Brytyjscy naukowcy przebadali około 3000 dzieci w wieku od 3 do 16 lat, by sprawdzić, jaka jest różnica w ich stopniach w szkole i zachowaniu w zależności od sytuacji w rodzinie. Brali pod uwagę zarobki rodziców, klasę społeczną oraz fakt, czy są małżeństwem, czy nie. Badanie było prowadzone bardzo długo, bo rozpoczęło się jeszcze w 1997 roku.

Okazuje się, że dzieci, których rodzice są małżeństwem, są bardziej pewne siebie, bardziej sumienne i zachowują się lepiej niż ich rówieśnicy z domów o „luźnym” związku rodziców.

Badacze wyjaśniają, że stan cywilny rodziców ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju odpowiednich cech społecznych a także sukcesów w edukacji.

Dzieci, które były wychowywane tylko przez jednego rodzica, zachowywały się statystycznie częściej gorzej względem innych osób. Co ciekawe także dzieci wychowywane przez rodziców nie pozostających w związku małżeńskim wykazywały większą chaotyczność zachowania, więcej nadaktywności oraz mniej prospołecznych postaw.

Im dzieci starsze, tym czynnik stanu cywilnego ma mniejszy wpływ na ich zachowanie; jest jednak wyraźne nawet u 16 latków, że mając rodziców w związku małżeńskim, zachowują się bardziej prospołecznie i są lepiej zorganizowani.

bjad/lsn