Ksiądz profesor Tadeusz Guz to uczony niewahający się podejmować tematów trudnych, ba, najtrudniejszych. W związku z tym spotyka się z niejednokrotnie zajadłymi atakami. Ostatnio został oskarżony przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów o antysemityzm. ,,Niektóre wygłaszane przez niego tezy są całkowicie niezgodne z prawdą i absolutnie niedopuszczalne'' - napisała Rada w liście przesłanym na ręce abp. Stanisława Budzika, metropolity lubelskiego, oraz ks. prof. Antoniego Dębińskiego, rektora KUL, gdzie wykłada ks. prof. Tadeusz Guz.

Poszło przede wszystkim o żydowskie mordy rytualne. Ks. prof. Tadeusz Guz mówił w jednym z nagrań, że takie mordy były faktem i są na to archiwalne prawomocne wyroki z terytorium Rzeczpospolitej. Rada wskazuje tymczasem, że mordytakie ,,są wytworem antysemickiej fantazji'', a prawomocne wyroki ,,zapadały częstoi po tym, jak oskarżeni żydowscy współobywatele poddawani byli torturom''.

Ks. Guz już wcześniej otrzymał zalecenie ,,powstrzymania się od wypowiedzi na temat Marcina Lutr ai reformacji'' ze strony metropolity lubelskiego. Rzecznik prasowy KUL krytykował też ks. Guza za jego wypowiedzi na temat ekologii, które miałyby ,,szkodzić dobremu imieniu uniwersytetu''.

Na list ten zareagował sam ks. prof. Tadeusz Guz, proponując zorganizowanie debaty naukowej. List otwarty opublikował między innymi ,,Nasz Dziennik'. Ksiądz napisał w nim:

Wierząc żarliwie w Pana Boga w Trójcy Świętej Jedynego i pomny na prawdziwość Jego biblijnego Słowa Pisma Świętego Starego Testamentu: „Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą” (Pwt 6,4n.; Kpł 19,18) oraz Nowego Testamentu: „Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego” (Mk 12,31), proponuję Państwu z racji na zaistniałą problematykę wyrażoną przez Państwa w liście otwartym z dnia 13 listopada 2018 roku do Rektora KUL, merytoryczną debatę naukową na argumenty np. na następujące tematy:

1. Geneza, natura i finalność narodu jako biblijnej kategorii stworzenia ze szczególnym uwzględnieniem bytowości Narodu polskiego i żydowskiego.

2. Definicje i przyczyny antysemityzmu i antypolonizmu w historycznej i systematycznej perspektywie oraz sposoby ich przezwyciężenia.

3. Chrześcijaństwo katolickie, protestanckie i judaizm: podobieństwa i różnice oraz poszukiwanie nowych impulsów do głębszego urzeczywistniania jedności międzyludzkiej i międzyreligijnej.

4. Historyczność czy ahistoryczność mordu rytualnego?

5. Ekologia a ideologie ekoterroryzmu w aspekcie biblijnego rozumienia przyrody jako dzieła stworzenia dokonanego przez Objawionego Boga.

Gdy chodzi o obsadę personalną takich seminariów o charakterze naukowym, to określamy ją suwerennie, powołując przez każdą ze stron po trzech prelegentów. Liczba jest oczywiście, podobnie jak same tematy, do wspólnego ustalenia. Miejscem spotkania może być jakiś Uniwersytet lub Uczelnia – także do uzgodnienia. Termin – również dogodny dla obydwóch stron. Rozprawa taka powinna odbywać się przy udziale chętnych reprezentantów nauki, mediów, polityki i kultury, aby mogła być przeżyta z pożytkiem duchowym opinii publicznej w Polsce i na świecie. Wszelkie szczegóły moglibyśmy wspólnie ustalić na posiedzeniu roboczym, które mogłoby się odbyć w gościnnych progach KUL-u albo w siedzibie Państwa. Z wyrazami chrześcijańskiego szacunku i w nadziei na wspólne poszukiwanie oraz głoszenie prawdy w duchu biblijnej miłości Pana Boga i bliźniego.

Czy propozycja zostanie przyjęta, nie wiadomo.