Od dziesięcioleci nie było w Polsce tak wielu pozytywnych zmian, które dotyczyłyby spraw społecznych, gospodarczych i bezpieczeństwa kraju. Obecny rząd już teraz jest autorem zmian, które od  ’89 roku dla innych rządów okazały się niemożliwe. Tak znacząca liczba reform w tak krótkim czasie - to poprzeczka ustawiona bardzo wysoko dla  każdej następnej, konkurencyjnej ekipy. Zjednoczona Prawica realizuje plany, ogłoszone na kongresie PiS w Katowicach, w lipcu 2015 r. Przyjęte tam założenia programowe są konsekwentnie wprowadzane w życie przez rząd Beaty Szydło. Nie wszyscy jednak są zadowoleni z reform i niektórym są one, z różnych racji  niewygodne, i za to reprezentanci „dobrej zmiany” dostają największe cięgi z każdej możliwej strony, zarówno w kraju jak i za granicą, ze strony unijnych instytucji.

 

Główne, wprowadzone reformy i dokonania dotyczyły następujących kwestii:

 

1. Program Rodzina 500 Plus i Mieszkanie Plus

Polskie rodziny otrzymaly nieopodatkowane 500 zł miesięcznie na każde drugie i kolejne dziecko do 18 lat (bez dodatkowych warunków). W skali roku to nawet 6000 zł wsparcia dla dziecka. Z programu korzysta ponad 2,6 mln rodzin, a świadczenie otrzymuje blisko 4 mln dzieci (58% wszystkich dzieci do 18 roku życia). We wrześniu 2016 r. rząd przyjął uchwałę w sprawie Narodowego Programu Mieszkaniowego (NPM), który pozwoli uzyskać mieszkanie osobom niskich i średnich dochodach. W ramach programu Mieszkanie+,  mają powstać tanie mieszkania na wynajem z możliwością nabycia prawa własności. Program mieszkanie Plus to  ponad 10 000 mieszkań w przygotowaniu, ponad 1200 mieszkań w budowie i ponad 2 mld zł inwestycji.

 

2. Reforma Edukacji

W grudniu 2015 r. uchwalona została ustawa przywracająca obowiązek szkolny dla dzieci od 7 roku życia - było to cofnięcie reformy wprowadzonej dwa lata wcześniej przez rząd PO-PSL, która zakładała obowiązek szkolny dla dzieci od 6 r. ż. Wola rodziców została uszanowana. Uchwalona w grudniu 2016 r. ustawa (prawo oświatowe) wprowadza nową strukturę szkolnictwa, tj. 8-letnią szkołę podstawową i 4-letnie liceum (w miejsce 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum i 3-letniego liceum). oraz  5-letnie technikum, 3-letnią branżową szkołę I stopnia i 2-letnią branżową szkołę II stopnia.

 

3. Reforma służby zdrowia

W czerwcu 2016 r. weszła w życie ustawa o bezpłatnych lekach dla seniorów, tzw. program Leki 75+. Wykaz tych leków zawiera obecnie ponad 1200 pozycji. W marcu 2017 r. uchwalono ustawę tworząca tzw. sieć szpitali - do sieci weszło 566 szpitali, a 28 zakwalifikowano w trybie szczególnym, za zgodą Ministra Zdrowia (w sieci jest 78 podmiotów niepublicznych).

 

4. Reforma emerytalna

W listopadzie 2016 uchwalono również ustawę dot.wieku emerytalnego - zostanie obniżony do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, nie zmuszając nikogo do przejścia na emeryturę po osiągnięciu ustawowego wieku. Zmiany dotyczą ubezpieczonych w powszechnym systemie emerytalnym (ZUS), jak i rolników (KRUS). W grudniu 2016 r. uchwalona została ustawa, która podwyższyła najniższe emerytury i renty. Do tej pory najniższa emerytura wynosiła nieco ponad 882 zł. Od 1 marca 2017 r. minimalna emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, a także renta rodzinna wzrosły do wysokości 1000 zł. W ten sposób osiągnęły one poziom 50% minimalnego wynagrodzenia. Prawo do minimalnej emerytury zyskały kobiety mające co najmniej 20 lat stażu pracy i mężczyźni mogący wykazać 25 lat stażu.

 

5. Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju, Konstytucja Biznesu i pakiet dla przedsiębiorców

W lutym 2017 r. rząd przyjął Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która stanowi rozwinięcie Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (tzw. Planu Morawieckiego). Strategia koncentruje się na trzech celach: (I) trwały wzrost gospodarczy coraz mocniej oparty na wiedzy; (II) rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony; oraz (III) skuteczne państwo i instytucje. Rezultatem realizacji tej strategii ma być wzrost zamożności Polaków oraz zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Program zakłada rozwój przedsiębiorczości, w tym mikro, małych i średnich firm, które stanowią ponad 90% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. W związku z tym, Ministerstwo Rozwoju przygotowało największą od 1989 r. reformę polskiego prawa gospodarczego, zawartą w dwóch pakietach – „100 zmian dla firm” i Konstytucji Biznesu. Ich cel to uwolnienie potencjału polskich przedsiębiorców, ograniczanego dotąd różnymi przeszkodami prawnymi, administracyjnymi itp.

 

6.  Płace i podatki

W lipcu 2017 r. rząd ustalił, że płaca minimalna dla zatrudnionych na umowę o pracę w 2018 r. będzie wynosić 2080 zł brutto. Od 1 stycznia 2017 r. wynosi ona 2000 zł brutto, czyli o 150 zł więcej niż rok wcześniej, gdy wynosiła 1850 zł. Również w lipcu 2017 r. rząd przyjął, że minimalna stawka godzinowa w 2018 r. wyniesie 13,5 zł, od 1 stycznia 2017 r. wynosi ona 13 zł brutto. Dotyczy to umów zlecenia i umów o świadczenie usług, osób fizycznych i osób prowadzących działalność gospodarczą.

 

7. Budżet państwa – uszczelnianie systemu podatkowego

Za czasów koalicji PO-PSL, każdego roku budżet państwa tracił kilkadziesiąt miliardów złotych (ok.10-40 mld zł z podatku CIT i 40-55 mld zł z podatku VAT) wskutek nieuczciwych i przestępczych działań, jak np. unikanie opodatkowania (tzw. agresywna optymalizacja podatkowa) czy wyłudzanie zwrotu podatku VAT (tzw. karuzele VAT).

Szacuje się, że za rządów PO-PSL budżet państwa stracił 220 - 300 mld zł. To tyle, ile Polska dostała z UE na politykę spójności (czyli doganianie bogatszych państw UE) w latach 2014-2020. Pieniądze te wystarczyłyby na wielokrotne sfinansowanie programu Rodzina 500+, budowę tysięcy kilometrów autostrad, szkół, szpitali itd. Biorąc o uwagę powyższe dane,  po wygranych wyborach rząd Prawa i Sprawiedliwości rozpoczął intensywne prace zmierzające do uszczelnienia systemu podatkowego. Od 1 marca 2017 r. rozpoczęła działalność Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), która zwalcza działania narażające budżet państwa na straty. W ostatnich miesiącach funkcjonariusze KAS we współpracy z innymi służbami (Policja, ABW, Straż Graniczna) rozbili wiele krajowych i międzynarodowych grup przestępczych nielegalnie handlujących paliwami w Polsce i wyłudzających zwrot podatku VAT przy użyciu fikcyjnych faktur, zlikwidowali nielegalne kasyna, zatrzymali nielegalne automaty do gier, udaremnili przemyt tytoniu, papierosów, alkoholu, paliwa i innych towarów (np. bursztynu, lisich skór, kawioru) itd.

 

8. Siły zbrojne i modernizacja armii

W kwietniu 2017 r. Minister Obrony Narodowej nakreślił ogólny plan zwiększania liczebności Sił Zbrojnych RP. Do 2019 r. polska armia miałaby liczyć ponad 150 tys. żołnierzy, a po okresie 2020-2022 – około 200 tys. żołnierzy. Zostało to potwierdzone w dokumencie MON „Koncepcja Obronna RP”, w którym stwierdzono, że po raz pierwszy od 30 lat istotnie wzrośnie liczba żołnierzy i pracowników wojska – w ciągu 8 lat liczba żołnierzy przekroczy 200 tys., wliczając w to WOT.

Docelowo utworzonych zostanie 17 brygad WOT.  Minister Obrony Narodowej przedstawił także priorytety dotyczące modernizacji armii w najbliższych latach - m. in. pozyskanie systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej „Wisła” (w tym rakiety Patriot), zakup wyrzutni rakietowych „Homar” o zasięgu do300 km. Trzeci program, o kryptonimie „Orka”, dotyczy zakupu 3 nowoczesnych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej (podpisanie umowy planowane jest w tym roku, dostawy najwcześniej za kilka lat). W lutym 2017 r. ogłoszony został przetarg na zakup 16 śmigłowców dla polskiej armii,  zaś szef MON zapowiedział też tworzenie tzw. wojsk cybernetycznych.

 

9. Kryzys migracyjny i działania antyterrorystyczne

Bezpieczeństwo w Europie znacznie pogorszyło się w ostatnich latach w wyniku kryzysu migracyjnego, czyli masowego i niekontrolowanego napływu imigrantów i uchodźców z Azji i Afryki do Europy. Jego kulminacja miała miejsce w 2015 r., gdy do Europy przybyło ponad milion osób, głównie muzułmanów (z Syrii, Iraku, Afganistanu, Pakistanu, Erytrei, Nigerii itd). Rząd Prawa i Sprawiedliwości – podobnie jak rządy kilku innych państw (m.in. Grupy Wyszehradzkiej) – nie zgodził się na zaproponowany przez Komisję Europejską „mechanizm relokacji uchodźców”. Polska pomaga potrzebującym na miejscu (głównie w Syrii, ale też np. w Libanie, gdzie jest 1,5 mln syryjskich uchodźców), bo zdaniem rządu tylko taka pomoc jest efektywna.

W czerwcu 2016 r. uchwalona została ustawa o działaniach antyterrorystycznych (rząd PO-PSL pracował od 2009 r. nad projektem takiej ustawy, ale ostatecznie jej nie uchwalił). Nowa ustawa, przygotowana przez MSWiA, była istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom szczytu NATO w Warszawie, a także Światowych Dni Młodzieży w Krakowie; jest też potrzebna w codziennej pracy policji i innych służb, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa polskiemu społeczeństwu.

W styczniu 2016 r. uchwalona została nowelizacja ustawy o policji i ustaw dotyczących innych służb.Było to wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z lipca 2014 r.,  Rząd PO-PSL nie wykonał wyroku Trybunału, co od lutego 2016 r. groziło paraliżem policji i innych służb, których dotyczyła nowelizacja (Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu, Wywiad Wojskowy, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służba Celna, kontrola skarbowa).

Również w styczniu 2017 r. weszła w życie ustawa o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020”.Przygotowana przez MSWiA ustawa pozwoli przeznaczyć w latach 2017-2020 ponad 9 mld zł na modernizację infrastruktury, sprzętu i wyposażenia służb oraz na podwyżki wynagrodzeń funkcjonariuszy (od 1,4 mld do 3,1 mld zł rocznie).

 

10. Reforma wymiaru sprawiedliwości

Jak wynika z sondażu CBOS (marzec 2017), połowa badanych (51%) negatywnie ocenia funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości w Polsce, w tym co ósmy (12%) twierdzi, że działa on zdecydowanie źle. Ocenę pozytywną wystawia mu nieco ponad 1/3 respondentów (36%), Do najważniejszych problemów wymiaru sprawiedliwości zalicza się przewlekłość postępowań sądowych (zdaniem 48% badanych), zbyt skomplikowane procedury postępowań (33%), korupcję wśród sędziów (30%) i orzekanie zbyt niskich kar za przestępstwa (23%).

W związku z patologiami i niewydolnością sądownictwa, Prawo i Sprawiedliwość postanowiło przeprowadzić głęboką reformę wymiaru sprawiedliwości (zapowiadaną już w 2015 r.). W życie weszła ustawa o Sądach Powszechnych, zaś dwie kolejne - o Krajowej Radzie Sądownictwa i Sądzie Najwyższym zostały zawetowane przez Prezydenta RP i będą ponownie procedowane.

 

11. Zaostrzenie prawa karnego, walka z „dziką reprywatyzacją” i ochrona małoletnich

W marcu 2017 r. Sejm uchwalił przygotowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizację kodeksu karnego i innych ustaw dotycząca tzw. konfiskaty rozszerzonej, która umożliwia odbieranie majątków pochodzących z przestępstwa. Sprawca będzie musiał wykazad legalnością majątku nabytego w ostatnich 5 latach (w innych krajach okres ten jest dłuższy – nawet do 15 lat wstecz). Nowelizacja pozwala też orzec przepadek mienia w stosunku do osób trzecich, aby wyeliminować przepisywanie nielegalnego majątku na inne osoby, np. na rodzinę. Możliwy jest przepadek mienia bez wyroku skazującego, np. gdy postępowanie karne trzeba umorzyć lub zawiesić z powodu śmierci sprawcy lub jego ucieczki. Jest to możliwe również w innych krajach UE (w UE 40% odzyskanych środków pochodzi z konfiskaty bez skazania, a 13% z tradycyjnej konfiskaty). Nowe prawo umożliwia także przepadek przedsiębiorstwa, które nie należy do sprawcy, ale służyło prowadzeniu działalności przestępczej, np. praniu brudnych pieniędzy. Przepadku przedsiębiorstwa nie będzie można orzec, jeśli działanie nielegalne stanowiło jedynie margines działalności danej firmy, co ma chronić uczciwych przedsiębiorców. Ustawa weszła w życie w kwietniu 2017 r.

W marcu 2017 r. Sejm uchwalił też inną nowelizację kodeksu karnego i innych ustaw, przygotowaną przez Prezydenta RP. Ma ona wzmocnić ochronę osób małoletnich (poniżej 15 roku życia) i osób nieporadnych życiowo. Ustawa zaostrza kary za ciężkie przestępstwa przeciw życiu, zdrowiu i wolności dzieci (okaleczenie, uprowadzenie, porzucenie, handel dziećmi, pedofilia itp). i wysokie kary dla przestępców.

 

12. Trybunał Konstytucyjny

W grudniu 2016 r. nastąpiła zmiana na stanowisku Prezesa Trybunału Konstytucyjnego – upłynęła kadencja prezesa Andrzeja Rzeplińskiego, którego zastąpiła prezes Julia Przyłębska. Zakończyło to trwający ponad rok kryzys wokół Trybunału, który został wywołany przez niekonstytucyjne zmiany w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym dokonane w czerwcu 2015 r. przez koalicję PO-PSL. Celem tych zmian miało byd zdominowanie Trybunału przez sędziów wybranych przez koalicję PO-PSL, aby po spodziewanym zwycięstwie Prawa i Sprawiedliwości w wyborach parlamentarnych w październiku 2015 r. móc paraliżować prace Sejmu i blokować wprowadzenie społecznych i gospodarczych reform zapowiedzianych przez PiS w kampanii wyborczej.

 W październiku 2015 r. – na podstawie wspomnianej ustawy z czerwca 2015 r. – poprzedni Sejm (w którym koalicja PO-PSL miała większość) dokonał wyboru 5 nowych sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Wybór 2 sędziów, których kadencje wygasały w grudniu 2015 r. był niekonstytucyjny, co potwierdził wyrok Trybunału. Natomiast wybór 3 sędziów, których kadencje wygasały w listopadzie 2015 r., postrzegany był jako nieetyczne działanie legislacyjne w ostatniej chwili – na kilka tygodni przed wyborami parlamentarnymi w październiku 2015 r.

W związku z kontrowersjami wokół wyboru sędziów prezydent RP nie przyjął przysięgi od wszystkich 5 sędziów wybranych przez poprzedni Sejm. W listopadzie 2015 r. obecny Sejm (w którym większość ma PiS) unieważnił wybór tych 5 sędziów i postanowił, że sędziów należy wybrać ponownie. W grudniu 2015 r. Sejm dokonał wyboru 5 nowych sędziów, od których prezydent Duda niezwłocznie odebrał przysięgi. Jednak prezes Rzepliński nie dopuszczał do orzekania 3 z 5 sędziów twierdząc, że zostali oni wybrani niezgodnie z prawem.  Powstało pewnego rodzaju „błędne koło”, z którego nie można było znaleźć wyjścia, pomimo uchwalania kolejnych ustaw naprawczych przez Sejm. Kwestia została rozwiązana po upływie kadencji prezesa TK.

Fronda.pl