Uczestnicy sesji mieliby się zająć przygotowaniem definicji ewentualnego piątego dogmatu o Maryi Pannie. Spotkanie wyznaczono na 25 marca. Organizatorzy - watykańskie forum miesięcznika "Inside the Vatican" oraz St. Thomas More College – zaprosili na nie wielu biskupów z różnych stron świata. Wśród panelistów znaleźli się m.in. filipiński abp Ramon Arguelles – prezydent Mariańskiego Towarzystwa Mariologicznego Filipin, karmelita ks. Enrique Llamas – szef Towarzystwa Mariologicznego Hiszpanii oraz anglikańska teolog dr Judith Gentle z mariologicznego towarzystwa z Wielkiej Brytanii.

Na spotkanie zostali zaproszeni teolodzy z Papieskiego Wydziału Teologicznego "Marianum", niestety nie zgłosili swojego uczestnictwa. Nie jest bowiem tajemnicą, że wybitny włoski mariolog ks. prof. Stefano De Fiores jest przeciwny inicjatywie. W rozmowie z agencją "Zenit" mówił niegdyś, że ogłoszenie nowego dogmatu - patrząc na Sobór Watykański II i dialog ekumeniczny - jest niepożądane.

- Nasi bracia prawosławni i protestanci już nam zarzucili samowolne ogłoszenie dwóch ostatnich dogmatów maryjnych. Dlatego nie trzeba dążyć do ogłoszenia nowego – mówił ks. De Fiores. Proponował także, by najpierw porozumieć się w inny kwestiach nauczania katolickiego a dopiero ewentualnie potem zastanowić się nad przyjęciem dogmatu o Maryi jako Współodkupicielce. Przypomniał, że tytuł ten nie jest używany w Kościele od czasu pontyfikatu Piusa XII, aby nie stwarzać kolejnych zadrażnień w dialogu z protestantami.

Tymczasem, w odniesieniu do reperkusji ekumenicznych, kardynałowie którzy w 2008 roku skierowali w tej sprawie specjalny list do Benedykta XVI wyjaśniają, że "wielkie znaczenie ma to, iż ludzie innych tradycji religijnych otrzymaliby wyjaśnienie na najwyższym poziomie, jakie jest autentyczne nauczanie Kościoła, że Kościół katolicki odróżnia jedyną rolę Jezusa Chrystusa jako Boskiego i ludzkiego Odkupiciela świata od, co prawda wtórnego i zależnego, uczestnictwa Matki Chrystusa w dziele zbawienia".

Kardynałowie dodawali, że sformułowanie dogmatu byłoby ostatecznym wyrazem doktrynalnej jasności dla chrześcijańskich oraz dla niechrześcijan, którzy nie znajdują się w łączności z Rzymem. Ich zdaniem, "tytuł powinien być oficjalnie uznany, aby orędownictwo Maryi przyczyniło się do jeszcze bardziej do zdynamizowania nowej ewangelizacji na rzecz ludzkości dzisiejszego świata znajdującej się w poważnej sytuacji".

Ruch dotyczący wprowadzenia dogmatu o roli Maryi Pannyie w naszym zbawieniu działa w Kościele od ponad 90 lat. Zapoczątkował go belgijski kardynał Désiré-Joseph Mercier przy poparciu ojca Maksymiliana Kolbe. Od tego czasu blisko 800 biskupów wnosiło do papieża petycje o nieomylną definicję macierzyńskiej roli Maryi w zbawieniu ludzkości. Dodatkowo, zgromadzono także ponad siedem milionów petycji od wiernych z całego świata.

W Kościele katolickim obowiązują obecnie cztery dogmaty maryjne: "O Bożym Macierzyństwie Maryi" (Maryja jako "Theotokos" ogłoszony w Efezie w 431 roku), "O Maryi zawsze Dziewicy" (ogłoszony przez I Sobór Laterański w 649 roku), "O Niepokalanym Poczęciu Maryi" (proklamowany ex catedra przez papieża Piusa IX w 1854 roku) oraz "O wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny"(ex catedra przez papieża Piusa XII w 1950 roku).

AJ/Zenit.org

 

/