Choć napędy elektryczne są znane od ponad stu lat, cały czas trzeba je udoskonalać – zwłaszcza biorąc pod uwagę potrzeby motoryzacji. To z myślą o niej inżynierowie ze Szczecina opracowali specjalny silnik elektryczny [...].

Wynalazek szczecińskich inżynierów można nazwać próbą walki z naturą, bo rozwiązuje jedną z bolączek trapiących silniki elektryczne z magnesami trwałymi, a która jest konsekwencją praw fizyki omawianych w liceum. Żeby zrozumieć, na czym polega, musimy jednak cofnąć się znacznie wcześniej – do dzieciństwa, w którym na pewno każdy bawił się magnesami [...].

Sekret rozwiązania szczecińskich naukowców tkwi w specjalnej konstrukcji obwodu magnetycznego silnika. Dzięki temu mogą oni kontrolować zjawiska zachodzące w urządzeniu. Kluczem jest osłabianie pola magnetycznego magnesów trwałych, przy stałej kontroli napięcia indukowanego oraz strat w silniku, zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych. – W efekcie powstał silnik, który gwarantuje dobrą dynamikę w momencie rozpędzania i rozwijanie dużych prędkości pojazdu. Cechy te powodują, że może on być z powodzeniem zastosowany jako ekonomiczny napęd samochodów elektrycznych – tłumaczy w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" prof. Ryszard Pałka  z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.

Jak podsumowuje dziennik: Jeżeli powstanie kiedyś polski samochód elektryczny, to dobrze, żeby korzystał z takich właśnie technologii! Całość artykuły czytaj na łamach portalu Forsal.pl

kk/forsal.pl