Fronda.pl: Wielu konsumentów czuje się oszukiwanych przez nieuczciwych sprzedawców. Powszechne jest np. gdy ktoś kupi buty, w których po miesiącu rozklei się podeszwa, a sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji. Co należy wówczas zrobić?

Mec. Michał Legierski: Ochrona prawa konsumenta zawiera szczegółowe przepisy i dokładnie określa jakie uprawnienia mu przysługują. Przepisy prawne nie dają jednak dowolności w wyborze tych uprawnień. W pierwszej kolejności kupujący może żądać aby sprzedawca naprawił towar nieodpłatnie lub wymienił go na nowy. Dopiero kiedy nie jest to możliwe lub łączy się z nadmiernymi kosztami, kupujący ma do wyboru obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy. Trzeba zatem pamiętać aby wyczerpać tę drogę, w przeciwnym razie konsument nie odzyska pieniędzy. Kupujący powinien także chcąc odstąpić od umowy powołać się na nieskuteczność naprawy. A w sytuacji gdy sprzedawca jest także gwarantem, kupujący musi jednoznacznie wskazać czy realizuje swojej uprawnienia wynikające z gwarancji czy też z ustawy konsumenckiej. To bardzo ważne: należy to uczynić na piśmie.

Trzeba jednak zachować odpowiednie terminy?

Konsument musi także mieć świadomość, że nie może odstąpić od umowy, jeśli wada towaru (ustawa posługuje się terminem niezgodność z umową) jest nieistotna a także po upływie roku od stwierdzenia niezgodności towaru z umową,

Czy nowa dyrektywa unijna poprawi pozycję konsumenta?

Nowa dyrektywa unijna wprowadza kilka istotnych zmian z punktu widzenia praw konsumenta. Rozszerza pojęcie konsumenta na osoby, które dokonują czynności częściowo w celu związanym z działalnością handlową a częściowo z nim niezwiązanym. To bardzo praktycznie rozwiązanie. W wielu przypadkach osoby fizyczne nabywają towary, z których korzystają zarówno w swojej działalności gospodarczej jak i w celach prywatnych. Nowe przepisy zmieniają również zasady realizacji prawa odstąpienia od umowy zawieranej na odległość. Każdy serwis internetowy prowadzący sprzedaż będzie musiał zamieścić wzór takiego odstąpienia, zgodny z załącznikiem do dyrektywy. W przeciwnym razie, konsument będzie miał 12 miesięcy na odstąpienie od umowy. Nowe regulacje ujednolicą także termin na odstąpienie od umowy do 14 dni we wszystkich krajach Unii, co spowoduje jego wydłużenie w polskim systemie prawnym z 10 dni do 14 dni.

Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?

Przepisy nowej dyrektywy, które zaczną obowiązywać od 13 czerwca 2014 roku. Wprowadzą one szereg obowiązków dla prowadzących działalność gospodarczą. Wzmocnią z pewnością prawną pozycję konsumentów ale również ułatwią dokonywanie zakupów co może przełożyć się na wzrost obrotów.

Serdecznie dziękuję za rozmowę

Rozmawiał: Tomasz Teluk