Wysłanie pierwszego SMS-a miało miejsce 3 grudnia 1992 roku.  Pracownik Sema Group, brytyjski inżynier Neil Papworth wysłał po raz pierwszy w historii krótką wiadomość tekstową. Dziś bez SMS-sów trudno wyobrazić sobie codzienna komunikację.

SMS to z ang. Short Message Service. Zgodnie z badaniami  przeprowadzonymi przez SerwerSMS.pl w 2015 roku,  z tej tekstowej formy komunikacji w telefonach korzystało 97,2 proc. Polaków.

Większość posiadaczy ,,komórek'' - bo aż 73,3 proc. wysyła, a 80,3 proc. odbiera codziennie przynajmniej jednego SMS-a.

Podobna liczba osób - 71,8 proc. wśród respondentów deklaruje, że używa MMS-ów, czyli SMS-ów multimedialnych.

Według danych Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, szczyt popularności SMS-ów przypadł na 2010 rok, kiedy na całym świecie wysłano ich 6,1 biliarda, czyli 200 tys. na minutę. Telekomunikacyjni analitycy z Portio Research podają, że w 2015 roku 6,1 mld ludzi regularnie korzystało z SMS-ów. Do 2018 roku ich liczba może wzrosnąć nawet o pół miliarda.

W 1992 roku, gdy pierwsza ,,krótka wiadomość tekstowa'' popłynęła w eter, telefony komórkowe nie posiadały jeszcze klawiatur. Neil Papworth wysłał pierwszego SMS-a z komputera stacjonarnego. Napisał wiadomości o treści "Merry Christmas" do dyrektora spółki Vodafone Richarda Jarvisa. Jarvis nie mógł mu odpisać.

Pierwsze telefony przystosowane do obsługi SMS-ów wyprodukowała w następnym roku Nokia, zaś adaptacja tego wynalazku przez operatorów m.in. w Finlandii i Wielkiej Brytanii potrwała kolejny rok.

Przez kolejnych kilka lat usługa była darmowa, a komunikacja mogła się obywać tylko między dwoma użytkownikami tej samej sieci.

Dopiero w 1997 roku Nokia wprowadziła do użytku pierwszą nowoczesną klawiaturę telefoniczną. Dwa lata później umożliwiono wymianę SMS-ów między różnymi sieciami, dzięki czemu zaczęto je wykorzystywać w celach reklamowych.

Jako główne zalety SMS-ów, 75,9 proc. uczestników badania wymieniło prostotę korzystania, 71,3 proc. - łatwy dostęp, 65,3 proc. - szybkość dostarczenia wiadomości. 60,1 proc. respondentów otrzymuje SMS-y od instytucji prywatnych, 39,9 proc. - publicznych. Do 65,7 proc. docierają SMS-y z ofertami sklepów lub rabatami.

Światowe trendy docierają jednak również do nas - 49,9 proc. badanych twierdzi, że częściej korzysta z komunikatorów mobilnych, najczęściej Facebook Messengera.

ac/polskieradio.pl/fronda.pl