równie roznegliżowaną panią. Mężczyzna kosztuje Hoop Coli, która zapewne wyzwala w nim pokłady tolerancji i z uśmiechem na ustach dołącza do zabawy z paniami. „Nowa Hoop Cola. Odkręć moc. Otwórz się na innych” - słyszymy na końcu spotu.

Na bulwersującą reklamę uwagę zwróciło Stowarzyszenie Twoja Sprawa. Jak wynika z informacji inicjatywy, walczącej z seksualizacją reklam i uprzedmiotawianiem wizerunku kobiety, klip reklamowy Hoop Coli jest emitowany w ostatnich dniach w ogólnopolskich kanałach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, Polsat, TVN). Co więcej, reklamę można obejrzeć również w ciągu dnia w czasie chronionym, co oznacza, iż mają z nią styczność dzieci.

Naszym zdaniem kierowanie do małoletnich reklamy, której głównym tematem jest seksualny „trójkąt”, dodatkowo z – w domyśle – nieznaną osobą, jest działaniem szkodliwym i nieodpowiedzialnym społecznie. Reklama trywializuje problem zdrady i bezkrytycznie ukazuje także – w domyśle – ryzykowne zachowanie seksualne (tj. mające nastąpić stosunki seksualne z więcej niż jedną osobą), które może zostać odebrane przez małoletnich jako godne naśladowania” - alarmuje Stowarzyszenie Twoja Sprawa, które jednoznacznie potępia taką formę reklamy: „Uważamy, że jest to jedna z najbardziej prymitywnych i najmniej kreatywnych reklam ostatnich lat”.

Co zrobić, żeby szkodliwa reklama zniknęła z telewizji (albo przynajmniej była pokazywana w późniejszych godzinach)? Sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy skorzystać z gotowych formularzy przygotowanych przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa.

O tym, że tego typu protesty mają sens, świadczy wiele sukcesów Stowarzyszenia Twoja Sprawa, któremu udało się wyeliminować z przestrzeni publicznej najbardziej wulgarne reklamy. W ostatnim czasie także portal Fronda.pl włączył się w akcję zablokowania reklam sieci Heyah, która do promocji użyła wizerunku Lenina. Po serii artykułów i dziesiątkach maili, sieć telefonii komórkowej wycofała się z kontrowersyjnej kampanii.

Marta Brzezińska-Waleszczyk

Wyślij list do producenta napoju, firmy Hoop Polska. TUTAJ  znajdziesz adresy oraz przykładową treść listu, którą możesz wykorzystać, jeżeli się z nią zgadzasz. E-mail wyślij do wiadomości Kofola S.A. (właściciela Hoop Polska) i STS oraz samodzielnie wybierz tytuł maila. 

Złóż skargę do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. TUTAJ znajdziesz adresy oraz przykładową treść skargi, którą możesz wykorzystać. E-mail wyślij do wiadomości STS i samodzielnie wybierz tytuł maila.