reklama
reklama

Psycholog: Nowa podstawa programowa I klasy jest za trudna dla statystycznego 6-latka

Psycholog: Nowa podstawa programowa I klasy jest za trudna dla statystycznego 6-latka
- Nie ma podstawy programowej specyficznie adresowanej do 6-latków. Te, które zostają w zerówce realizują podstawę dla 5 latków- dwukrotnie: najpierw jako 5-cio, potem 6-latki. Te które idą do I klasy - dla 7-latków! W rezultacie systemowo rozwarstwiono populację tej grupy wiekowej, skazując na segregację: na „lepsze” rozpoczynające naukę w I klasie i „gorsze” pozostające w przedszkolu/zerówce. Nic dziwnego, że wielu rodziców z obawy przed wykluczeniem dziecka posyła je do I klasy, licząc, że „jakoś sobie” poradzi  – mówi portalowi Fronda.pl Urszula Moszczyńska, psycholog.

Trwa kampania MEN zachęcająca do wysyłania 6-latków do szkół. Pojawia się jednak bardzo wiele głosów, że nie radzą sobie w I klasie? Wcześniej nie zdarzało się żeby dziecko w pierwszych latach musiało powtarzać rok. Teraz w wielu szkołach dzieci cofane są do zerówki w trakcie roku szkolnego albo zaczynają szkołę od nowa już jako 7-latki. Z czego wynikają obecne niepowodzenia szkolne 6-latków?

 

- Zgłaszający się do poradni rodzice, którzy zdecydowali się posłać sześciolatka do I klasy, skarżą się, że dzieci nie nadążają za tokiem lekcji, przychodzą z „zaległościami” ze szkoły. Przy pomocy rodziców uzupełniają braki i odrabiają lekcje do późnych godzin. W dzienniczkach dzieci dostają uwagi dotyczące ich zachowania: wstawania z ławek chodzenia po klasie. U niektórych dzieci pojawiają się objawy zaburzeń emocjonalnych w postaci moczenia, zaburzeń snu i łaknienia. Bywa, że dzieci 6-letnie zasypiają w kącie świetlicy. Doświadczeni nauczyciele skarżą się na niemożność pogodzenia realizacji programu z wymaganiami formalnej organizacji nauki np. zalecona praca z dziećmi na dywanie, a nauka kaligrafii czy naturalna chęć zabawy, potrzeba ruchu, krótszy niż u 7-latka czas koncentracji uwagi, a z drugiej strony konieczność wytrzymania 45 minut nauki zwłaszcza w klasach mieszanych. Problemy stwarza nawet prowadzenie zajęć WF - w klasach mieszanych - nauczyciele prowadzą dwie równoległe, bo sześciolatki nie nadążają "za programem i siedmiolatkami".


Minister edukacji Krystyna Szumilas zachwala nowy program, mówiąc że jest dostosowany do potrzeb młodszych dzieci, które uczą się przez zabawę. Nauczyciele jednak "gnają" z realizacją programu i dzieci mają czasem dużo lekcji do odrobienia. Trudno mówić o czasie na zabawę nawet po lekcjach, gdy chce się być dobrze przygotowanym do lekcji. Gdzie tu prawda?

 

- Nowa podstawa programowa klasy pierwszej jest za trudna dla statystycznego 6-latka. Proponowane standardy edukacyjne przenoszą wymagania stawiane do tej pory siedmiolatkom na sześciolatki, które często nie są w stanie im sprostać. Ponadto nowy program - kumulując dotychczasowe wymagania dla zerówek i pierwszych klas w jednym roku - zrywa z zasadą nauczania zintegrowanego, bo wyznacza konkretne efekty do osiągnięcia dziecku już po I klasie. Dotychczas dziecko miało możliwość opanowania określonej umiejętności w dłuższym okresie ( jeśli nie opanowało w klasie I, mogło to zrobić w klasie II, czy nawet III). W podstawie zapisano nierealistyczne, niezgodne z prawidłowościami rozwojowymi wymagania. Według autorów reformy 6-letni uczeń I klasy „zna wszystkie litery alfabetu, pisze krótkie zdania, przepisuje, pisze z pamięci, dba o estetykę i poprawność graficzną, przestrzega zasad kaligrafii, samodzielnie czyta lektury wskazane przez nauczyciela, czyta ze zrozumieniem krótkie teksty, nawet lektury (niektóre dzieci osiągają taki poziom umiejętności opanowania techniki czytania dopiero w trzeciej klasie, chociaż zaczynają szkołę jako siedmiolatki, i to po przygotowaniu w „starej” zerówce)."


Rozwój funkcji percepcyjnych (wzrokowych, słuchowych, motorycznych) wielu dzieci 6-letnich jest niedojrzały do przyjęcia takiego obciążenia. Nie ma naukowej podstawy do tego, aby sądzić, że dokonało się znaczące przyspieszenie rozwoju wskazujące, że przeciętne 6-latki (na poziomie norm wiekowych) osiągają poziom rozwoju 7-latków. Wymusza się przyspieszone tempo opanowania umiejętności czytania, pisania w sytuacji gdy: około 30% dzieci sześcioletnich ma nieukończony proces rozwój mowy i nie wymawia wszystkich fonemów języka (r, sz, ż, cz, dż ); nie potrafi też wystarczająco sprawnie dokonywać operacji (typu analiza, synteza, różnicowanie) na materiale dźwiękowym. Ostatnie badania wskazują raczej na spowolnienie tempa opanowywania tych umiejętności co w konsekwencji będzie prowadziło do powstawania rozbieżności pomiędzy możliwościami dzieci a oczekiwaniami programowymi. Mieszanie roczników, 6 i 7-latków (nawet przy ewentualnym rozdziale roczników w klasach), stwarza nierówne szanse opanowania materiału i nie wiadomo tak naprawdę jak i kiedy ma się to wyrównać.

Kto nie sprosta może powtórzyć klasę! - to rozwiązani proponowane przez autorkę reformy prof. Edytę Gruszczyk- Kolczyńską. Innym panaceum dla dzieci, które nie radzą sobie z opanowaniem wyznaczonych standardów budzącym kolejne zdziwienie, są proponowane przez panią profesor zajęcia korekcyjnych. Celem zajęć korekcyjnych nie jest przecież przyspieszanie (wymuszanie) dojrzewania lecz doskonalenie umiejętności dostępnych dziecku na poziomie jego rozwoju.

 

Co będzie za rok z dziećmi 5-letnimi, które już są w szkołach, w tzw. zerówkach? Właściwie nie ma programu dla 6-latków które nie idą do I klasy. Teoretycznie mają przerabiać to samo co 5-latki. Może jednak lepiej dla dziecka by już poszło do I klasy, zamiast nudzić się w zerówce?

 

- Ten problem istnieje od początku reformy. Jest to jeszcze jedna z jej wad. Nie ma podstawy specyficznie adresowanej do 6-latków. Te, które zostają w zerówce realizują podstawę dla 5 latków- dwukrotnie: najpierw jako 5-cio, potem 6-latki. Te które idą do I klasy - dla 7-latków! W rezultacie systemowo rozwarstwiono populację tej grupy wiekowej, skazując na segregację: na „lepsze” rozpoczynające naukę w I klasie i „gorsze” pozostające w przedszkolu/zerówce. Nic dziwnego, że wielu rodziców z obawy przed wykluczeniem dziecka posyła je do I klasy, licząc, że „jakoś sobie” poradzi. W tej sytuacji zaproponowałabym rodzicom pogłębioną diagnozę psychologiczną dziecka przeprowadzona przez specjalistów, np. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Indywidualne przypadki dzieci 6-letnich, które swoim rozwojem dorównywały siedmiolatkom, występowały zawsze. Nie bez uzasadnienia decyzję o podjęciu nauki szkolnej przez dziecko, które nie ukończyło siódmego (!) roku życia, od kilkudziesięciu lat podejmował zespół specjalistów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Aby mogły ono rozpocząć naukę w I klasie, musiało uzyskać pozytywną opinię po badaniach w takiej poradni dotyczącą tzw. wczesnej dojrzałości szkolnej, która poprzez reformę przestała być „wczesną”, a stała się normą.

 

Tym rodzicom, którzy pozostawią swoje dziecko na drugi rok w „O” proponowałabym zorientowanie się w możliwościach edukacji nieformalnej, organizowanej w formie zajęć dodatkowych np. sportowych, artystycznych, które pomogą w naturalnym rozwijaniu zainteresowań dziecka. Moim zdaniem rozbudzenie i podtrzymanie naturalnej ciekawości poznawczej dziecka w większym stopniu sprzyja osiąganiu sukcesów i jest znacznie ważniejsze „od nauki literek”.

 

Co pani poradziła by rodzicom, którzy chcą posłać dziecko do I klasy i otrzymali bardzo dobrą opinię o dziecku od pedagoga w przedszkolu? Czy taka opinia wystarczy? Czy ono sobie poradzi?

 

Mimo wszystko doradzałabym przeprowadzenie pogłębionej diagnozy w poradni, zwłaszcza, że decyzje o rozpoczęciu nauki podejmuje się na całe życie w przy uwzględnieniu perspektywy dalszej edukacji. 6-latek w klasie II jako 7-latek - musi opanować materiał, który przed reformą opanowywał 8-latek (czytanki). Nie znam badań, które świadczyłyby, że dokonało się znaczące przyspieszenie rozwoju wskazujące, że 6-latki (na poziomie norm wiekowych) osiągają poziom rozwoju siedmiolatków, a siedmiolatki - ośmio. 6-latek w klasie I i II to dwa różne światy. W II klasie kończy się okres ochronny, przywileje opiekuńcze i świetlicowe.

 

Rozmawiał Jarosław Wróblewski

24.04.2012, 13:17 reklama

Komentarze (7):

Dawid Kwi 24, 2012, 11:19 po południu

Jak zwykle panaceum ma być korzystanie z porad specjalistów, czyli dalsze napędzanie machiny edukatorskiej. \"Innym panaceum dla dzieci, które nie radzą sobie z opanowaniem wyznaczonych standardów budzącym kolejne zdziwienie\" ma być posyłanie dzieci na - a jakże - odpłatne zajęcia dodatkowe. Mogli by się ci edukatorzy zdecydować, czy chcą nauki obowiązkowej i darmowej, czy dobrowolnej i odpłatnej.

Smerf Kwi 24, 2012, 11:32 po południu

Niedawno w programie Pospieszalskiego posłanka PO tłumaczyła - jak już przystało na tą partię - że na zachodzie 6-latki chodzą do szkół i dla przykładu przywołała Francje. Tak się składa że tam 6-latek przez pierwszy rok, ma kurs przygotowawczy, który niewiele się różni od naszej zerówki. Fajnie że tak bezkrytycznie się na ten zachód powołują, szkoda tylko że nie wszystko dokładnie sprawdzają...

Tomo Kwi 24, 2012, 11:49 po południu

W podręcznikach od historii ,które maja obowiązywać od przyszłego roku dzieci będa czytac o gazecie wyborczej...
oto pytania:1. Przedstaw rolę „Gazety Wyborczej\" i jej znaczenie dla społeczeństwa polskiego w okresie poprzedzającym wybory kontraktowe do parlamentu w 1989 roku. 2. Scharakteryzuj rolę „Gazety Wyborczej\" od dziennika solidarnościowej opozycji do najbardziej poczytnej, atrakcyjnej dla szerokiej publiczności polskiej gazety.

Dawid Kwi 25, 2012, 12:24 rano

You just be kidding, Tomo

Nati Kwi 25, 2012, 7:48 rano

Kiedyś dziciaki w zerówce uczyły się liter i pierwszych wyrazów, a potem to utrwalały w 1 kalsie. Teraz w ciagu 3 miesięcy ma sie nauczyć wszystkich liter, czytać, pisać i w dodatku kaligrafować. A po 4 miesiacach czytać lektury. Ja posłałam do szkoły 7-miolatka. Po przedszkolu, wcale niegłupiego. i tez nie nadąża. Litery sa koślawe, zjada literki, czyta w miarę, ale to wszystko jest w jakimś takim bezsensownym pędzie.
Wogóle nie ma uwzględnienia naturalnego tempa rozwoju dzieci. A juz 6-ciolatkó sobie w tym nie wyobrazam.

pokaż więcej komentarzy

Najnowsze artykuły:

Lech Wałęsa o opóźnionych wynikach wyborów: Podejrzewam jakąś dywersję

Lech Wałęsa o opóźnionych wynikach wyborów: Podejrzewam jakąś dywersję „Źle wygląda demokracja, kiedy tak proste elementy są zabałaganione. Musimy coś z tym zrobić” - powiedział Lech Wałęsa, komentując opóźnienia w ogłoszeniu wyników wyborów samorządowych. „Podejrzewam jakąś dywersję. To niemożliwe, żeby tak skopać” – stwierdził były prezydent, odpowiadając na pytanie, jak ocenia opóźnienia w ogłoszeniu oficjalnych wyników wyborów samorządowych. Zdaniem Wałęsy, nieważne jest, która partia ...

Przewodniczący PE: Społeczeństwo bez Kościoła nie funkcjonuje

Przewodniczący PE: Społeczeństwo bez Kościoła nie funkcjonuje „Bez Kościoła nie ma spójności społeczeństwa” - uważa przewodniczący Parlamentu Europejskiego . „Dzięki Kościołowi można wiele więcej pozytywnego osiągnąć, choć nie zawsze jest to łatwe” - uważa Martin Schulz. Martin Schulz od wtorkowej wizyty papieża Franciszka w Strasburgu oczekuje wyraźnego przesłania na różne tematy. - Chodzi zwłaszcza o odniesienie się do konfliktu między Ukrainą a Rosją i o problemy ...

Liczyli tak długo, aż wygrała Platforma (przynajmniej w liczbie mandatów)

Liczyli tak długo, aż wygrała Platforma (przynajmniej w liczbie mandatów) "Liczyli w PKW wyniki tych wyborów do tego momentu aż wybory wygrała Platforma. I dopiero wtedy je ogłosili" - stwierdza Zbigniew Kuźmiuk, obserwując zamieszanie z wyborami samorządowymi. 1. Tydzień temu zaraz po zakończeniu głosowania w wyborach samorządowych w 3 ogólnopolskich telewizjach informacyjnych pokazano prognozę wyniku wyborczego w skali całego kraju i w 16 województwach na podstawie tzw. ...

Zdemaskowano niewolniczą fabrykę mebli w Wielkiej Brytanii

Zdemaskowano niewolniczą fabrykę mebli w Wielkiej Brytanii W Wiel­kiej Bry­ta­nii toczy się pro­ces wła­ści­cie­la fa­bry­ki mebli, który za­trud­niał nie­wol­ni­czą za­ło­gę. Wę­gier­ski gang za­pew­niał mu nie­mal dar­mo­wą siłę ro­bo­czą. Zatrudnieni przez firmę Kozeesleep w Dewsbury na północy Anglii Węgrzy otrzymywali za swoją pracę niecałe 2 funty dziennie, podczas gdy minimalna ustawowa stawka godzinowa wynosi ponad 6 funtów za godzinę. ...

Franciszek: Nie pozwólmy się rozpraszać przez inne sprawy ziemskie i przemijające

Franciszek:  Nie pozwólmy się rozpraszać przez inne sprawy ziemskie i przemijające „Podążajmy ich śladem, naśladujmy ich wiarę i miłość, aby nasza nadzieja przyodziała się w nieśmiertelność. Nie pozwólmy się rozpraszać przez sprawy ziemskie i przemijające” - mówił papież o nowych świętych. - Dzisiaj Kościół stawia nas wobec przykładów nowych Świętych, którzy właśnie poprzez swoje dzieła i wielkoduszne oddanie Bogu i braciom służyli, każdy w swoim zakresie, Królestwu Bożemu i stali się ...

Kaczyński przygotowuje dużą manifestację. Wynik wyborów podane przez PKW są nieprawdziwe

Kaczyński przygotowuje dużą manifestację. Wynik wyborów podane przez PKW są nieprawdziwe To jest demokratyczna i słuszna postawa opozycji.Na fałszerstwo trzeba odpowiedzieć mądrze.Jarosław Kaczyński wyprowadzi tysiące ludzi na ulice,nie w celu pacyfikacji rządowych budynków,dla ratowania demokracji Jarosław Kaczyński podczas konferencji prasowej w Katowicach powiedział: "Chcemy, by 13 grudnia był dniem protestu wobec tego, co się stało. Przeciwko temu wielkiemu nadużyciu!". Tak skomentował ogłoszone wyniki wyborów samorządowych ...

Olejnik kolejny raz puszczają nerwy. Tym razem poszło o jej wykształcenie!

Olejnik kolejny raz puszczają nerwy. Tym razem poszło o jej wykształcenie! Monika Olejnik coraz bardziej nerwowa. Po spięciu ze Zbigniewem Ziobro, tym razem do awantury doszło w rozmowie z politykiem PiS Zbigniewem Girzyńskim. Widać Olejnik naprawdę nienawidzi PiSowców! W programie „7 dzień tygodnia” Monika Olejnik wszczęła awanturę z posłem PiS Zbigniewem Girzyńskim. O co poszło?Awantura rozpoczęła się od sporu o wykształcenie. Zbigniew Girzyński zwrócił Olejnik uwagę, że z ...

"Stoimy nad przepaścią, ludzkości grozi samobójstwo"

Stoimy nad przepaścią, musimy się zatrzymać. Jeśli zrobimy kolejny krok, nie będzie już odwrotu – tak kard. Gerhard Müller opisał sytuację małżeństwa i rodziny w zsekularyzowanym świecie zachodnim Małżeństwo jako komplementarny związek kobiety i mężczyzny jest zagrożone i deprecjonowane. Jesteśmy świadkami swoistego samobójstwa ludzkości – powiedział prefekt Kongregacji Nauki Wiary w wywiadzie dla tygodnika National Catholic Register.Przeciwstawić się ...

Jezuici niosą pomoc niemal 300 tysiącom na Bliskim Wschodzie

Jezuici niosą pomoc niemal 300 tysiącom na Bliskim Wschodzie Bez jezuitów cierpienia na Bliskim Wschodzie byłoby o wiele więcej. Dzięki ich dziełu pomocy ponad 300 tysięcy ludzi ma co jeść i w co ubrać się na zimę. Jezuici niosą też ogromną pomoc w szkolnictwie. Działalność jezuitów na Bliskim Wschodzie obejmuje już ponad 300 tysięcy potrzebujących. Wywiad z dyrektorem międzynarodowej organizacji „Jezuici w służbie uchodźcom” został opublikowany przez niemieckie „Radio Watykańskie”. Okazją stała się 34 ...

reklama

reklama

Najczęściej czytane

reklama

Najczęściej komentowane

reklama

Wybrane artykuły

reklama
facebook