reklama
reklama

Godzina sauny daje detox jak 24 godz. pracy nerek

Godzina sauny daje detox jak 24 godz. pracy nerek
fot. egaga.pl
reklama

Istnieje wiele sprawdzonych naturalnych sposobów na podniesienie odporności dorosłych i dzieci. Jednym z nich są cieszące się ogromną popularnością, szczególnie w krajach skandynawskich, rodzinne wizyty w saunie.

Sauna to niezwykłe miejsce, które pozwala odpocząć, szybko zregenerować siły i jednocześnie przynosi też ogromne korzyści dla zdrowia. O pozytywnym wpływie sauny na organizm dorosłych i dzieci można się przekonać szczególnie teraz, kiedy na zewnątrz jest zimno i ciemno. Regularne korzystanie z sauny: podnosi odporność na infekcje, pomaga pozbyć się toksyn, wpływa korzystnie na układ krążenia, wygląd skóry, ale przede wszystkim ma wpływ na dobre samopoczucie. W zimie zrekompensuje brak wysokich temperatur. Mówi się o niej, że jest terapią dla duszy i ciała. Podpowiadamy dlaczego warto pójść do sauny i jak najefektywniej z niej korzystać. Również z dziećmi.

Historia sauny sięga początków dziejów człowieka i odkrycia, że rozgrzany w ognisku kamień potrafi utrzymać ciepło. Według większości badaczy pierwsze sauny powstały na terenie centralnej Azji i stamtąd przybyły do Europy. Chociaż Finowie nie wymyślili sauny, ale to oni nadali jej imię i upowszechnili. Prawdopodobnie korzystają oni z zalet sauny od około dwóch tysięcy lat. Sauna to dla Finów rytuał będący nieodłącznym elementem narodowej kultury. Podobno w tym 5 milionowym kraju jest około 2 milionów saun. Tradycyjna sauna fińska, stosowana jest obecnie na całym świecie ze względu na liczne korzyści zdrowotne i relaksacyjne.

Jak działa sauna?

W saunie temperatura osiąga 100°C, co powoduje rozgrzanie się skóry do 42° C i podniesienie temperatury ciała o jeden stopień. Zmiany temperatur zmuszają układ immunologiczny do wytężonej pracy i produkcji ciał odpornościowych we krwi, które skutecznie zabijają wirusy i bakterie. Sauna to dobre lekarstwo na lekki katar lub przeziębienie. W saunie następuje rozszerzenie naczyń krwionośnych, połączeń tętniczo-żylnych i naczyń wieńcowych. Wysoka temperatura powoduje dwukrotne zwiększenie szybkości przepływu krwi oraz przyśpieszenie akcji serca o około 50%. Takie działanie to doskonały trening dla naczyń krwionośnych, skóry i mięśni, oraz świetne samopoczucie, które zapewnią wytwarzające się endorfiny.

Jakie są korzyści regularnego korzystania z sauny?

Odporność na infekcje

Wysoka temperatura, która panuje w saunie pobudza organizm do produkcji przeciwciał we krwi, co podnosi jego odporność. Regularne korzystanie z sauny zapewni większą odporność na zmiany pogodowe i łatwiejsze radzenie sobie z infekcjami i przeziębieniami. Badania naukowe udowodniły, że ludzie korzystający z sauny chorują 10 krotnie rzadziej na grypę i przeziębienia;

Odprężenie psychiczne

W saunie poprawia się ogólne samopoczucie, łatwo się w niej zrelaksować, zapomnieć o codzienności, wyłączyć na chwilę i zresetować. Dzieje się tak, dzięki produkcji endorfin – hormonów szczęścia. Zmiany termiczne to sprawdzony środek na napięcie nerwowe. Francuscy badacze dowiedli, że sauna jest również doskonałym lekarstwem na bezsenność;

Stabilizacja ciśnienia krwi

Wpływ wysokiej temperatury na układ krążenia polega na rozszerzeniu naczyń skórnych. Efekt ten wraz z utratą płynów wywołaną przez zwiększone parowanie prowadzi do spadku ciśnienia rozkurczowego krwi;

Pielęgnacja skóry

Gdy pory skóry są zatkane, zgromadzone w nich różnego rodzaju zanieczyszczenia nie mają ujścia i prowadzi to do stanów zapalnych, wyprysków, obrzęków, zaczerwienienia skóry.W trakcie pobytu w saunie gruczoły łojowe odblokowują się, a organizm pozbywa się nadmiaru sebum – dlatego sauna pomaga w walce z niedoskonałościami skóry oraz cellulitem. Ciepło wpływa także na lepsze ukrwienie tkanek, a co za tym idzie dotlenienie skóry. Po sesji w saunie skóra staje się oczyszczona, lepiej ukrwiona i gładka;

Oczyszczenie organizmu

W trakcie pocenia się człowiek pozbywa się szkodliwych substancji zwanych toksynami pochodzących z pożywienia. ¾ wszystkich toksyn wydzielanych jest z organizmu poprzez pory skóry. Wraz z potem organizm pozbywa się niepotrzebnych substancji. Naukowcy ustalili, że korzystając z sauny w ciągu jednej godziny organizm wydziela tyle toksyn, ile zdrowe nerki w ciągu 24 godzin;

Odchudzanie

Sauna poprzez stopniowe podwyższanie temperatury ciała, przyśpiesza przemianę materii, a przez to wspomaga odchudzanie. Podczas jednego pobytu w saunie możemy stracić nawet ok. 300-400 kcal.

Jak korzystać z sauny?

Aby pobyt w saunie przyniósł spodziewane efekty zdrowotne i relaksacyjne, a także był bezpieczny dla zdrowia warto przestrzegać panujących tam reguł i pamiętać o kilku zasadach:

Z sauny najlepiej korzystać raz w tygodniu, tak jak robią to finowie. Miłośnicy saun odwiedzają ją częściej, nawet 2-3 razy w tygodniu i są zdania, że sauna przynosi wówczas najlepsze efekty zdrowotne;

Ilość czasu spędzonego w pomieszczeniu zależy od rodzaju sauny. W przypadku najpopularniejszych saun fińskich jedno wejście powinno trwać 5 do 10 minut;

Po wyjściu z sauny należy opłukać się najpierw ciepłym, a potem zimnym prysznicem;

Znawcy naturalnych metod leczenia uważają, że najbardziej pożyteczna dla zdrowia temperatura w saunie to 60-70 ° C dla osób powyżej 50 lat i 90-100 ° C dla osób młodszych;

W trakcie pobytu w saunie organizm traci ok. 0,5-1,5 litra płynów, dlatego bardzo ważne jest uzupełnienie ich na godzinę przed wejściem do sauny oraz po sesji, najlepiej wodą mineralną, herbatą, naturalnymi sokami. W związku z dużą utratą płynów zawroty głowy w saunie mogą być objawem odwodnienia organizmu;

Dla lepszego efektu działania sauny w trakcie przebywania w niej warto robić masaż stóp i rąk;

Nie wolno wchodzić do sauny z nałożonymi na twarz i ciało kremami i trzeba pamiętać o zdjęciu metalowych przedmiotów;

Nie należy wchodzić do sauny głodnym, gdyż grozi to omdleniem, ani z pełnym żołądkiem, bo organizm zajęty trawieniem nie jest przygotowany na właściwą regulację procesów cieplnych. Bezpiecznie jest skorzystać z sauny 1-2 godziny po posiłku;

Osoby po 50 roku życia przed korzystaniem z sauny powinny zasięgnąć porady lekarza;

Osoby ze schorzeniami serca nie mogą korzystać z sauny i łaźni parowej. Gwałtowne zwiększenie temperatury otoczenia może bowiem spowodować zawał. Osoby regularnie przyjmujące jakiekolwiek leki, kobiety w ciąży, otyli, chorzy na nerki, cukrzycę i cierpiący na nadciśnienie tętnicze przed korzystaniem z sauny lub łaźni powinni bezwzględnie zasięgnąć porady lekarza;

Kobiety w ciąży mogą przebywać w saunie, jeśli nie ma przeciwwskazań lekarskich, zawsze jednak powinny pamiętać, że nie wolno przekraczać dozwolonego czasu i temperatury.

Dzieci w saunie

W Polsce rzadko spotyka się rodziców korzystających z sauny razem z dziećmi. Istnieje wiele kontrowersji związanych z zabieraniem dzieci na saunę. Powszechnie panuje pogląd, że sauna nie jest odpowiednia dla maluchów. Jednak w wielu krajach europejskich dzieci korzystają z sauny razem z rodzicami i jest to ważny element hartowania organizmu.

Skandynawowie całymi rodzinami chodzą do sauny. W Finlandii do sauny chodzą rodzice z półrocznymi dziećmi. W Niemczech i Czechach chodzenie do sauny jest przewidziane dla dzieci w szkołach i przedszkolach. Włosi od wzmacniania odporności witaminami wybierają zimne prysznice. Rodzice hartują swoje dzieci na wiele sposobów.

Zwolennicy korzystania z sauny przez dzieci zapewniają o korzyściach z tego wynikających. Ich zdaniem sauna hartuje dzieci, dzięki niej rzadziej się przeziębiają i raczej nie chorują na infekcje górnych dróg oddechowych, nie miewają taż katarów. A do tego sauna pozytywnie wpływa na ich układ nerwowy, są pogodniejsze, mniej pobudliwe i agresywne, lepiej śpią.

Jak bezpiecznie korzystać z sauny z dzieckiem

Dzieci w wieku 3-12 lat mogą przebywać w saunie od 1,5 do 3 minut jednorazowo. Jedno, najwyżej dwa wejścia na tydzień wystarczą;

Dzieci powinny korzystać z najniższych półek w saunie;

Najlepszą temperaturą dla bezpiecznego przebywania dzieci w saunie w wieku 3-12 lat jest 50-60 ° C przy wilgotności powietrza 25%. Takie warunki można uzyskać poprzez panel sterujący sauny lub po prostu otworzenie drzwi sauny;

Do sauny wchodzimy z maluchem najpierw na jedną minutę. U dzieci nie stosujemy gwałtownego ochładzania. Po wyjściu dzieci chłodzimy delikatnie, wodą o temperaturze około 30 ° C. Za pierwszym razem powinno się wejść na chwilkę i nie wracać już tego samego dnia do sauny. Kolejne wejścia możemy stopniowo wydłużać do maksimum 3 minut. W saunie trzeba koniecznie uważnie obserwować dziecko. Jeśli dziecko zaczyna płakać lub daje inne oznaki, że mu się nie podoba należy szybko ją opuścić;

Dzieci starsze, od trzeciego do dziesiątego roku życia mogą zwiększać czas pobytu w saunie, a od dziesiątego roku życia mogą już wchodzić do normalnie nagrzanych saun;

Warto zadbać o to, aby sauna nie była dla dziecka przykrym doświadczeniem. Do pobytu w saunie nie można zmuszać dziecka. Zwykle dzieci zwabione ciekawością z chęcią do niej wchodzą.

Z sauny mogą korzystać tylko zdrowe dzieci. W razie wątpliwości warto najpierw zapytać o zdanie pediatrę znającego dziecko. I od jego opinii uzależnić dalsze postępowanie.

Zalety dziecięcej sauny są podobne jak w przypadku dorosłych

Wzrost odporności;

Uelastyczniający i odżywiający wpływ na skórę i układ mięśniowo-stawowy;

Tonizacja układu nerwowego. Trwają badania nad wpływem sauny na dzieci z ADHD. Wyniki napawają optymizmem;

Szukając sposobów na odpoczynek, szybkie zregenerowanie organizmu, warto pozwolić sobie na chwile przyjemności jakie daje sauna. Relaks, dobre samopoczucie i liczne korzyści zdrowotne – nie tylko dla dorosłych – gwarantowane.

5.01.2017, 15:15

Najnowsze artykuły:

 
 
facebook